چالش­ ها در حوزه کتابخانه ­های دیجیتالی

چالش­ها و مسایل حوزه نگرشی کتابخانه­ های دیجیتالی

چالش برانگیز­ترین حوزه کتابخانه دیجیتال، حوزه نگرشی آن است. نوع نگرش مدیران کتابخانه،   مدیران عالی و کتابداران به کتابخانه دیجیتال بسیار در سرنوشت آن تاثیر گذار است. چنان­چه نگرش مثبت و صحیحی از کتابخانه­های دیجیتال وجود داشته باشد، شرایط و زمینه ساخت آن راحت­تر فراهم می­شود .

برای مقوله­های نو ظهور در هر سازمان، باید طی برنامه­ای ابعاد و عمق موضوع آن به خوبی تبیین شود. به­ویژه ضروری است برای معرفی و تفهیم پدیده­هایی که دامنه تاثیر­گذاری آن­ها در سازمان زیاد است، به منظور ارتقای دانش و آگاهی کارکنان، زمان بیشتری صرف شود. بدین ترتیب، درک نسبتا یکسانی میان  مدیران کتابخانه و مجریان کتابخانه­های دیجیتالی و مسئولان عالی یک سازمان ایجاد می­شود .

این تفاهم موقعیت یک سازمان را برای اتخاذ تصمیمات پایدار، دریافت بودجه و سرمایه­گذاری اصولی برای ایجاد کتابخانه­های دیجیتالی فراهم و استمرار فعالیت کتابخانه­های دیجیتالی را تضمین می­کند.

از چالش­های این حوزه می توان به مواردزیر اشاره کرد:

الف) درک ناصحیح از مفهوم کتابخانه های دیجیتال:

گاه در رسانه­ها، اخباری از زبان مسئولان سازمان­ها شنیده می­شود که از درک ناقص آنان نسبت به مفهوم کتابخانه دیجیتال و تفاوت آن با کتابخانه الکترونیک حکایت دارد. این ناآگاهی از مفهوم واقعی کتابخانه­های دیجیتال باعث می­شود در تامین اعتبار و بودجه لازم برای مطالعه و ساخت کتابخانه­های دیجیتال، تردید کنندو بخشی از این ناآگاهی، به سبب ماهیت کتابخانه­های دیجیتال است که همانند کتابخانه­های سنتی، فیزیکی نیست و کارکردها و فعالیت­های مرتبط به­آن، فنی­تر و نامحسوس­تر است. این وضعیت موجب شده با وجود تمایل مدیران برای ایجاد کتابخانه دیجیتالی، به خاطر شناخت ناکافی از ماهیت و کارکردهای کتابخانه دیجیتالی، برای ایجاد و راهبری آن برنامه­ای نداشته باشند.

ب) ساده انگاری برای ایجاد کتابخانه­ های دیجیتال

به علت درک ناصحیح از کارکردهای یک کتابخانه دیجیتال توسط مدیران عالی و حتی برخی از کتابداران ، اجرای برنامه ساخت این کتابخانه­ها بسیار ساده تصور می­شود . این نگرش دو مسئله را در پی­خواهد داشت ؛نخست اینکه مسئولان از مدیران کتابخانه انتظار دارند در کمترین زمان کتابخانه دیجیتال ایجاد شود، زیرا حداکثر کار دیجیتال­سازی را اسکن منابع می­دانند. مسئله دیگر این است که کارکنان کتابخانه به علت سبک شمردن کار، خود را از مطالعه و بررسی­های علمی بی­نیاز می­دانند و تصور می­کنند اطلاعات علمی لازم در ارتباط با کتابخانه دیجیتال را به طور کامل در اختیار دارند . به خاطر همین ساده­انگاری ، پس از صرف زمان طولانی و هزینه بسیار برای ایجاد کتابخانه دیجیتالی ، امور انجام شده به اصلاحات و بازنگری اساسی نیاز پیدا می­کند.

ج) نداشتن طرح و برنامه­ریزی مدون برای ایجاد کتابخانه­ های دیجیتال

به علت ساده انگاری ، در برخی از کتابخانه­ها ، طرح و برنامه­ای مدون برای ساخت کتابخانه دیجیتال پیش بینی نمی­شود  ایجاد کتابخانه­های دیجیتال بنا بر ماهیت آن ، بسیار زمان بر ، پرهزینه و دارای مسایل و چالش­های خاص خود است . چنان­چه به هریک از این عناصر توجه نشود ، پروژه کتابخانه­های دیجیتالی با شکست روبرو می­شود، یا محصولی تولید می­گردد که اعتبار و کارایی لازم را ندارد.

چالش­ها و مسایل حوزه نیروی انسانی کتابخانه ­های دیجیتالی

موفقیت­کتابخانه­دیجیتال تا حد زیادی به مدیریت و کارکنان کتابخانه وابسته است.«مکدونالد» دلیل این امر را تجربه مدیران و تعداد طرح­های تحقیقاتی زیادی می­داند که در باره نگرش و مدیریت انسانی کتابخانه دیجیتالی انجام شده است و بر همین اساس، توصیه می­کند برای پایداری و کارا بودن خدمات دیجیتال، باید در فرهنگ سازمان مادر، فرهنگ خدمات جدید، ارزش­های کتابخانه، ساختار سازمان و سبک مدیریت کتابخانه، تغییرات اعمال شود.

عامل بسیار مهم و تاثیر­گذار در فرایند ساخت کتابخانه دیجیتالی، نیروی انسانی است. از آن­جا که برای ساخت کتابخانه دیجیتال همانند کتابخانه­های سنتی، تجربه و علم کافی وجود ندارد، اکثر کتابخانه­ ها در ایران در این خصوص در تنگنا قرار دارند. به نظر می­رسد بیشتر کتابخانه­های ایران هنوز در ابتدای ورود به عرصه کتابخانه دیجیتالی هستند و تجربه اندکی دارند. در واقع، یکی از چالش­های مدیران برای ساخت کتابخانه دیجیتال، نبود نیروی انسانی ماهر است. نیروی انسانی ماهر و مجرب در پیشبرد کتابخانه دیجیتالی بسیار راه­گشاست. با توجه به اینکه کتابخانه دیجیتال از پدیده­های نو ظهور در عرصه کتابداری است، هنوز در رشته کتابداری و اطلاع­رسانی در قالب واحدهای مشخص به دانشجویان آموزش­های رسمی داده نمی­شود. بنابراین، برخی از مدیران با وجود درک نسبی از کتابخانه دیجیتال، به علت نبود نیروی متخصص، قادر نیستند به اتکای نیروی داخلی خود به ساخت آن بپردازند. از این­رو، یا امور دیجیتالی خود را برون­سپاری می­کنند و یا با دعوت مشاور و همراهی کارکنان همان سازمان، اقدام به ساخت کتابخانه دیجیتالی می­نمایند. در این اثناء، مشکلی که ساخت  کتابخانه دیجیتال را بیشتر تحت­الشعاع قرار داده، پیش­بینی نکردن نیروی انسانی برای تصدی کتابخانه، در ساختار سازمانی است. چنان­چه نیرویی برای این امر اختصاص یافته باشد، با آموزش می توان به مهارت­های یک کتابدار دیجیتال دست پیدا کرد، ولی نبود نیرو مشکلی به مراتب حادتر است. مدیران با توجه به فشارهای جامعه و رقابت با سایر مراکز، مجبورند به هر شکلی از نیروهای موجود یا نیروهای غیر رسمی استفاده کنند. «مک دونالد » در تاکید بر جذب نیروی متخصص کتابخانه دیجیتال اظهار می­دارد که کتابخانه دیجیتال، کتابدار دیجیتالی نیاز دارد که دارای دانش و تجربه کافی در زمینه کتابخانه دیجیتالی باشد. بنابر این، مشاهده می­کنیم برای چنین مقوله مهمی هنوز نیروی انسانی متناسب در ااغلب کتابخانه های ایران پیش بینی نشده است.

چالش­ها و مسایل حوزه ساخت مجموعه دیجیتالی

 ازمان برترین و پرهزینه­ترین جزء کتابخانه دیجیتالی، تولید و تهیه منابع دیجیتالی است. سه روش اساسی برای ساخت و تهیه منابع دیجیتالی وجود دارد که هریک از آنها مسایل و مشکلات خاص خود را دارد.

  1. روش دیجیتالی­سازی : در این روش، منابع چاپی و سایر رسانه­های موجود به شکل دیجیتال تبدیل می شود.
  2. فراهم­آوری آثار دیجیتالی شده: این آثار به صورت دیجیتالی قبلا توسط سایر افراد حقیقی و حقوقی تولید شده است .
  3. ایجاد امکان دسترسی به منابع دیجیتالی خارجی که در سایر وب سایت­های کتابخانه­ها و مراکز اطلاع رسانی یا سرورهای ناشران قرار داده شده است.

انتخاب هر یک از سه شیوه، به وضعیت کتابخانه­ها و موسسه­ها بستگی دارد. کتابخانه­ای که منابع چاپی و مالکیت معنوی آن­ها را دارد، می­تواند به دیجیتال­سازی بپردازد؛ ولی موسسه­ای که منابع کتابخانه­های چاپی ندارد و یا از حق مالکیت معنوی منابع برخوردار نیست، ناگزیر است به­روش دوم یا روش سوم، یعنی گردآوری آثار دیجیتال شده و ایجاد دسترسی، روی­آورد. اصولا در این حوزه، کتابخانه­ها برای دیجیتالی کردن منابع با این مسایل سروکار دارند:

  • منابع موجودی خود را به چه میزان دیجیتال سازی کنند؟
  • آثار دیجیتال شده به چه میزان فراهم شود؟
  • کدام منابع در اولویت دیجیتال­سازی قرار گیرد؟
  • منابع توسط کارکنان کتابخانه دیجیتالی شود یا برون­سپاری گردد؟
  • آیا برای دیجیتال­سازی منابع کتابخانه ، به مجوز ناشران یا پدید­آورندگان نیاز است؟
  • موسسه­های هم­سو برای دیجیتالی­سازی منابع به صورت اشتراکی کدامند؟

به منظور تصمیم­گیری در مورد هر یک از عوامل بر شمرده، عوامل مختلفی دخیل هستند. به طور مثال، برای تعیین حجم منابع انتخابی برای دیجیتال­سازی و الویت دیجیتال­سازی منابع. عواملی نظیر قدمت و کمیاب بودن، ارزشمندی و نفیس بودن، پراستفاده بودن، دارا بودن حق مالکیت معنوی و یا اجازه استفاده، به دست­یابی بلند مدت و حفاظت منابع موثر نیاز است .

بنابراین،برای گریز از چالش باید دو اقدام مهم انجام شود :

1- تمامی فرایندهای کاری دیجیتال­سازی تعریف شود تا بازدهی مناسب داشته باشد. تعریف فرایند کاری از دو جهت باعث بهره­وری خواهد شد؛ یکی در جهت صرفه­جویی در هزینه­ها، مدت انجام و کیفیت­کاری و دیگر اطمینان بخشی به مجریان دیجیتال­سازی از صحت و نظام­مند بودن کار. برای مثال، کتابخانه­هایی که دارای نسخه خطی و میکرو فیلم نسخه خطی هستند، باید چرخه تبدیل به منبع دیجیتال را مشخص کنند. در این چرخه، مشخص خواهد شد آیا نسخه خطی ابتدا به میکرو فیلم و سپس به نسخه دیجیتال تبدیل شود یا بر عکس ابتدا از منبع خطی، نسخه دیجیتال تهیه و سپس به میکرو فیلم تهیه گردد و یا به شکل ترکیبی به طور هم­زمان این کار انجام شود. هر کدام از این چرخه­ها معایب و مزایایی دارند که آن کتابخانه با توجه به عوامل دیگر یک و یا ترکیبی از چرخه­های تولید، نسخه دیجیتال را انتخاب می کند .

2- دیگر اینکه، چنان­چه مدیران برای پرهیز از دخالت سلیقه­های کارکنان، درخواست­های کاربران و موسسه های ذینفع به عنوان گروه­های فشار در امر دیجیتال­سازی منابع، برای هریک از مسایل پیش گفته سیاست مشخصی نداشته باشند، دچار سردرگمی در دیجیتال­سازی منابع خواهند شد .

چالش­ها و مسایل تجهیزات و دستگاه­های دیجیتال­سازی

تنوع دستگاه­های دیجیتالی هر چند حداقل در ایران زیاد نیست، ولی همین چند محصول نیز با وجود آن­که عرضه آن­ها جنبه  انحصار دارد، باعث سردرگمی و تردید مدیران برای تهیه دستگاه مناسب می­شود. چند عامل مهم در تصمیم­گیری و یا تعلل برای تهیه دستگاه­های دیجیتال­سازی نظیر اسکنر کتاب، آرشیو رایتر ، اسکنر رول فیلم و …. نقش دارد. برخی از این عوامل به قرار زیر است :

– عامل اول، نبود پیش بینی بودجه کافی برای تهیه دستگاه­های دیجیتال­سازی مورد نیاز است.

ایجاد کتابخانه دیجیتالی از اقلام سرمایه­بر و هزینه­بر است. بدون پیش­بینی بودجه کافی و جذب منابع مالی از سایر سرفصل­های بودجه­ای نمی­توان کتابخانه دیجیتالی ساخت. اختصاص بودجه­ای مستقل و قابل توجه، ضرورت دارد.

– عامل دوم، بهای قابل توجه دستگاه­های دیجیتال­سازی از آنجا که تجهیزات کتابخانه دیجیتال گران است و اغلب این تجهیزات توسط نمایندگان شرکت­های خارجی در ایران عرضه می­شود، کمتر کتابخانه­ای توانایی  تخصیص هزینه کافی را دارد. به­ویژه برای کتابخانه­های کوچک و متوسط، این عامل بسیار تاثیرگذار است. کمترین بهای دستگاه مناسب برای دیجیتال­سازی درکتابخانه­ها، حدود 300 میلیون ریال است .

– عامل سوم، نبود سابقه و تجربه کافی کار عملی کتابخانه و موسسه­های دیگر با دستگاه­های دیجیتال ساز است. یکی از شیوه­های رایج برای تهیه اقلام سرمایه­ای، استعلام از کم و کیف یک دستگاه مشخص در سایر موسسه­های دارنده دستگاه است. در خصوص تهیه دستگاه­های دیجیتال سازی، به علت اندک بودن سفارشهای­دستگاه های دیجیتال­سازی و هم­چنین تفاوت نوع دستگاه­ها و تجربه ناچیز کتابخانه­ها در کار دیجیتال­سازی حرفه­ای، این شیوه در ایران دست کم در این سال­ها، چندان کار ساز نیست. از این رو، مدیران به خاطر نبود سابقه و تجربه  موفق برای تهیه تجهیزات دیجیتالی، با مشکلات بیشتری روبرو می­شوند .

– عامل چهارم ، نبود دانش کافی در برخی از موسسه­ها از نحوه کارکرد دستگاه­های دیجیتال ساز است. شواهد نشان می­دهد برخی از کتابخانه­ها و موسسه­ها با وجود تهیه دستگاه دیجیتال­سازی، به سبب تجربه اندک کارکنان خود از نحوه کار با این دستگاه­ها، سرمایه زیادی را بدون استفاده گذاشته و بهره­وری لازم را ندارند.

– عامل پنجم، تاثیر نوع منابع بر انتخاب دستگاه دیجیتالی هر میزان تنوع منابع یک کتابخانه برای دیجیتالی شدن بیشتر باشد، فعالیت دیجیتال­سازی پیچیده­تر می شود، زیرا برای هر نوع منبع یک  نوع دستگاه دیجیتال سازی مناسب است. در واقع هریک از منابع از جمله سند، نشریه (مجله و روزنامه )، کتاب، میکرو فیلم و میکرو فیش، دستگاه­های خاص  خود را می­طلبد . حتی در باره یک نوع منبع، در صورت وجود منابع نفیس و قدیمی که بیشتر شکننده است، باید اسکنر مناسبی تهیه شود که سلامت منبع را پس از اسکن ضمانت کند. گفتنی است، پشتیبانی هریک از قابلیت­ها، بهای اسکنر را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. این مدیر باید با توجه به بودجه و میزان دارا بودن منابع خاص کتابخانه، نسبت به تهیه اسکنرهای حرفه­ای تر اقدام کند و یا اسکن منابع خاص خود را به موسسه های بزرگ و یا شرکت­های خصوصی بسپارد. چنانچه هریک از این مقوله ها به درستی تصمیم گیری و اجرا نشود، چالش آفرین است .

به طور کلی، هر یک از این عوامل به تنهایی می­تواند روند دیجیتال سازی را مختل و یا بسیار کند کند. مدیران برای اجرای هر پروژه­ای نیازمند بودجه کافی و برای تصمیم ­گیری تهیه دستگاه مناسب، نیازمند اطلاعات کافی و روشنگر هستند.

منبع

صیاد هنرور، زهره (1392)، دیدگاه مدیران و کتابداران در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال، پایان نامه کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0