پيامدهاي اضطراب رايانه واينترنت محيط کاروآموزش

 رشد سريع فناوري، کار با رايانه و اينترنت را هر چند سريع و دقيق، در عين حال پيچيده­تر کرده ­است. افرادي که با اينترنت کار مي­کنند همواره با مجموعه­اي از فرصت­ها و مسايل جديد رو به رو مي­شوند. آن­ها بايد دانش رايانه­اي خود را تابع روز نمايند. اما در اين ميان افراد مضطرب، احساساتي مانند ترس، بي­قراري، نگراني، تحريک­پذيري و ناکامي را تجربه مي­کنند­. اين احساسات ناخوشايند و نامطبوع نه تنها زندگي را براي آن­ها تيره و کدر مي­کند،بلکه باعث ميشودکه آنهااستفاده مؤثرومفيدي ازاينترنت نکنندوفرصت­هاي لازم براي آموزش مهارت­هاي نورااز دست بدهند.

لذت درک شده

ديويس و همکاران،در مطالعات خويش هر دو متغيرهاي انگيزش دروني و بيروني را از فاکتورهاي اصلي تمايز رفتاري کاربران در استفاده از سيستم رايانه قلمداد مي­کنند، آن­ها دريافتند علاوه بر سودمندي درک شده،انگيزش بيروني لذت درک شده نيز به عنوان انگيزش دروني ازجمله عوامل تأثيرگذاربر کاربردو پذيرش فناوري در کاربران مي­باشد. در واقع لذت يک انگيزش رواني دروني است که به عنوان يک فعاليت، تابعي از ادراک فرد از ميزان تفنن وي در هنگام کار با يک سيستم تعريف مي­شود؛ بنابراين لذت حالتي است که مي­تواند طي زمان تغيير کند.

محققان قبلي هر يک لذت را به طرق متفاوتي توضيح دادند، به عنوان مثال بارنت،لذت را يک حالت ناگهاني فيزيکي، شناختي و اجتماعي مي­داند که باعث ايجاد خوشي و لذت در فرد مي­شود. اين تعريف بر اين نکته تأکيد دارد لذت با ادراک شخص از اين که تا چه اندازه فعاليتي را که تحت انجام آن قرار گرفته­است براي او لذت‌بخش بوده، ارتباط دارد. در اين تعريف به اين نکته اشاره مي­شود که انجام فعاليتي که فرد تحت انجام آن قرار گرفته، تا چه اندازه براي وي جالب بوده­است .

بعبارتي اگر حاصل رفتاري براي فرد جالب و لذت‌بخش باشد، فرد ممکن است آن فعاليت را انجام دهد. وقتي اين امر به يک فناوري اطلاعات تسريع پيدا مي­کند، به صورت پذيرش و تمايل استفاده از سيستم نشان داده مي­شود. بر همين اساس محققان در تعريف ديگري لذت درک شده را به ميزاني که فرد استفاده از سيستم رايانه را صرف نظر از نتايج ساير فعاليت­هايي که در اين راستا تأثيرگذار است، بيان کردند.

باتوجه توضيحات فوق،افرادي که مطلوبيت ولذتي آني را به خودي خوددراستفاده ازرايانه تجربه ميکنند،احتمالاًميزان تمايل­شان براي استفاده ازاينترنت نيز بيش ازديگران خواهد بود.تري­آنديس،بيان مي­کند که لذت درک شده ؛احساس لذت، سرخوشي، مطلوبيت درمقابل پريشاني، نفرت واحساس عدم مطلوبيت يک فرد در اثر انجام يک کار خاص مي­باشدبررفتار فرد تأثير مي­گذارد. لذت درک شده به تجربه ذهني فردازتقابل انسان رايانه اشاره دارد. هرچقدر استفاده از اينترنت لذت بخش­تر باشد،تمايل افراد به استفاده ازآن بيشتر خواهد بود.

سودمندي درک شده

سودمندي درک شده براساس نظريه انتظار، با باورهاي افراد در فرآيند تصميم­سازي مرتبط است . طبق مدل پذيرش فناوري، سودمندي درک شده به ميزاني است که شخص اعتقاد دارد استفاده از يک سيستم خاص مانند رايانه، عملکرد کاري وي را افزايش مي­دهد.اگر افراد فوايد و سودمندي تکنولوژي را درک کنند رغبت و تمايل بيشتري به استفاده و پذيرش فناوري روز خواهند داشت، يافته­هاي تحقيقات متعددي نيز نشان مي­دهد که استفاده اختياري کاربران از سيستم تا حدود زيادي تحت تأثير سودمندي درک شده بوده­است. بر همين اساس است که محققان، سودمندي درک شده را يکي از بهترين عوامل پيش­بيني کننده افراد از اينترنت مي­دانند.اين امر با در نظر گرفتن نظريه اجتماعي اشاره به اين دارد هنگامي که فرد انتظار نتايج مثبت در استفاده از اينترنت داشته­باشد احتمال اين که در آينده تمايل به استفاده از آن داشته­باشد، بيشتر خواهد بود.

منبع

صادقي،محبوبه(1390)، تأثير دوره کارشناسي بر نگرش دانشجويان کتابداري و اطلاع­رساني دانشگاه­ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0