ویژگی‌های تعاملات و ارتباطات برون سازمانی

همانگونه که در رهنمودهای سازمان ملل متحد مورد تاکید قرار گرفته است، یکی از اصول کلیدی پیشگیری از جرم استفاده از ر اهبردهایی است که بر مبنای ایجاد همکاری و مشارکت بین موسسات دولتی و وزارتخانه ها، سازمان های عمومی و غیردولتی، بخش بازرگانی و جامعه مدنی است . پلیس می تواند با ارائه اطلاعات در دو زمینه به برقراری مشارکت های پیشگیری از جرم کمک کند : ارائه دسترسی به آمار جرم و اطلاع رسانی در مورد برنامه های موفق پیشگیری از جرم توسط ادارات پلیس.پیشگیری از جرم مستلزم ارائه اطلاعات دقیق جمع آوری شده در مراحل مختلف فرایند پیشگیری از جرم ، آسیب شناسی، تهیه و اجرای طرح پیشگیری از جرم، نظارت و ارزیابی است. به ویژه پلیس می تواند دسترس ی به اطلاعات آماری در مورد جرم و گرایش های مجرمانه را برای اعضای محلی دخیل در آسیب شناسی علل جرم ارائه دهد .این کمک بسیار مهمی به ایجاد تصویری قوی از وضعیت منطقه کرده و تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری را اصلاح و به هدف گیری منابع جرم کمک می کند. بعنوان مثال،  همواره ميان پليس و دادسرا بحث هايي در مورد مديريت پيشگيري و موازي كاري و … وجود داشته است. قانون اساسي در بند 5 اصل 156 قوه قضائيه را مسئول مديريت پيشگيري از جرم قرار داده است. با اين حال به دليل تأثير پليس و مواجهه بيشتر پليس در عرصه هاي پيش از شكل گيري جرم و تعامل مستقيم با آماج هاي گوناگون جرم طبيعي است كه نمي توان نقش پليس را ناديده انگاشت يا كمرنگ فرض كرد.

با وجود آنكه به موجب بند 5 اصل 156 قانون اساسي، اقدام مناسب براي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمان از وظايف قوه قضائيه است، اما به نظر مي رسد انجام چنين وظيفه اي صرفاً از عهده يك قوه بر نيامده و نيازمند همكاري و تعامل با قواي ديگر نيز هست. كارنامه نهادهاي متولي امر پيشگيري  كه در قوانين تقنيني يا فروتقنيني پراكنده، همچون قانون نيروي انتظامي يا لايحه تأسيس سازمان بهزيستي اين مهم به نوعي بدان ها واگذار شده  گوياي اين مطلب است. بدين سان، پيشگيري از جرم در معناي خاص آن كه شامل اقدامات كنشي غيرقهرآميز است، امري فراقوه اي است كه مشاركت تمامي نهاد هاي  دولتي و جامعوي را مي طلبد .پس از پذيرش اين حقيقت كه پليس و دادسرا دو نهاد رسمي تأثيرگذار در پيشگيري به حساب مي آيند، تعامل ميان اين دو بايد به درستي مديريت شود و آسيب ها و راهكارهاي مناسب براي برقراري تعامل مناسب ميان اين دو نهاد بررسي شود. برای سایر سازمانها نیز به همین منوال باید روابط را بررسی و از نقاط قوت آنها در زمینه پیشگیری از جرم کمک گرفت.

منبع

کشتکار،رسول(1392)، نقش تعامل برون سازمانی روسای کلانتری در پیشگیری از جرائم ،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم انتظامی، دانشکده فرماندهی وستاد مجتمع تحصیلات تکمیلی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0