<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری انضباط در سازمان</span>
تاریخ انتشار:
3 مارس 2022
دسته بندی:

انضباط در سازمان : در طول تاريخ بشريت، همواره در تعاملات بين افراد و گروه‌ها و زندگى اجتماعى آنها آسيب‌هايى به انحاء مختلف به چشم مى‌خورد. آسيب‌هاى اجتماعى با روند تاريخ و شكل‌گيرى جوامع امروزى در عصر جديد با ظهور تحولات روزافزون، نه تنها كاهش نيافته، بلكه تعدد و تنوع بيشترى به خود گرفته است و در حال حاضر با وجود نهادهاى مختلف و ابزارهاى موجود براى كنترل آسيب‌هاى موجود در جامعه، همچنان شاهد گونه‌هايى از آسيب‌ها هستيم.جهت كاهش و كنترل اينگونه آسيب‌ها، نظام انضباطي يكى از مهمترين ابزار ساختارى به شمارمى‌رود. اين نظام از چنان اهميتى برخوردار است كه امروزه يكي از موضوعات مهم در قلمرو دانش مديريت و به ويژه مديريت منابع انساني است. نظام انضباطي اشاره به لزوم برنامه‌ريزي هدفمند در يك سازمان به منظور ارتقاي سطح انضباط در بين كاركنان دارد.در فرهنگ لغات، انضباط به معناي خوب نگاه داشته شدن، نظم‌داشتن، مرتب‌بودن، آراستگي، نظم و ترتيب، حس‌فرمانبرداري، كنترل، خوي اطاعت و نظاير آن آمده است.

طبق اين معاني مي‌توان گفت: نظم و انضباط فرد به معناي انتظام و اطاعت منطقي و در چارچوب قانون قرارگرفتن است(موحد،1377،301). انضباط يا ديسيپلين در سازمان عبارت است از ايجاد موقعيتي كه كاركنان يك سازمان خود را با قوانين، مقررات و استاندارد هاي سازماني هماهنگ كرده، برابر آن رفتار كنند(ديسنزوواستيفن،1988،478). انضباط به زعم برخي ديگر از نويسندگان، نوعي آموزش است كه هدفش اصلاح رفتار و طرز برخورد كاركنان بوده، به طريقي تمايل آنان را به رعايت قوانين و مقررات و استاندارد هاي سازمان و مديريت بر انگيزد (وردر و ديويس،1989،480).ايجاد و حفظ نظم در امور ، لازمه زندگي اجتماعي انسان‌هاست. انضباط ،روح،پايه و اساس فرمانبرداري، كار بهينه ،توانايي رفتار و نشانه آشكار از احترامي است كه طبق توافق‌هاي پايدار بين سازمان و كاركنان رعايت مي شود.هدف كلي انضباط ،«تسهيل در هماهنگي تلاش و كوشش‌ها ، رشد خويشتن‌داري و منش و شخصيت و ترويج نظم و بازدهي» است.پ

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:33صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0