<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری اختلال اضطراب اجتماعی</span>
تاریخ انتشار:
28 سپتامبر 2021
دسته بندی:

اختلال اضطراب اجتماعي: مفهوم فوبي به عنوان يک الگوي رفتاري همراه با ترس و حفاظت از خود قدمتي طولاني دارد. واژه فوبيا از لغت يوناني فوبوس (به معناي پسر ارس يا خداي جنگ گرفته شده که به معناي ترس، وحشت و هراس است. فوبوس قادر است تا ترس و وحشت را در قلب دشمنان يونانيان القا کند (هافمن و اتو، 2008). بقراط اعتقاد داشت که ترس و وحشت­هاي روزمره به افزايش دماي مغز و ازدياد صفرا در مغز منجر مي­شود. در قرون وسطي از ترس­هاي غير منطقي همراه با خُلق غمگين تحت عنوان ملانکولي یاد مي­شد (هافمن و اوتو، 2008). ترس و اضطراب در فرهنگ اروپا تا پيش از قرن هجدهم عمدتاً به عنوان درد و رنج روحي در حوزه علايق نظريه­پردازان و فلاسفه بود. براي نمونه، باور مسيحي شايع اين بود که چنين ترسي ناشي از ارتکاب به گناه است (استراوينسکي، 2007).قرن هجدهم شاهد سرآغاز «طبي نگري»تجارب ناهنجار ترس بود. لذا براي نمونه مقاله­هاي پزشکي مربوط به قلب و احشاء داخلي، توصيف آن­چه امروزه تحت عنوان شکايات اضطرابي از آن ياد    مي­شود (دردهاي شکمي، خشکي دهان، احساس فشار در قفسه سينه) را آغاز کردند. تپش قلب نشانه بيماري قلبي و تنفس سريع علامت بيماري ريوي قلمداد مي­شد. به­ دنبال اين دوره، نيمه دوم قرن نوزدهم شاهد فرآيند «رواني انگاري پديده­هاي طبي بود.

با وجود اين­که در زمان بقراط توصيف­هايي از اضطراب اجتماعي شده بود. هيپنوتيزم کننده معروف فرانسوي پيرژانه نيز مجدداً از فوبي در موقعيت­هاي اجتماعي در سال 1903 نام مي­برد (هيمبرگ و بکر، 2002). ژانه چهار نوع فوبي را مطرح مي­کند که عبارتند از فوبي موقعيتي، بدني، اشياء و عقايد. او  فوبي­هاي موقعيتي را به دو نوع ترس از مکان­هاي باز يا بسته و ترس از موقعيت­هاي اجتماعي تقسيم کرد. ژانه مکرراً بر نقش و ماهيت اجتماعي ترس­هاي فوبيک تأکيد مي­کرد و معتقد بود فوبي اجتماعي، ترس از سرخ شدن و صميميت (و رابطه جنسي) ، ترس از سخنراني در جمع و ظاهر شدن در نقش منبع قدرت است.در ابتداي قرن بيستم توصيف­هاي دقيق ديگري هم از اروتوفوبيا (ترس از سرخ شدن) و مفاهيم مرتبط مطرح و منتشر شد. براي مثال يک روان­شناس سوئيسي به­نام کلاپاردضمن اشاره به ماهيت اجتماعي اين اختلال، به کاربرد الکل، ترياک و هيپنوتيزم براي درمان آن تأکيد نمود. به عقيده هارتنبرگ ، فرد مبتلا به اضطراب اجتماعي کسي است که جرأت شروع تعامل اجتماعي را ندارد، نسبت به ديگران بيمناک، و فاقد هرگونه اطميناني در خودش است و از اين که ديگران را عصبي سازد  مي­ترسد و احساس خجالت مي­کند .هارتنبرگ توصيف جامعي از علائم قلبي، تنفسي، معدي-روده­اي، عضلاني و روان­شناختي اضطراب اجتماعي ارائه داد و ويژگي افرادي را که اصطلاحاً دچار ترس از صحنه هستند توصيف کرد. به نظر وي اضطراب اجتماعي هنگامي که تعميم يافته و مزمن تجربه مي­شود، شکل مرضي مي­يابد. او از تشويق به آزادي و پيش­قدم شدن به عنوان کليد درمان ياد مي­کند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات:71 صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0