ویژگی های مهم سیستم‌ جامع یکنواخت کالا

  • جامعیت

جامعیت سیستم به‌گونه‌ای است كه هر تغییری در وضعیت كالا به طور خودكار كلیه زیرسیستم های‌ مرتبط را متاثر ساخته و در صورت تاثیرگذاری بر سایر سیستم ها، تراكنش‌های لازم ‌جهت به روزرسانی سایر سیستم ها را نیز تولید كرده و در نتیجه یكپارچگی سیستم را تضمین می‌كند.

  • قابلیت تمركز و عدم تمركز

طراحی سیستم به گونه‌ای است كه امكان پردازش متمركز و غیرمتمركز را فراهم می‌آورد. به ‌علاوه درحالت پردازش متمركز، قابلیت اجرای غیرمتمركز را در تمامی صنعت و با حفظ تمامی مسایل حفاظتی ‌دارا بوده و هر نوع كنترل و نظارت‌، در سطوح دسترسی امكان‌پذیر است‌.

این سیستم به ‌دلیل نوع طراحی ‌ضمن رعایت اصول عدم تمركز و استقلال در اجرا، از پایین ترین هزینه جهت نگهداری و توسعه سیستم ‌برخوردار است و به ‌منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه خرابی و از دست رفتن اطلاعات‌، با درنظرگرفتن‌ اصول حفاظتی‌، از مطمئن ترین مكانیزم‌های ممكن بهره جویی می‌كند.

  • قابلیت حمل

سیستم می‌تواند روی رده‌های مختلف رایانه ازPC،Mini ، Mainframe بدون در نظر گرفتن‌ مارك و یا سیستم عامل خاص پیاده سازی شود.

  • سهولت دسترسی

با توجه به پراكندگی واحدهای مختلف صنعت در سراسر كشور و ضرورت دسترسی به سیستم و امكان استفاده از كلیه قابلیت‌های آن‌، كاربر می‌تواند با استفاده از پایانه‌ها و یا ریز رایانه‌های موجود در شبكه‌، به صورت‌ دایال آپ و یا از طریق اینترنت به سیستم متصل شود.

استاندارد ثابت و مشخص

استاندارد مشخص و معینی در طراحی و ساخت این سیستم به كار برده شده كه باعث یادگیری‌ سریع كاربر و كاهش زمان تغییر و توسعه و هزینه نگهداشت در آینده می‌شود. گروه نگهداشت با شناخت این استانداردها می‌تواند هر برنامه را در سیستم‌، در حداقل زمان و با صرف كمترین هزینه به ‌راحتی تغییر دهد.

  • سیستم حفاظتی‌

طراحی این سیستم به گونه‌ای است كه می‌توان قابلیت‌های كاری را با توجه به نوع عملكرد كاربر، به‌صورت پویا و به آسانی‌، بدون نیاز به تغییر در برنامه‌ها ایجاد یا سلب كرد و یا تغییر داد.

  • ردیابی‌

كلیه اعمالی كه كاربر از زمان ورود به سیستم انجام می‌دهد، در سیستم ثبت شده و در صورت نیازمی‌تواند به منظور پی گیری احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

  • راهنمای پویا

طراحی سیستم به گونه‌ای است كه امكان راهنمایی پیوسته را مهیا كرده و در نتیجه سیستم می‌تواند كاربر را گام به گام به جلو هدایت كند. به علاوه امكان تغییر متون (راهنما) توسط كاربر وجود دارد.

  • زیر سیستم ها

سیستم جامع یكنواخت كالا، از 20 زیرسیستم اصلی تشكیل شده كه مهمترین آنها عبارت ‌است از:

  • پارامترهای سیستم كالا

سیستم كالا به صورت پارامتریك طراحی و ساخته شده است‌. به این ترتیب كه بسیاری از متغیرهای‌ اصلی سیستم توسط برنامه‌های موجود به صورت پارامتر، قابل تعریف‌، اصلاح و تغییر است‌. به كمك ‌این زیرسیستم می‌توان تا 999 شركت و مدیریت و در هر شركت و مدیریت‌، تا 99 انبار اصلی و در هر انبار اصلی تا 99 انبار فرعی را تعریف و در هر انبار اصلی و یا فرعی نیز تا 99 رمز سازمانی ایجاد كرد.

  • حفاظت لایه‌های اطلاعاتی كالا

به كمك این زیرسیستم منظرهای قابل استفاده برای هر كاربر به صورت پویا تعیین و مشخص‌ می‌شود كه هر كاربر تا چه سطحی مجاز به اضافه‌، تغییر، حذف و یا رویت چه بخش هایی از اطلاعات‌، باتوجه به رده‌ها و مسئولیت‌های سازمانی است‌. به علاوه به كمك كارت نمونه امضا مشخص خواهد شدكه هر كاربر از چه انبارها و یا طرح‌هایی و از چه گروه های كالایی‌، مجاز به درخواست كالا است‌.

  • طبقه‌بندی كالا

اجناس‌، لوازم‌، لیست قطعات یدكی و به ‌طور كلی كالاهایی كه برای نگهداشت دستگاه ها، تجهیزات و یا پشتیبانی عملیات در صنعت نفت به‌ طور مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرند، براساس استانداردهای‌ مورد قبول صنعت نفت شناسایی و برای آنها كد و شماره طبقه‌بندی كالا اختصاص داده می‌شود. كدطبقه‌بندی‌، زبان مشتركی به منظور ایجاد ارتباط مابین ادارات و مراكز مصرف كننده كالا، انبار محل‌نگهداری‌، اداره خرید و … است كه این زبان مشترك امر تهیه و تامین‌، نگهداری و مصرف آن را برای این ‌مراكز و ادارات تسهیل می‌كند.

این زیرسیستم با قابلیت‌های ایجاد، اصلاح‌، حذف و رویت اطلاعات در زمینه‌؛ فرم پیشنهادی‌، جدول راهنمایی‌، فهرست الفبایی‌، پرونده اصلی‌، تغییر واحد اندازه گیری و شماره و رویت و چاپ اطلاعات طبقه‌بندی كالا طراحی شده است‌. برای كلیه كالاها، قطعات و ملزومات مورد استفاده در واحدهای مختلف صنعت نفت كدهای 10 رقمی جداگانه (شماره طبقه‌بندی كالا) بر اساس استانداردهای مشخص (نوع‌ جنس، كاربرد آن، سازنده، ماده اولیه و … ) تعریف می‌گردد شماره طبقه بندی كالا درصنعت نفت زبان مشتركی جهت ایجاد ارتباط بین ادارات/ مراكز مصرف كننده كالا، انبار محل نگهداری كالا،‌ ادارات خرید، ادارات طبقه بندی و… می باشد.

  • سفارشات و كنترل موجودی

تعیین ضوابط و اصول كنترل موجودی‌، مقدار صحیح موجودی و هزینه‌ها برای كنترل‌های مالی از وظایف اصلی این زیرسیستم به شمار می‌رود. در این زیرسیستم اجناس مازاد، راكد، كم مصرف و فصلی‌مورد توجه قرار می‌گیرند، به گونه‌ای كه با كنترل دقیق این اجناس می‌توان آن‌ها را در طرح‌هایی كه به‌آن‌ها نیاز دارند به كار برد و از ایجاد هزینه‌های جدید جلوگیری كرد.

درصد قابل ملاحظه ای از سرمایه (بین 28% تا78%) اكثر مؤسسات صنعتی و قسمت عمده سرمایه در گردش این مؤسسات صرف تهیه كالا مصرفی و نگهداری آنها در انبار می شود. اگر چه تعداد اقلام مصرفی موجود در انبار یك موسسه صنعتی بیش از حد مورد نیاز باشد، قسمتی از سرمایه آن موسسه به حال ركود در آمده و اگر كمتر از حد مورد لزوم باشد، در برنامه های عملیاتی آن وقفه پیش آید.

لذا برای جلوگیری از این رکود سرمایه و وقفه در برنامه های عملیاتی باید روش های صحیح، اساسی و اقتصادی در خرید، نگهداری و مصرف كالا اتخاذ و اجرا گردد كه این روش ها را بطوركلی سیستم سفارشات وكنترل موجودی می نامند. سالیان دراز است كه در كشورهای صنعتی جهان از این سیستم ها بعنوان ابزارهای مدیریت كالا و برنامه ریزی وكنترل موجودی استفاده می گردد. با كنترل دائمی كه از میزان موجودی ها ومقادیر مصرفی بعمل می آید، جریان گردش نقدی موسسه تسریع و از سفارشات مكرر كه ممكن است در اثر عدم توجه به كالای بین راهی رخ دهد جلوگیری می شود. همچنین كاهش خطر تاخیر در انجام تعمیرات دستگاه ها و ماشین آلات از مزایای این كنترل دائمی موجودی است.

  • عملیات انبارداری

این زیرسیستم كلیه عملیات مربوط به انبارداری را تحت پوشش قرار می‌دهد. این عملیات شامل: انتقالات كالا، درخواست صدور كالا از انبار، برگشت كالا به انبار، تعدیلات موجودی قیمت‌، كالای‌مازاد، كالاهای مازاد اسقاطی‌، خارج از رده و قابل بازسازی‌، كالای مازاد برای فروش و مزایده‌، فروش‌كالا به اشخاص ثالث‌، كالای بین راهی‌، بازرسی و شمارش كالا و تعدیلات ناشی از آن‌، عملیات مالی‌كالا، حمل ونقل كالا، ترخیص و توزیع كالا و آمار و مدیریت كالا است .

از طریق سیستم انبارداری، می توان ادواری را كه معمولا در آنها مقدار زیادتری موجودی لازم است تعیین كرد و پیش بینی های لازم را جهت تامین موجودی به میزان كافی بعمل آورد. بنیان و پایه اساسی در برقراری سیستم صحیح و موثر برای كنترل موجودی های هر موسسه اقتصادی (طبقه بندی اجناس و كالاهای) آن موسسه است.

اجزاء تشکیل دهنده ده رقم شماره  MESC:XX. XX. XX. XXX. X

  • دو رقم اول: گروه اصلی
  • دو رقم دوم: گروه فرعی (اول)
  • دو رقم سوم: گروه فرعی تر (گروه فرعی دوم)
  • سه رقم بعدی: شماره کالا (مشخصات کالا)
  • رقم آخر: نمودار

نمودار عددی است یک رقمی از صفر تا ده و به صورت زیر تعریف می شود.

  • نمودار 0: هنوز این شماره بکار گرفته نشده است.
  • نمودار1: نشان دهنده کالاها و لوازم وارداتی(بغیر از قطعات یدکی وارداتی) که بعنوان کالاهای استاندارد صنعت نفت انتخاب شده اند.
  • نمودار2: نشان دهنده کالاها و لوازم و یا قطعات یدکی است که در ایران ساخته و یا تهیه می شوند و بعنوان کالای استاندارد انتخاب شده اند.
  • نمودار3: نشان دهنده قطعات یدکی وارداتی است که بعنوان قطعات یدکی استاندارد انتخاب شده اند.
  • نمودار4: نمودار شماره موقت برای کالا بوده و فقط برای استفاده اداره طبقه بندی کالا می باشد (فعلا” استفاده نشده است).
  • نمودار5: نشان دهنده لزوم مراجعه به یک شماره MESC دیگر برای کسب مشخصات اصلی کالا است.
  • نمودار6: نشان دهنده کالاهای غیر استاندارد اعم از لوازم و قطعات یدکی است که مجددا نباید سفارش داده شوند.
  • نمودار7: نشان دهنده کالایی است که قابل مصرف می باشد ولی کالای مشابه دیگری جانشین آن شده و دیگر سفارش داده نخواهد شد.
  • نمودار8: نشان دهنده کالای مستعملی است که تعمیر شده و قابل استفاده است و در انبار نگهداری می گردد.
  • نمودار9: نشان دهنده کالایی که هنوز مشخصات آن کامل نشده است.

منبع

یوسفی، عبدالرضا(1394)، عملكرد سیستم جامع یكنواخت كالا در شركت، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت بازرگانی، دانشگاهه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0