چارچوب نظری حرکت قیمت ها در بورس اوراق بهادار 

در خصوص حرکت قیمت ها در بورس اوراق بهادار  و چگونگی عملکرد  این بازار از نظر مانایی یا  نامانایی سه نظر در این چاچوب  مطرح شده است .

  • نظریه بنیادین

بر اساس این نظریه در بازار سرمایه ارزش سهام بر اساس میزان منافع آتی و اطمینان از تحقق آنها تعیین می گردد و هر اندازه اطمینان نسبت به کسب بازده بیشتر باشد مخاطره از دست دادن اصل سرمایه و سود آن کمتر می‌شود.

عوامل و متغییر های متعددی در بازار سرمایه و در سطح کلان کشوربر روی قطعیت یا عدم قطعیت سود ونیز تغییرات قیمت دارائی های مالی اثر می گذارد . به همین خاطر روش بنیادین به بررسی دقیق عوامل محیطی که ممکن است بر روند حرکت قیمت سهام و به تبع آن بربازده دارائی های مالی تاثیر گذارد می پردازد . در این روش به منظور تحلیل گزینه های سر مایه گذاری در بورس اوراق بهادار قاعدتا بایستی به سه مرحله اساسی ذیل که ارکان اصلی تحلیل بنیادین است توجه نمود .

  • بررسی و تحلیل اوضاع اقتصادی کشور

در نظام کنونی اقتصاد جهانی ،بورس اوراق بهادار نقش دماسنج اقتصادی را ایفا می کند و وضعیت اقتصادی و حتی سیاسی و اجتماعی کشور در حال و آینده تاثیر بسزایی بر میزان سود آوری شرکت ها خواهد گذاشت . بنابراین در تحلیل بنیادین ابتدا بایستی تغییر و تحولات اوضاع اقتصادی حال و جهت گیری های آتی به دقت مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد.

این تجزیه و تحلیل شامل بررسی شاخص های کلان اقتصادی از قبیل نرخ تورم ،تولیدات ملی ،نرخ بهره ، نرخ ارز ،میزان بیکاری ،نرخ های رشد اقتصادی و سیاست های پولی و مالی دولت و سایر نهادهای تاثیر گذار است که تحلیلگر با بررسی آنها پیش بینی‌های دقیق تری از وضعیت بازار سهام و صنعت خاص به عمل می آورد و از دور نمای آتی سهام موجود در بازار و بالخص سهام شرکت مورد نظر مطلع می گردد.

  • بررسی صنعت مورد نظر

دومین مرحله از تحلیل بنیادین بررسی وضعیت و موقعیت فعلی صنعت مورد نظر و روند رشد آتی آن است.سهام داران و معامله گران برای شرکت هایی که در صنایع رو به رشد و سود آور فعالیت می کنند ارزش بیشتری قایل هستند.عوامل مطلوب در صنعت در این تحلیل عبارتند از:

  • تقاضای روبه رشد و فزاینده برای محصولات یا خدمات آن صنعت
  • برخورداری از ویژگی ممتاز به گونه ای که محصولات مشابه خارجی یا رقیب تهدید جدی برای نفوذ در بازار داخلی نباشند . ویژگی ممتاز می توانند از نیروی کار ماهر و متخصص اسم و رسم تجاری مناسب فناوری پیشرفته تولید و سهم بازار در خور توجه ناشی شود.
  • محدود بودن کالاهای جانشین برای محصولات آن صنعت که در این حالت هرچقدر تعداد کالاهای جانشین محدود تر باشد موقعیت بازاری آن صنعت مطلوب تر خواهد بود .
  • دخالت محدود ارگانهای تصمیم گیرنده دولتی در تعیین قیمت محصولات صنعت و کم و کیف فعالیت آنها یک عامل مثبت تلقی می گردد زیرا مداخله نهاد های دولتی در فعالیت شرکت ها و اتخاذ تصمیمات اثر گذار توسط آنها موجبات تضعیف حیطه عملکرد مدیریت و نوسانات حاد قیمت سهام و بازده شرکت را فراهم می آورد.
  • استراتژیک بودن محصولات صنعت و نیز گاها فشردگی بازار صنعت مورد نظر باعث می گردد که رقبا جدید به آسانی وارد آن صنعت نگردد و بازار صنعت دستخوش نوسانات ناشی از ورود آنها قرار نگیرد

تجزیه و تحلیل شرکت

در مرحله سوم تحلیل بنیادین ،تحلیل گر بازار سرمایه بعد از انتخاب صنعت مناسب بایستی شرکتی را از میان شرکت های موجود در آن صنعت به معیارهای زیر انتخاب نمایید.  موقعیت رقابتی برتر شرکت:درهر صنعتی شاید دهها شرکت و موسسه به فعالیت بپردازند لیکن ممکن است تنها چند شرکت عمده موقعیت چشمگیری در بازار داشته باشند بررسی موقعیت رقابتی شامل میزان فروش و نرخ رشد آن ،سهم بازار شرکت از صنعت ،کیفیت محصولات یا خدمات و تمایز آنها و سایر عوامل خاص رقابتی می باشد.

کیفیت عملکرد مدیریت شرکت :از آنجا که موقعیت هر شرکت وابسته به قابلیت ها و تواناییهای مدیریت آن است لذا بایستی در وهله اول به خصوصیات و ویژگی های مدیران آن شرکت همانند تجربه،تحصیلات،موفقیت های قبلی ،نو آوری،ابتکارات و جدیت و تلاش آنها توجه نمود.و در وهله اول اعمال مدیریت یعنی کارایی مدیریت در اداره دارائی ها،تولید و عملیات،فروش محصولات،به خدمت گرفتن فناوری جدید و عرضه محصولات جدید مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. بررسی موقعیت مالی شرکت از قبیل نسبت های سود آوری ،بدهی ،کارایی و نقدینگی و مقایسه آن با گذشته شرکت و رقبا موجود در صنعت است.

بررسی ها نشان می دهد که تحلیل بنیادین از توان بالقوه ای برای تشخیص وضعیت کلان اقتصاد حاکم برخودار است و تغییر و تحولات جاری شرکت ها را به خوبی در تیررس نگاه خود قرار می دهد و نیز مهارت نگاه نمودن از بالا به پایین را به تحلیل گران می آموزد و با این مشخصه ها ضمن اینکه احتمال بدست آوردن منفعت مورد انتظار را تقویت می کند نوعی منطق گرایی مالی را نیز به سرمایه گذاران عرضه می دارد.مزیت اصلی بنیادین کاربرد فراوان آن در سرمایه گذاری های میان مدت و بلند مدت است.

منبع

خزلی، مجتبی(1393)، ارزیابی فرضیه بازار کار در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی‌ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0