<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری   استرس شغلی مدیران مدارس</span>
تاریخ انتشار:
19 سپتامبر 2021
دسته بندی:

استرس شغلي مدیران مدرسه :استرس يا به عبارتي فشارهاي رواني يكي از مباحث بسيار مهم عصر حاضر مي باشد و گر چه در علم پزشكي و شاخه روانپزشكي اين مسأله استرس و علل و عوارض آن مدت هاست كه مورد مطالعه و تحقيق قرار مي گيرد ولي در سالهاي اخير كاربرد آن در رفتار سازماني و مديريت منابع انساني و مبحث بهداشت رواني نيز متداول گرديده است (قاسمي نژاد، 1382).در دهه­ي اخير موضوع استرس يا فشار عصبي و آثار آن در سازمان مورد توجه بسيار قرار گرفته و يكي از مباحث اصلي رفتار سازماني را به خود اختصاص داده است. علي رغم اين نظر كه فشارهاي عصبي مفيد نيز وجود دارد و مقداري از استرس براي ايجاد تحرك و تلاش در انسان ضروري است. زماني كه بحث استرس مطرح مي شود بيشتر به عوارض و ضايعات آن توجه شده و مضرات آن مّد نظر قرار مي گيرد. به هر حال استرس نيروي انساني را در سازمان ضايع مي كند و پايه هاي سازمان را متزلزل مي سازد و مانند آفتي است كه نيروها را تحليل مي برد  و فعاليتها را مختل مي سازد. شناسايي عوامل استرس زاي مديران و كاركنان و يافتن راهبردهايي در جهت پيشگيري رفع اين عوامل بسيار حائز اهميت است ( الواني، 1375).

استرس يا فشار رواني عبارت است از تنش عصبي كه در مقابل موقعيتها و تغييرات خارجي در فرد بوجود مي آيد يكي از خصوصيات حرفه­ي مديريت اين است كه مدير ناگزير بايد فشار رواني كم و بيش زيادي را تحمل كند. اين امر انرژي زيادي رااز مديران مي گيردودرنتيجه مقاومت آنها را در مقابل انواع بيماريهاي رواني و جسماني كم مي كند. استرس مي تواندآستانه­ي تحمل افراد را كاهش دهد (مير بلوك بزرگي، 1386).مطالعه­ي استرس شغلي با «هانس سليه» روانپزشك اتريشي الاصل مقيم كانادا كه از وي به عنوان پدر فشار عصبي نام برده مي شود، در سال 1965 آغاز شد. وي استرس را به عنوان پديدۀ تازه اي در نوع خود بطور كامل شرح داد. فشار رواني و بيماري هارادقيقاً توجيه نمود.وي استرس رابه «درجه سوخت و ساز بدن» براثر فشارهاي زندگي تعريف مي كند. البته كلمه­ي استرس تنها به رونداين پديده در بدن انسان اطلاق نمي شود بلكه محركهاي فشار آور نيز تحت همين نام خوانده مي شوند.كاربرد واژه­ي استرس كه از ريشه لاتيني Strictus و Stringere گرفته شده است به معني سخت كشيدن يا بستن است (اسميلا نسكي، 1984).لغت قديمي ديسترس بر اثر حذف به كلمه­ي متداول و روزمره­ي استرس مبدل شده است. استراتژي ما بايد در جهت به حداقل رساندن استرس منفي و به حداكثر رساندن استرس مثبت باشد(گملچ، والترچ، 1375).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:  64صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0