پیشایندهای نگرشی رفتار شهروندی سازمانی

درک عدالت:وقتی که با زیردستان در یک سازمان عادلانه رفتار شود آن‌ها احساس نیاز به پاسخ متقابل بر اساس ارتباط مبادله اجتماعی می‌کنند و مطمئن هستند که آن چنان رفتارهای عادلانه ادامه خواهد یافت و به خاطر کمبود پاداش در مقابل رفتار شهروندی سازمانی نگران نمی‌شوند. درحالی‌که اگر با زیردستان ناعادلانه رفتار شود ارتباط آن‌ها با سازمان بر اساس مبادله اختصاصی خواهد بود که در چنین مواردی آن‌ها کارهایی را فقط به منظور تلافی کردن انجام می‌دهند؛ بنابراین احساس رفتارهای عادلانه‌شان انجام رفتار شهروندی سازمانی را افزایش می‌دهد.

انگیزه خدمت ملی جوایز درونی بر جوایز بیرونی ترجیح داده می‌شوند. منظور از جوایز درونی رضایت افراد به خاطر انجام کار می‌باشد کارمندان بخش دولتی ارزش بالاتری را برای کمک به دیگران، خدمت به جامعه و علایق ملی قائل می‌شوند و کاری را انجام می‌دهند که برای جامعه ارزشمند است.

سه مؤلفه انگیزه خدمت ملی به شرح زیر می‌باشند:

انگیزه‌های عقلانی: به معنای تمایل به استفاده از حداکثر که شامل مشارکت در فرایند سیاسی، تعهد نسبت به برنامه‌های ملی به دلیل هویت شخصی و حمایت از طریق ویژه است.

انگیزه‌های هنجاری: به معنای دنبال کردن مصلحت عموم: مطابق ملی و وفاداری نسبت به وظیفه و دولت به صورت کامل و عدالت اجتماعی است.

انگیزه‌های عاطفی: انگیزه‌های عاطفی رشد در هیجانات افراد دارند و به معنای تعهد نسبت به برنامه‌های دولت بعلت اعتقادات خالصانه در مورد اهمیت اجتماعی نیکوکاری بخاطر حس میهن‌دوستی می‌باشد. مطالعات اخیر آشکار کرده‌اند که هر سه انگیزه برای کارمندان بخش دولتی مهم می‌باشد.

رضایت شغلی: حالت هیجانی مثبت و رضایت بخشی از ارزیابی شغلی شخصی و یا تجارت شغلی می‌باشد. تعداد زیادی از تحقیقات از ارتباط بین رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی حمایت کرده‌اند، برای مثال کیم، ارتباط معناداری بین مقیاس کلی رضایت شغلی و ارزیابی مدیر از رفتارهای شهروندی ارتباط معناداری یافتند کارمندان دولت که از شغلشان راضی هستند تمایل دارند که عملکرد شغلی خوب به دست آورند و ارتباط خوبی با دیگران داشته و دوست دارند که سازمان آن‌ها در آینده و حال مکان کاری خوبی باشد آن‌ها نه تنها نگران نتایج انجام خود، بلکه نگران موفقیت همکاران و سازمان هم می‌باشند.

بنابراین آن‌ها ممکن است داوطلبانه به دیگران کمک کرده و کارهای اضافی بر عهده بگیرند، این درست است که فرض کنیم و فعالیت شغلی به صورت معناداری با رفتار شهروندی سازمانی در ارتباط می‌باشد.

قرارداد روان‌شناختی: شامل اعتقادات کارمندان در مورد توافق مبادله‌ای بین خود و سازمان می‌باشد یعنی اینکه کارمندان مدیون سازمان و سازمان مدیون کارمندان می‌باشد .

نظریه مبادله اجتماعی بیان می‌کند تعهد روان‌شناختی هنگامی نقض می‌شود که کارمندان بین آن چه که به آن‌ها قول داده شده است و آن چه دریافت کرده‌اند تبعیض احساس کنند. از دیدگاه کارمندان تفاوتی ناعادلانه است که احساس می‌کنند کارفرما نسبت به تعهد آن‌ها ناعادلانه برخورد کرده است و در نتیجه همکارشان را با کارفرما کم می‌کنند و برعکس آن، کارمندان هنگامی برای انجام رفتارهای فرانقشی انگیزه پیدا می‌کنند که احساس کنند مبادله اجتماعی به صورت عادلانه انجام گرفته است .

منبع

شیخ‌خوزانی،نورالله(1393)،رفتارهای ضدتولید بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت و رفتارهای شهروندی سازمانی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی صنعتی سازمانی،دانشگاه آزاداسلامی ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0