چرا مطالعه رفتار مصرف­ کننده مهم است؟

توسعه مطالعات رفتار مصرف­کننده، نتیجه چرخش فلسفه بازاریابی از گرایش تولید و محصول به گرایش فروش و سپس گرایش بازاریابی است. عوامل دیگری نیز در گسترش مطالعات رفتار مصرف­کننده دخیل بوده­اند که عبارتند از: سرعت زیاد معرفی محصولات جدید، چرخه­های کوتاه­تر عمر محصولات، افزایش جنبش­های حمایت از مصرف­کنندگان به وسیله گروه­های خصوصی و سیاست­گذاران عمومی، توجه به محیط زیست، رشد بازاریابی خدمات و بازاریابی سازمان­های غیر انتفاعی، موجود بودن تکنیک­های آماری خبره و کامپیوترها و رشد تقسیم­بندی بازار به عنوان یک استراتژی بازاریابی. مؤسسات بازاریابی خود در زمینه رفتار مصرف­کننده برای تقسیم بازارها، طراحی استراتژی­های بازاریابی و ارزیابی عملکرد بازاریابی استفاده می­کنند.

درک رفتار مصرف­ کننده و فرایند مصرف مزایای چندی را به همراه دارد. این مزایا شامل: کمک به مدیران در تصمیم­گیری، فراهم آوردن مبنای دانش برای محققین بازاریابی برای تجزیه و تحلیل مصرف­کنندگان، و کمک به قانون­گذاران در تصویب قوانین و مقررات با توجه به خرید و فروش کالاها و خدمات می­باشد و در نهایت اینکه به مصرف­کنندگان در جهت تصمیم­گیری بهتر کمک می­کند. تجزیه و تحلیل مطالعه رفتار مصرف­کننده در جهت پاسخ به سوالات زیر است:

– مردم چگونه از نیازهایشان به کالا یا خدمات خاصی آگاه می­شوند؟

– مصرف­کنندگان چگونه کالا یا خدمات خود را پیدا می­کنند؟

-مصرف­کنندگان چگونه انتخاب نهایی را به عمل می­آورند؟

-چه اتفاقی می­افتد وقتی کالا یا خدمت شما، ارائه می­شود؟

-محصول شما چگونه انتخاب می­شود؟

– چگونه پول محصول شما پرداخت می­شود؟

-محصول شما چگونه ذخیره می­شود؟

– چگونه محصول شما جابه­جا می­شود؟

-مشتریان از محصول شما چگونه استفاده می­کنند؟

– مشتریان وقتی از محصول شما استفاده می­کنند به چه کمکی نیاز دارند؟

– آیا امکان پس دادن یا معاوضه وجود دارد؟ علل آن چیست؟

– چگونه محصول شما تعمیر یا سرویس می­شود؟

– چه اتفاقی می­افتد وقتی محصول شما مصرف می­شود یا کاربردش تمام شود؟

 

منبع

فتاحیان،طیبه(شهریور1394)،پیش بینی رفتار خرید مصرف کننده بر اساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0