کسب عادات مطالعه موثر در پنج گام

نگاه اجمالی به عناوین و زیر عنوان ها و تلاش برای فهم آنها.

  • خواندن مقدمه بهاین دلیل که اغلب شامل نکات اصلی کتاب است، و برای این مهم است که خواننده بداند نویسنده به چه فکر می کند و چگونه اطلاعات سازمان دهی شده خواننده را از نقطه A به B میرساند.
  • خواندن فهرست مطالب، خواندن این قسمت به دانش آموزان در فهمیدن این که در امتحان نهایی چه مطالب مهم هستند کمک می کند.
  • مرور Indexهای آخر کتاب، در این قسمت ممکن است شما معنی کلمات را ندانید ولی ذهن شما با این لغات درگیر شده و در هنگام مطالعه متن به دنبال آنها و فهم آنها خواهدبود.

 انگیزه داشتن

بر خلاف کتاب های رمان، کتاب های درسی شامل تعدادی سوال در ابتدای فصول آنهاست. این نمونه سوال ها، نمونه های خوبی هستند که خواننده بداند برای خواندن آن قسمت به دنبال یادگیری چه مطالبی باشد. اما اغلب هدف این نیست. هدف اصلی، بیدار شدن حس کنجکاوی خوانندگان برای تبدیل شدن به یک خواننده با انگیزه است. داشتن سوال در ذهن و احساس نیاز برای پاسخ دادن به آنها از شما یک خواننده با هدف وانگیزه می سازد که در فرایند یادگیری به شما قدرت می دهد.

خواندن

  • اول وآخرپاراگراف ها را با دقت بخوانید شامل اطلاعات فشرده زیادی هستند،خواندن آن متن را دوبار انجام دهید.
  • جملات اول و آخر پاراگراف ها را با دقت بیشتری بخوانید، زیرا همانند یک سخنران خوب که در ابتدای سخنرانی خود به شنوندگان می گوید که موضوع سخنرانی چیست، یک نویسنده خوب نیز در ابتدای پاراگراف هدف از نوشته خود را مشخص می کند و در ادامهء پاراگراف توضیح آن هدف را می آورد.
  • هرگز شروع به خواندن کتاب به طور دقیق، بدون داشتن سوالاتی در ذهن که در جستجوی پاسخ آنها باشید، نکنید. با این کار شما به جای یک مرورگر غیر فعال به یک پژوهشگر فعال تبدیل می شوید.
  • کلماتی را که معانی آنها رانمی دانید در فرهنگ لغات نگاه کنید. آنها را بنویسید، خواندن آنها را چندین بار با صدای بلند انجام دهید. سپس آن خط را نیز چندین بار با صدای بلند بخوانید. از خود بپرسید: این چیست؟ چرا مهم است؟ …

به خاطر آوردن

یادآوری، یک حقیقت درباره مطالعه کردن است. که به ما در پیش بینی نتایج ناشناخته کمک می کند و همچنین دانش آموزان را قادر می سازد تا به معلمان خود نشان دهند که چه قدر در کلاس درس، درس آموخته اند.به خاطر آوردن یا یادآوری  بهتر است که با تکرار همراه باشد. به خاطر سپردن فرایندی است که در مغز با برقراری ارتباط سیناپسی بین نورون ها اتفاق می افتد. و این ارتباط در مغز با تکرار و زمان تسهیل می شود و این یک فرایند کاملا طبیعی و تغییر ناپذیر است.

بازنگری

در بازنگری به نقد و بررسی فصول پرداخته می شود، دانش آموزان باید فصل ها را یک به یک نقد و بررسی کنند و دوباره به عقب برگشته و شواهد را بررسی کنند، تا ایده اصلی هر فصل را به درستی دریابند.تکرارهمیشه اصلی ترین روش بوده زمانی که با خود سنجی همراه باشدبهترین راه برای یادگیریست .

سرعت مطالعه

سرعت مطالعه، از زمانی که Huey دانشمند امریکایی پیشنهاد کرد که سرعت مطالعه در درون محیط های علمی و آموزشی مهمست، توجه محققان ومربیان را از آغاز قرن گذشته به خود جلب کرده است .پیشرفت در سرعت مطالعه،اغلب وابسته به توانایی پیشرفت کردن در مقابله با متنی است که با افزایش کلمات مواجه است. با این حال این ضرورت نیازمند به فراهم آوردن یادگیرندگان با مهارتی است که قادر باشند کلمات را به سرعت جذب و دنبال کنند.

سرعت در مطالعه ،خواندن

فرایند خواندن ؛ مطالعه شامل مهارت های پیچیده و جامع شناختی، زبانی و غیر زبانی بین دو سطح بالا و پایین است .این فرایند تعاملی و متفکرانه، استخراج معنی از مواد نوشته شده را در پی دارد. خواننده با تمرکز، کلمه نوشته شده را معنی و تفسیر می کند و با حرکت دادن چشم خود در سراسر خطوط و تمرکز بر روی نقاط خاص در متن، مهمترین پیام متن را می گیرد. بنابراین خواننده درتعامل با معنی و مفهوم ازطریق مفاهیم قبلی وتجاربش،تصویر ذهنی روشنی ا آنچه خوانده، برای خود فراهم می کند.

نیاز به سرعت در مطالعه

یکی از جنبه های مهم در آموزش خواندن، سرعت خواندن است چرا که فقط خوانندگان ماهر می توانند به سرعت و آسانی منظور متن را دریافت کنند زیرا آنها با کلمات درون متن آشنا هستند. آشنا شدن با کلمات درون متن باید به صورت یک فرایند خودکار و ناخودآگاه و بدون تلاش صورت پذیرد. خوانندگان باید در جهت معنی لغات با سرعت،دقت و با تسلط کامل به رمز گذاری پرداخته تا بتوانند سلیس و روان بخوانند. همچنین به رابطه سرعت خواندن و درک مطلب نیز توجه ویژه ای شده است.از دید برخی محققان این رابطه به عنوان یک مهارت اساسی در نظر گرفته شده است. این دو ویژگی؛ سرعت خواندن و درک مطلب, برای ارزیابی مهارت خواندن در افراد ضروری و مهم است.

مبانی سرعت مطالعه

سرعت در مطالعه قوی با چشم و مغز مرتبط است. چشم در انتخاب واژه ها، نمادها و تصاویر و مغز، برای تحقق بخشیدن به معنای آنها در نظر گرفته شده اند. به این ترتیب سرعت در مطالعه عمدتا تحت تاثیر آموزش مهارتی این دو ارگان است که به خواننده کمک می کنند تا از آنها به طور فعال در مطالعه استفاده کند. مفاهیم اساسی در بهبود سرعت مطالعه عبارتند از:

  1. افزایش محدوده نظری
  2. افزایش تعداد کلماتی که توسط چشم می تواند شناسایی شود .
  3. کاهش حرکات پس رونده چشم خواننده .

علاوه بر این ها عامل های مختلف دیگری نیز وجود دارند که می توانند تاثیرگذار باشند بر سرعت مطالعه، برخی از آنها عبارتند از: بی میلی روانی برای خواندن، هدف از خواندن، ماهیت مواد مورد مطالعه، سلامت بینایی، هوش، تمایل برای خواندن، سابقه زبان شناسی، عادت های بد مطالعه، عدم مهارت های جذب کننده، ایده ها و پیامد های منفی، و روش های یادگیری سنتی .

مهارت های سرعت خواندن

مفهوم میزان سرعت در مطالعه، اشاره به تعداد کلمات خوانده شده در طول فرایند مطالعه در یک مدت زمان خاص دارد. همچنین تعریف بلو، از سرعت مطالعه بر سهولت و توانایی درک مطلب همراه است.همچنین آمارنا،  نشان می دهد که سرعت مطالعه از تعدادی عوامل مانند: دست خط و نمادهای دیده شده در یک دقیقه توسط دانش آموز و درک واقعی از آنچه که در حال خواندن آن است، تاثیر می پذیرد.استانداردهایی که باعث افزایش سرعت در مطالعه می شوند شامل: تعداد کلمات در هر دقیقه، سطح سرعت خواندن، نوع متن، و هدف از خواندن هستند.بر طبق یک مطالعه دامنه ای میانگین سرعت نرمال، به طور متوسط 180 تا 300 کلمه در دقیقه است .

رابطه بین سرعت مطالعه و درک مطلب

درک مطلب خوانده شده، برون دادی است از اطلاعات گرفته شده از طریق دیداری، شنیداری،زبانی و منابع شناختی. بسیاری از محققان بر اهمیت درک مطالب خوانده شده در یادگیری خواندن تاکید دارند و آن را به عنوان جوهر و ذات و هدف فرایند مطالعه  مورد بررسی قرار می دهند. سرعت به خودی خود یک ملاک برای برتری در مطالعه نیست، زیرا یک خواننده خوب کسی نیست که صفحات زیادی را در مدت زمان کوتاهی بخواند بلکه کسی است که درک خوبی از مواد خوانده شده داشته باشد.

محققان بر وجود رابطه بین سرعت و درک مطلب موافق هستند، اما آنها نتایج متفاوتی را شناسایی کرده اند. به عقیده برخی از محققان، کندی در مطالعه درک مطلب را کاهش می دهد. زیرا سرعت درک خیلی بیشتر از سرعت خواندن است و افزایش سرعت مطالعه ذهن را با تجزیه و تحلیل مواد خوانده شده مشغول نگه می دارد و به نوبه خود باعث افزایش فهم متن می شود .برخی دیگر عقیده دارند که لزوما آهسته خواندن، ضعیف نیست و خواننده سریع نیز لزوما خوب نیست . یافته های پژوهش های دیگر رابطه مثبت بین سرعت مطالعه و درجه ای از درک مطلب را نشان می دهد. آمارنا، نشان داد که رابطه بین سرعت و درک مطلب ناپایدار است و ممکن است با توجه به سن خواننده، ماهیت مواد مورد مطالعه، سبک استفاده متفاوت باشد.

منبع

لوطی باشیان،ملیحه(1391)، راهکارهای افزایش میزان مطالعه و شیوه های افزایش میزان و کیفیت آن دردانش آموزان،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0