چندرسانه ای ها و نقش آنها در آموزش

استفاده از چند رسانه‌ای ها در آموزش از مواردي است كه قابلیت‌های فناوري اطلاعات را به خوبي در آموزش نشان می‌دهد. امروزه، کاربرد فناوری‏های آموزشی‏ از نرم‏افزارهای تکرار و تمرین به استفاده‏ از محصولات چندرسانه‏ای و فناوری‏های‏ شبکه‏ای پیشرفته تغییر کرده است. رسانه‏های‏ سنتی نظیر تلفن، ضبط صوت، تلویزیون و ماهواره با هم تلفیق شده و درهم تنیدگی‏ چندرسانه‏ای‏ها به وقوع پیوسته است. عناوین‏ لوح‏های فشرده و استفاده از چندرسانه‏ای‏ها در برنامه‏های تلویزیون و صفحات وب، قسمتی از این پیشرفت‏ها و تغییرات را نشان‏ می‏دهند، واژه چند رسانه، به گردآوری انواع مختلفی از تکنولوژی‌های دیداری و شنیداری با هدف ارتباط بر می‌گردد، انواع مختلف چند رسانه ای شامل متن و صوت و گرافیک و انیمیشن است. هاینک و مولنداوراسل: چند رسانه ای عبارت است از ترکیب چندین رسانه شامل متن و گرافیک و صدا و تصاویر ثابت ویدیویی و انیمیشن که به کمک کامپیوتر به نمایش در بیاید. چند رسانه ای را به مثابه ارائه مطالب با استفاده از کلمات و تصاویر تعریف می‌کند که منظورش از تصاویر گرافیک، نمودار، عکس، نقشه، انیمیشن و ویدیو می‌باشد..

مایر، در کتاب یادگیری چند رسانه ای خود، ابتدا چند رسانه ها را این گونه تعریف می کند: من چند رسانه ها را به مثابه ارائه اطلاعات با استفاده از کلمات و تصاویر تعریف می کنم. منظور من از کلمات، ارائه مطالب به شکل کلامی و لفظی نظیر متون چاپ شده و متون گفتاری (مانند صدای گوینده در یک برنامه آموزشی چند رسانه ای) می باشد. منظور من از تصاویر ارائه مطالب به شکل تصویری نظیر گرافیک های آماری شامل اشکال مختلف، نمودارها، عکس ها و نقشه ها و یا استفاده از گرافیک های پویا شامل انیمیشن و ویدئو می باشد.

موضوع استفاده از چندرسانه ای در آموزش، بسیار مورد بحث قرار گرفته است. برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از چندرسانه ای در فرآیند تدریس و یادگیری، وقت و هزینه ی زیادی می طلبد و این برنامه ها ابزارهای بسیار قدرتمندی نیستند که بتوانند هر مسأله یا مشکلی را حل کنند. در مقابل، مطالعات دیگری نیز وجود دارد که برنامه های چندرسانه ای را ابزاری اثربخش در فرآیند تدریس و یادگیری می دانند و اثبات کرده اند که چندرسانه ای دارای اثربخشی آموزشی قابل توجهی است. ناجار ، تأکید می کند که یادگیرندگان از چندرسانه ای لذت برده و ترجیح می دهند از مواد چندرسانه ای استفاده کنند. همچنین معتقدند که چندرسانه ای ها به آنها کمک می کنند تا بهتر یاد بگیرند. روسن و کو،  به موقعیت هایی اشاره کرده اند که کاربرد چندرسانه ای ها مفید به نظر می رسد. از جمله مهم ترین این موارد عبارتند از:

برای نشان دادن نحوه ی عملکرد برخی پدیده ها: برای مثال، برای به نمایش گذاشتن چگونگی تأثیر عرضه بر تقاضا یا نحوه ی جریان یافتن اطلاعات در یک دستگاه دیجیتالی می توان از چند رسانه ای استفاده کرد.

برای آموزش مفاهیم انتزاعی: یادگیری مفاهیم انتزاعی پیچیده برای دانش آموزان دشوار است. اشکال گرافیکی در بسیاری از مواقع به خدمت طراحان می آیند و یادگیری مفاهیم را آسان می کنند.

منبع

بازدار،بتول(1392)تحلیل محتوای نرم افزارهای آموزش درس ریاضی موجوددربازار،پایان نامه کارشناسی ارشد،تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی کرمانشاه

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0