چگونگي وقوع نابينايي

فردي که بطور ناگهاني بينايي خود را از دست مي‌دهد با فردي که در اثر عوامل مختلف به تدريج بينايي خود را از دست مي‌دهد،از نظرسازگاري‌هاي عاطفي وهيجاني واجتماعي وانطباق باوضعيت جديد متفاوت است.درواقع فردي که بتدريج بينايي خود راازدست مي‌دهد معمولاً بتدريج با شرايط جديد سازگار مي‌شود. لذا در نظر گرفتن اين مسائل در سازگاري‌هاي اجتماعي افراد مؤثر است.

عوامل و چگونگي عارضه بينايي

بعضي از عوامل و شرايطي که سبب نابينايي مي‌شوند مثل آب سياه مادر زادي گاهي با دردهايي همراه است که فرد بايد آنها را متحمل شود. طبيعي است که چنين شرايط در رفتارهاي عاطفي و اجتماعي و نحوه سازگاري فرد بي‌تاثير نخواهد بود.

اهميت مهارت‌هاي افراد آسيب ديده بينايي

محققان در طي سال‌هاي متمادي نشان داده‌اند افراد آسيب ديده بينايي در زمينه مهارت‌هاي اجتماعي مثل آغاز كردن يك رابطه، دوستي و روابط اجتماعي، شايستگي اجتماعي و ارتباطات غيركلامي در مقايسه با همسالان بيناي خود به طور معناداري در سطح پاييني قرار دارند بر اساس نتايج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقايص بينايي در تعاملات اجتماعي، وجود تأخيرات رشدي در ارتباطات بيان شده است. نتايج مطالعات نشان داده كه دانش‌آموزان با آسيب بينايي نسبت به همسالان بينايشان بميزان كمترشروع‌كننده تعاملات اجتماعيندوبه ميزان كمتري به آن علاقه نشان مي‌دهند.

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفي به عملكردهاي اجتماعي در افراد با ناتواني‌هاي مختلف جسمي معطوف داشته‌اند . افراد با نيازهاي خاص از لحاظ اجتماعي منزوي و گوشه‌گير مي‌شوند و بازخوردهاي نامناسبي را در تعاملات بين فردي خود از محيط دريافت مي‌كنند و تمايل به تعامل با همتايان بيناي خود ندارند.

برطبق نظر مک کاسپي، جوانان با نقايص بينايي درزمينه‌ي يادگيري خود به خودي در قلمرو اجتماع توانايي محدودي دارند. ديگرمحققان عنوان مي‌کنند كه رفتارهايي مانند بي‌توجهي به علايق ديگران، الگوهاي غيرمعمول زباني وعدم ترجيح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بينايي رايج است.

منبع

یزدیان اصفهانی،سمانه(1390)،اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی برسازگاری ونگرش دختران بانقص بینایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی کودکان بانیازهای خاص،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0