پیامدهای ارتباطات برون سازمانی

ازمیان انواع سازمان‌ها بخصوص نیروی انتظامی  وکلانتری ها ممكن است به‌عنوان مجموعه‌ای از تشكل‌های هدف‌دار در نظر گرفته شوند؛ كه افراد در آن‌ها به‌دلایل متعددی با یكدیگر ارتباط دارند، اما انگیزه‌ اصلی مشاركت، این است كه اهداف سازمانی و شخصی به‌واسطه عملكرد جداگانه افراد به‌آسانی قابل حصول نیستند؛ اما می‌توان بوسیله عملكرد گروهی به آنها جامه‌ی عمل پوشاند؛ بنابراین ارتباط در سازمان‌ها می‌تواند عامل دست‌یابی به اهداف سازمانی به‌شمار رود و در واقع به‌ واسطه این فرایند اساسی است كه مبادله اطلاعات در سازمان صورت گرفته و سازمان توانمندی لازم برای بهره‌گیری از اطلاعات و تحقق اهداف خود را می‌یابد.

ارتباط مؤثر در یك سازمان موجب بالا رفتن تراز بهره‌وری، رضامندی كاركنان، بالا رفتن انگیزه‌ی كار مفید و كاهش تضادهای ناشی از فقدان نظام ارتباطی، خواهد شد. ارتباط اجتناب ناپذير است:

در جهان امروز گريزي از ارتباط نيست. ارتباط بين افراد وابستگي ايجاد مي كندوافراد دراثر آن همديگر رابراي رسيدن به هدف تحت تاثير قرار مي دهند.ايجاد ارتباط براي انسان امري اساسي وحياتي است.ارتباط امریست اساسي زيرا كليه اجتماعات بشري اعم از ابتدايي ومتمدن بر توانايي افراد در انتقال مقاصد،آرزوها،احساسات،معلومات،و تجارب خويش به يكدگر بنا و برقرار گشته اند از طرف ديگر ارتباط امري است حياتي زيرا تنها به وسيله برقراري ارتباط انسان مي تواند در صدد رفع نيازمندهاي خويش بر آمده وبه حيات خود ادامه دهد .

به قول كارل ياسپرس ، عالي ترين دستاورد انسان در دنيا ارتباط شخصيت باشخصيت است ، ليكن بسياري از ارتباطات موثر نيست وانسانهاي معمولي قادر به برقراري يك ارتباط مطلوب وموثر نيستند يكي از جنبه هاي طنز آميز تمدن نوين آنست كه اگرچه توسعه ابزارهاي مكانيكي از آخرين مرزهاي دست يافتني تخيل نيز گذشته است،اما اغلب مردمبرقراري ارتباط رويارويي را كاري دشوار مي يابنددرعصر فناوري ما مي توانيم به ماه پيام بفرستيم وفضاپيماهاي پژوهشي را بر سطح مريخ بكشانيم اما برقراري رابطه با كساني كه دوستشان داريم را دشوار مي ياشد .

عوامل مزاحم ارتباطي

برخی نظریه پردازان عوامل مزاحم ارتباطي را به دو دسته تقسيم کرده اند:

  • عوامل بيروني: مثل آلودگي صوتي ،گرما وسرما.
  • عوامل دروني :مثل قضاوت عجولانه وپيش داوري تحميل مطالب،خودرايي ونظايراينهايكي ديگر از عوامل مزاحم در ايجاد ارتباط اين است كه دو طرفي كه اين ارتباط برقرار مي كنند،احساس كنند كه طرف مقابل ديدگاهاونظرات اوراقبول ندارندكه اين ارتباط به بنبست مي رسد لذا براي اين كه مابه اين بن بست نرسيم بايد گاهي اوقات هنگام ارتباط از طرف مقابل حمايت نموده .

موانع ارتباطی، به طور معمول به آنچه که باعث کاهش، اختلال یا بی اثر کردن ارتباطات میان دو فرد یا یک فرد با گروهش، سازمانش و بر عکس می گردد، گفته می شود. به تعبیر دیگر آنچه از تاثير ارتباطات بكاهد و باعث شود كه ارتباطات موثر ، در یک گروه یا سازمان به وقوع نپیوندد را موانع ارتباطات گويند.

ماهیت موانع: تمامی سعی سازمان ها و ادارات پلیس در جوامع مختلف آن است، تا آنجا که ممکن می باشد در هر زمان و مکان، وضعیت، موقعیت و شرایط، با بالاترین استاندارهای قانونی و گاه اخلاقی و شرعی برای حفظ نظم و امنیت جامعه، همچنین افزایش میزان اعتماد مردم به پلیس بکوشند. آنها سعی دارند قانون را مبنای عمل قرار داده،  اجرا کنند ولی البته نه هر قانونی را، بلکه قوانینی که موافق با مفاد قانون اساسی است . اما واقعا افسران پلیس باید بر اساس کدام معیار و ملاک با مردم تعامل کنند – معیار دینی و شرعی، معیار اخلاقی و هنجاری و یا معیار حقوقی و قانونی-. چرا که بنا بر تعاريف و مصاديق روشن مي گردد كه در بسیاری مواقع قواعد حقوقي و قانون با  قواعد اخلاقي يا  هنجارها و حتی قواعد دینی يكسان نيستند.پلیس ها همه روزه در زمان، مکان و وضعیت های مختلف با بسیاری از افراد و گروه های اجتماعی با مشاغل مختلف رو در رو می شوند. به همین سبب شناخت شیوه های موثر برقراری ارتباط پلیس با مردم اهمیت فراوانی دارد. در وهله اول یکی از نخستین چیزهایی که در خصوص ارتباطات برای پلس حائز اهمیت می باشد، شناسایی موانع موجود پیش روست که به سبب نوع شغل، ساختار سازمانی، تنوع وظایف و ماموریت ها و نوع آموزش ها، پیچیدگی های خاص خود را دارد. از این رو می توان بر اساس هریک از مولفه های یادشده دسته بندی خاصی از موانع ارتباطی پلیس با مردم ارائه کرد. برای مثال این موانع را با توجه به عناصر پنجگانه اصلی ارتباطی، یعنی فرستنده پیام، پیام، کانال ارتباطی، گیرنده تقسیم نمود. یا در دسته بندی دیگر می توان بر اساس سطح ارتباط به موانع فردی، بین فردی، موانع وضعيتي گروهی و سازمانی (قوانین و مقررات، ساختار و سلسله مراتب) تقسیم بندی کرد. گروهی دیگر از موانع بدون دسته بندی و تنها با اشاره به مولفه های مختلف ارائه شده است: مانند رابطه میان موانع ارتباطی و ناهمگوني اقوام، قبايل، مذهب، سن و جنس، شغلی و محل زندگی. دسته بندی دیگر می تواند بر اساس شرایط گوناگون سیاسی و اجتماعی باشد.

ما در این بخش به سبب رویکرد کتاب که تعامل در سطح میان فردی است، برخی از موانع را بررسی خواهیم کرد، اگر چه در کنار آن به برخی موانع در سطوح کلی تری مانند موانع درون سازمانی یا موانع ساختاری نیز اشاره می کنیم. در ذیل برخی عوامل فوق بدون تاکید بر هیچ یک از دسته بندی ها آمده است.سازمان پليس از جمله سازمان‌هاي رسميِ كنترل اجتماعيِ ذیل نهاد حكومت است، كه در راستاي پاسخ به يك نياز اساسي يعني حفظ امنيت اجتماعي طراحي و ايجاد شده است. اين سازمان كه به نوعي نماد اقتدار و منزلت خرده‌نظام سياسي در افكار عمومي است، نقشي مضاعف در دولت مدرن برعهده دارد. چرا كه از يك سو تنها نيروي مشروع اجبار كننده است و از سوي ديگر خود از جملة سازمان‌های مدني واسط محسوب می‌شود كه در حد فاصل حکومت و شهروندان قرار می‌گيرد. بدين ترتيب، سازمان پليس (و به طبع ماموران پلیس) ناگزير از فراگیری مهارت هایی هستند که بتواند همواره در برقراري تعادل ميان تأمين مقتدرانه نظم و استقرار امنيت اجتماعي – ترافیکی، و از سوی ديگر تامين مشارکت مدني موفق باشند.

سازمان پلیس و سایر سازمان ها و نهاد ها

مامور پليس بايد از سازمان ها ونهاد هاي گوناگون داخل جامعه آگاهي خوبي داشته باشد وبتواندبا آنها ارتباط موثري برقرار كند. بر اين نكته تاكيد مي كند كه اداره امور پليس موثر مستلزم مداخله سازمان هايي غير از پليس از: قبيل خدمات اجتماعي،موسسات آموزشي،درمانگاهها،تجارت خانه ها،دفاتر كاريابي وغيره… ويا هر كسي به نحوي در خدمت جامعه است مي باشد.سازمانها ونهاد ها مي توانند نقش كليدي درتقويت امنيت جامعه وبهبودكيفيت زندگي ايفا كنند.  به گفته هيو برتويليامز ،رئیس بنيادپليس يك شبكه قوي ازسازمان هاونهاد هاي اجتماعي، درايجاد يك نظام ارزشي مشترك،كه رفتار مجرمانه راتحمل نمي كند، سهم دارند. اين نوع همبستگي،مشوق همكاري شهروندان باشيوه هاي كنترل جرايم وافزايش احتمال كشف موارد اعمال غير قانوني خواهد بود.

منبع

کشتکار،رسول(1392)، نقش تعامل برون سازمانی روسای کلانتری در پیشگیری از جرائم ،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم انتظامی، دانشکده فرماندهی وستاد مجتمع تحصیلات تکمیلی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0