<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری اختلال وسواس فکری و عملی</span>
تاریخ انتشار:
10 مارس 2022
دسته بندی:

اختلال وسواس فكري و عملي: فرويد و پيش از او كرائپلين  اين اختلال را Zwangsneurose خوانده بودند. اين واژه در انگليسي به وسواس و در ايالات متحده به اجبار ترجمه شد. نويسندگان بعدي بدون اطلاع از اين موضوع و ازآنجايي كه مي‌خواستند معناي« وسواسي» و « اجباري» را منتقل كنند؛ عبارت« وسواسي – اجباري» را براي آن به كار بردند. در نسخه‌ي استاندارد آثار فرويد با كاربرد« نوروز وسواس» به جاي Zwangsneurose در برابر كاربرد واژه وسواسي – اجباري مقاومت شد. رادو در سال 1974 نيز از اصطلاح « رفتار وسواسي» استفاده كرد(توكلي و قاسم‌زاده، 1385). علاوه براين از عبارات ديگري نظير«حالت وسواسي» نيز استفاده شده است(استكتي و فوآ، 1373). علي‌رغم وجود اين اصطلاحات عنوان« اختلال وسواس- اجبار»  كه در چاپ سوم راهنماي تشخيصي و آماري انجمن روانپزشكي آمريكا پيشنهاد شد، به نام رايج در طبقه‌بندي‌هاي تشخيصي كلاسيك تبديل شده است. در متون فارسي نيز بعضي از پژوهشگران و متخصصين باليني استفاده از اصطلاحاتي نظيروسواس، وسواس فكري، وسواس عملي و آئين‌هاي وسواسي را ترجيح داده‌اند.

در بررسي سيرتاريخي اختلال وسواس، ردپاي آن در متون تاريخي و ادبي قديم ديده مي‌شود. در ابتدا در چارچوب ديدگاه‌هاي مذهبي به افراد واجد اين اختلال، به عنوان افراد تحت سلطه‌ي نيروهاي خارجي و شياطين نگاه مي‌شد و متناسب با اين نگاه روش‌هاي درماني نظير طرد روح پليد وجن‌گيري روش درماني مورد نظر بود. در بعضي از گزارش‌ها حتي موفقيت‌هاي درماني را نيز براي اين شيوه‌ي درماني ذكركرده‌اند. در متون ادبي در توضيح شكسپير از شخصيت ليدي مك‌بث  در قرن شانزدهم، او در تلاش براي نجات خود از گناه مكرراً اقدام به شستن دست‌هايش مي‌كرد.اسكيرول نخستين فردي بود كه خصيصه‌ي افراد وسواسي را از طريق توصيف حالات يك بيمار، گزارش نمود. بيماران او از درجاتي از بينش برخوردار بودند، بنابراين ظهور نوروز وسواس آغازشد. در اواخر قرن نوزدهم لگران دو ساله از وسواس به عنوان يك جنون با بينش ياد كرد. در عين حال احتمال وجود علائم روان‌پريشي همراه با اين اختلال مطرح شد؛ اما ازآنجايي كه دراين زمان علائم هراس‌ها، وحشت‌زدگي و سايرعلائم بدني نيز درست تعريف نشده بود، بالتبع آشفتگي در تعريف و توصيف اختلال وسواس فكري و عملي افزايش مي‌يافت.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:53صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0