<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری انگیزش پیشرفت</span>
تاریخ انتشار:
19 دسامبر 2021
دسته بندی:

 انگیزش پیشرفت: سومین متغیری که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته، انگیزش پیشرفت است. همان طور که در قسمت عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی اشاره خواهد شد، این متغیر یکی از عوامل تاثیر­گذار بر پیشرفت تحصیلی می­باشد. در این جا ابتدا به تعریف انگیزه­ی پیشرفت پرداخته و سپس نظریه­های انگیزهای پیشرفت ارائه خواهد شد.روشن است که کلمه­ی انگیزش از دیدگاه نظریه­پردازان مختلف، معانی مختلفی دارد. اما همه­ی روان شناسان در این نکته متفق هستند که انگیزه عاملی ست درونی که رفتار شخص را بر می­انگیزد، جهت می­دهد و آن را هماهنگ می­سازد (حسن زاده، 1390). هر وقت بحث انگیزه و انگیزش پیش می­آید سوالی به این صورت بین دانشجویان پیش می­آید که چه تفاوت­هایی میان انگیزه و انگیزش وجود دارد. ” انگیزه یعنی سبب، علت، و آنچه کسی را به کاری وادار کند. انگیزش یعنی تحریک و ترغیب. انگیزه  یک عامل درونی است که انسان یا به طور کلی، موجود زنده را به حرکت در می­آورد و انگیزش حالتی است که در اثر دخالت انگیزه به موجود زنده دست می­دهد.” برای مثال می­توان گفت کمبود مواد­ غذایی بدن یا نیاز به غذا، کمبود غذا، کمبود آب یا نیاز به آب، انگیزه و حالت گرسنگی یا احساس گرسنگی ، و احساس تشنگی یا حالت تشنگی  انگیزش است  (گنجی، 1382،ص 108).انگیزه را به طور مستقیم نمی­توان مشاهده کرد ولی وجود آن را از روی رفتار استنباط می­کنیم. هر انگیزه معمولا دو عنصر اساسی دارد:

1- سایق که مراد از آن فراینده­های درونی به خصوصی است که شخص را به عمل بر می­انگیزد. 2- هدف یا پاداش، که به محض رسیدن به آن حالت انگیزشی پایان می­یابد (حسن­زاده، 1390).روان شناسان انگیزش را به این صورت تعریف کرده­اند: فرایندی درونی که رفتار را در طول زمان فعال کرده، هدایت می­کند و نگه می­دارد. به زبان ساده، انگیزش چیزی است که شما را به پیش رفتن وا می­دارد، در حال پیش رفتن نگه می­دارد و تعیین می­کند که سعی دارید به کجا بروید (همان منبع،1390).یکی از جامع­ترین آن­ها تعریف زیر است: “انگیزش به نیروی ایجاد کننده، نگهدارنده، و هدایت کننده­ی رفتار گفته می شود” (سیف،1390).انگیزش پیشرفت عبارت است از میل افراد برای کسب موفقیت در فعالیت­هایی است که موفقیت در آن به سعی و کوشش فردی از او بر می­گردد. افراد دارای انگیزش سطح بالا برای حل مشکلات بسیار کوشا هستند و اگر در حل مشکلی شکست بخورند از آن دست نمی­کشند و به کوشش خود ادامه می­دهند (سیف، 1387).انگیزش عبارت است از آغازگری، جهت گیری، شدت و تداوم رفتار. انگیزه ممکن است درونی و یا بیرونی باشد. انگیزه­ی درونی بر خلاف انگیزه­ی بیرونی به هیچ نوع نتیجه و یا پاداش وابسته نیست و زمانی به وقوع می پیوندد که شخص به خاطر خود فعالیت و بدون توجه به مشوق خارجی یا نتیجه­ی حاصل از کار تلاش می­کند. این انگیزه از سال­های دهه­ی 1970 به این طرف، بارها توسط روانشناسان تربیتی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که بین این نوع انگیزه، پیشرفت تحصیل و لذت بردن از فعالیت­های یادگیری همبستگی قوی وجود دارد (گین،1994).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 36صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0