ویژگی­های وب در اینترنت کدامند ؟

ویژگی­های ادراک شدۀ وب به عنوان یک کانال توزیع

اطلاعات و محتویات وب­سایت، امنیت وب سایت، نحوه سفارش­پذیری، کیفیت خدمات آنلاین و خدمات پس از فروش، از جمله مواردی هستند که ویژگی­های وب سایت را در فروشگاه الکترونیکی نشان می­دهند. محققان دریافتندکه بین کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات و خرید از اینترنت، ارتباط مثبتی وجود دارد.

کیفیت سیستم

منظور از کیفیت سیستم، ارزیابی از وب سایت به عنوان سیستم پردازش اطلاعات است و به عبارتی ویژگی­های فنی سیستم از قبیل ظاهر و کارایی عملیاتی آن را نشان می­دهد .خرید اینترنتی، زمانی مطلوب و رضایت بخش است که سایت­های فروشندگان سریع، غیر انبوه و دسترسی به آن آسان باشد. همچنین طراحی بهتر سایت، وجود جهت یابی راهنما و نقشه­های سایت به امر خرید مصرف­کنندگان کمک خواهد کرد. احتمال خرید بر خظ را افزایش می­دهد.

کیفیت اطلاعات

کیفیت اطلاعاتريال محتوای وی سایت و کیفیت گزارشات ارائه شده آن را نشان می­دهد.اگر اطلاعات کمی در مورد محصول موجود باشد و یا پیدا کردن اطلاعات سخت باشد، مشتریان تمایل کمتری به انتخاب آن دارند. اطلاعات با کیفیت­تر و متنوع­تر که در اینترنت قابل دسترسی هستند، موجب رضایت بیشتر مشتریان و تصمیم­گیری بهتر خرید می­شود. در بررسی (WVTM)، جستجوی اطلاعات در اینترنت مهم­ترین عامل موثر بر رفتار خرید اینترنتی شناخته شده است.

کیفیت خدمات

در سایت­های فروش الکترونیکی، کیفیت خدمات به علت عدم ارتباط رو در رو، اهمیت ویژه­ای دارد. ابعادی مانند ساختار و عملکرد وب سایت تفکیک و تنوع کالاها، نحوه چیدمان کالاها، پاسخگویی به نیازهای مشتریان و ایجاد اطمینان در آنها از امنیت سیستم و روش­های پرداخت در مبادلات بیانگر کیفیت خدمات در فروشگاه الکترونیک هستند.پاسخگویی به نیازها و خواسته­های مشتریان و فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز مشتری یکی از مواردی است که کیفیت آنلاینرا در فروشگاه­های اینترنتی نشان می­دهد. مشتریان انتظار دارند که فروشگاه اینترنتی به تقاضای آنها بلافاصله پاسخ دهد.

مشخصات وب سایت فروشنده و ویژگی­های محصول

در فضای مجازی تعاملات فیزیکی بین خریداران و فروشندگان کاهش یافته و کیفیت و مزایای محصول نسبت به سایر محصولات باید از ورای شبکه­های الکترونیکی درک شود. تحت این شرایط مشتریان، در مورد فروشگاه­های مجازی که به آنها مراجعه می­کنند حق انتخاب بیشتری خواهند داشت و شهرت و اعتبار فروشنده اثر مثبتی در قصد خرید از اینترنت دارد.

مشخصات شرکت فروشنده

با آشنایی بیشتر مشتریان با خرید الکترونیکی و یا کاهش تعداد مراجعات به فرئشگاه­های فیزیکی، وجوه تمایز جدیدی برای شرکت­ها و محصولاتی که دارای علامت تجاری قوی هستند، ایجاد خواهد شد. شرکت­هایی که برای تقویت علامت تجاری خود وقت زیادی صرف می­کنند و سرمایه­گذاری می­نمایند، عموماً طی تحولات حاصل در عادات خرید، در یک موقعیت برتر تجاری قرار می­گیرند. خریداران در خرید اینترنتی به نام تجاری فروشنده اهمیت زیادی می­دهند.

کیفیت خدمات و تحویل با کیفیت وعده داده شده نیز یکی از موضوعات مهمی است که موجب تمایز فروشندگان خواهد شد.

ویژگی­های محصول

 به طور معمول افراد مایلند قبل از خرید کالای مورد نظرشان را از نزدیک ببینند و با موارد دیگر مقایسه نمایند و زمانی که اطلاعات کافی در مورد محصول و یا مارک دارند تصمیم خرید را می­گیرند. تحقیقات نشان می­دهد که یکی از فاکتورهای موثر در خرید اینترنتی، نوع محصول و ویژگیهایی از قبیل ارزش و قیمت محصول، میزان تنوع و ملموس یا نا ملموس بودن آن می­باشد.

منبع

رمضانیان ،جواد (1390) ،رابطه بازاریابی اینترنتی با رفتار خرید مشتریان ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ،دانشگاه علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0