<span itemprop="name">پروتکل درمان شناختی رفتاری بک</span>

روش شناخت درمانی: براي اختلالات اضطرابي توسط بک فراهم شده است. بک بر اين باور است که تصور خطرات قريب الوقوع در زير بناي معتقدات مبتلايان به اضطراب وجود داردو در صورتي که افراد بخواهند خود را از احساسات اضطرابي رها سازند بايد اين معتقدات تغيير داده شوند. در اين روش، درمانگر به مراجع کمک ميکند تا افکار برانگيزاننده اضطراب را بازشناسد ، منطق زير بنايي آنها را مشاهده کند و اعتبار آنها را به آزمون بگذارد. وقتي بيمار به تدريج به نادرست بودن افکار و باورهاي خود پي مي برد، انتظار مي رود کمتر مستعد ديدن خطر در جايي باشد که وجود ندارد(دادستان ، 1380).

روش شناخت درماني آرون تي بك به طور عمده براي درمان افسردگي ابداع شده است. اما وي روش خود را با مشكلات شناختي متعدد، از جمله نوروزهاي اضطرابي، هيستري، اختلالات وسواسي، اختلالات روان تني و  فوبي ها به كار گرفته است. نظريه شناختي بك درباره افسردگي و ساير اختلالات هيجاني حاكي از اين است كه افراد افسرده و افراد داراي ساير اختلالات هيجاني به افكار غلط و غير منطقي مي پردازند و اين علت اصلي مشكلات آنان است . بنا به نظريه شناختي بك ، محتواي شناختي فرد افسرده، شامل افكار منفي درباره خود، درباره تجارب جاري يا درباره دنيا، و درباره آينده اش است .

افكار منفي درباره خود شامل باورهاي مبني بر اين است كه فرد داراي كمبود ، بي ارزش و ناكارآمد است. علامت عزت نفس پائين فرد از اين باور كه او داراي كمبود است ، ناشي مي شود. مهم ترين مرحله در روش درماني بك كمك به مراجع براي شناخت افكار غلط و تصورات ناسازگارانه موارد مشكل اوست . پس از تشخيص افكار يا تصورات غلط ، چندين روش براي اصلاح آنها و رفع مشكل درمانجو به كار بسته مي شود . يكي از فنون درماني وارسي واقعيت يا فرضيه آزمايي است . در اين فن درماني، به مددجو كمك مي شود تا باورها يا افكار ناراحت كننده خود را فرضيه هايي تصور كند و آنها را به طور آزمايشي بيازمايد . فرض بك اين است كه در اكثر موارد درمانجويان متوجه خواهند شد كه افكارشان غلط بوده است و پس از اصلاح اين افكار غلط مشكلاتشان برطرف خواهند شد . همچنين از اين راه ياد مي گيرند كه چگونه ساير مشكلات هيجاني خود را برطرف كنند يا از آنها جلوگيري نمايند . و اين كار را از راه يادگيري انديشه هاي درست درباره مسائل خواهند آموخت(وفاییان، 1392).

مشخصات

پروتکل درمان شناختی رفتاری : روش درمان شناختی رفتاری توسط بک ارائه شده است،  که در 6 جلسه اجرا می شود، این پروتکل در پژوهش وفاییان(1392) مورد استفاده قرار گرفته است.

تعداد صفحات:  18صفحه فایل WORD

معرفی ابزار: دارد
شیوه اجرا: دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

تعداد جلسات به تفکیک: به تفصیل وجود دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0