چه افرادی از راهبردهای کمک حافظه به‌صورت مؤثر استفاده می‌کند؟

ما می‌دانیم که برخی از افراد دچار آسیب حافظه از راهبردهای کمک حافظه بیرونی به‌خوبی استفاده می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر مشکلات زیادی در استفاده از این راهبردها دارند. چه چیزی اثربخشی راهبرد کمک حافظه را تعیین می‌کند؟ ویلسون و واتسون ، به توصیف چارچوبی برای درک رفتارهای جبرانی در افراد دچار آسیب‌های نورولوژی حافظه پرداخته‌اند. این چارچوب‌ها توسط بکمن و دیکسون و بار دیگر به‌صورت تغییر یافته توسط دیکسون و بکمن  توسعه داده شده است چهار مرحله در ارزیابی رفتار جبرانی مشخص کرده‌اند: خاستگاه‌ها، مکانیسم‌ها، فرم‌ها و پیامدها. ویلسون  از این چهارچوب برای بررسی روش‌های جبرانی در اختلالات شناختی مختلف استفاده کرد. ایوانز و همکاران به بررسی عواملی پرداختند که استفاده مناسب از راهبردهای جبرانی را پیش‌بینی می‌کرد مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی کنند عبارت‌اند از:

  • سن: افراد جوان‌تر بهتر جبران می‌کنند.
  • شدت آسیب: افراد دچار آسیب شدید، در جبران ضعیف‌ترند.
  • اختصاصی بودن نقص. به نظر می‌رسد افراد دچار نقایص گسترده شناختی، در جبران به‌خوبی افراد دچار نقایص کانونی نیستند.
  • استفاده از راهبردها پیش از بیماری: افرادی که از برخی راهبردهای جبرانی پیش از آسیب استفاده کرده‌اند به نظر می‌رسد بعد از آسیب یا بیماری بهتر از راهبردهای جبران استفاده می‌کنند.

این زمینه نیاز به بررسی بیشتر دارد اگر ما بتوانیم پیش‌بینی کنیم چه کسی احتمالاً بدون مشکل از راهبردهای جبرانی استفاده می‌کند، آنگاه می‌توانیم هدف توان‌بخشی را کمک به افرادی قرار دهیم که احتمال کمتری برای جبران خودبه‌خود دارند. تجارب بالینی، متغیرهای دیگری را مطرح می‌سازد که احتمالاً مهم هستند ازجمله بینش و انگیزش، حمایت اعضای خانواده و همکاران و فقدان ناتوانی حسی، حرکتی یا بیماری روان‌پزشکی. استاپلتون، آدامز و آترتون  ، بیان کردند که از پنج فرد دچار آسیب مغزی تروماتیک که تلفن همراه به‌عنوان وسیله کمک حافظه آن‌ها تعیین شده بود دو نفری که در استفاده از تلفن همراه برای یادآوری انجام رفتارهای هدف موفق نبودند دچار اختلال حافظه و اختلال عملکرد اجرایی و نیازمند مراقبت بیست وچهار ساعته بودند.

منبع

شریفی،علی اکبر(1394)، ساخت یک برنامه رایانه‌ای توان‌بخشی شناختی و بررسی تأثیر آن بر بهبود عملکرد حافظه،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0