ويژگي هاي مصرف كنندگان مواد

 صرف نظر از اختلاف هاي طبقاتي، مصرف كنندگان مواد ويژگي هاي مشابهي دارند. همه آن‌ها در جامعه‌پذيري، مهارت هاي شناختي عاطفي و رشد رواني مشكل دارند. كه اين امر در عدم بلوغ، اعتماد به نفس پايين، آشوب هاي رفتاري و شخصيتي و ساير ويژگي هاي ضداجتماعي آن‌ها مشهود است. ويژگيهاي آن‌ها عبارتند از: تحمل پايين در برابر انواع ناراحتي ها، ديرارضايي و ناتواني در كنترل احساسات. به ويژه خصومت، گناه و اضطراب كنترل ضعيف انگيزه ها به ويژه انگيزه هاي جنسي و پرخاش‌گرانه آزمون ضعيف پيامد فعاليت‌ها، خودسنجي هاي غيرواقعي به دليل شكاف بين امكانات فردي و آرزوها، دروغ‌گويي زياد، فريب در رفتارها و بي تعهدي اجتماعي و فردي يعني ناتواني آن‌ها در پذيرش مسووليت ها و مشكلات موجود بر سر فعاليت ها .

درجمع بندی اعتیاد می توان گفت که، سوء مصرف مواد مخدر از جمله بارزترين آسيب هاي اجتماعي است كه به راحتي مي تواند بنيان فرهنگي اجتماعي كشورها را سست نمايد و پويايي افراد آن‌ها را به خطر بيندازد. از اعتياد به عنوان بيماري زيست شناختي، روان‌شناختي و اجتماعي ياد مي شود. از عوامل زمينه اي خطرساز براي مصرف موادمخدر می توان فرهنگ و جامعه، عوامل بين فردي، عوامل رفتاري رواني و عوامل زيستي و ژنتيكي را نام برد. هم‌چنین در زمینه مصرف مواد مخدر نظریه های آنومي، معاشرت افتراقي و نظريه كنترل اجتماعي بیان شد. از مهم ترین ويژگي‌هاي مصرف کنندگان مواد می توان موارد ذیل را نام برد: تحمل پايين در برابر انواع ناراحتي ها، ديرارضايي و ناتواني در كنترل احساسات.

منبع

ماندگاری،محبوبه(1392)، نظام ارزش‌ها در خانواده‌های دارای عضو معتاد به مواد مخدر،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی هرمزگان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0