هوش اجتماعی چیست

هوش اجتماعی را به عنوان مجموعه ای از توانایی ها توصیف می کند که عبارتند از درک مردم و مهارت هایی که برای تعامل موفق با آن ها لازم است. به عبارت دیگر هوش اجتماعی شامل توانایی به سر بردن با دیگران و تشویق آن ها به ارتباط و همکاری است.  قدرت کنار آمدن و ارتباط برقرار کردن با دیگران را هوش اجتماعی می گویند . بدن انسان ابزار چشمگیری است که ” موسیقی ارتباط ” همواره از آن به گوش می رسد . اگر نواختن این ساز را یاد بگیرید ، پاداش اجتماعی بزرگی دریافت می کنید . بدن شما – بدون ادای حتی یک کلمه – با مردم ارتباط برقرار می کند . اگر قانون زبان غیر کلامی را بشناسید ، فکر و کارهای دیگران را می توانید پیش بینی کنید و هوش اجتماعی خود را ارتقاء دهید.

در مقابل هوش اجتماعی، صرفاً یعنی قدرت کنار آمدن و ارتباط برقرار کردن با دیگران. انسان به هر حال یک موجود اجتماعی بوده و این امر برای این‌که بتوانیم زندگی کنیم و از آن لذت ببریم، بسیار ضروری است. در تعریفی دیگر آمده است، هوش بین فردی که اغلب از آن با نام هوش اجتماعی یاد می‌شود به توانایی بهره‌گیری از نکات ظریف در روابط و محیط اجتماع، خانواده، دوستی‌ها، مدرسه، کار و زندگی مربوط می‌شود و مستلزم توانایی توجه به نیازها و مقصود دیگران، پی بردن به خلق، روحیه و شخصیت آن‌ها و پیش‌بینی رفتار آن‌هاست. این هوشِ مهم باید بتواند که هنر کنار آمدن را در اوج درگیری‌ها، مذاکرات، اشتباهات و سایر موقعیت‌های خطیر دریابد. همچنین یکی از بهترین‌ هوش‌هایی است که افراد می‌توانند در خود پرورش دهند. افزایش هوش اجتماعی کمک می‌کند که فرد، مصاحب و شنونده خوبی باشد و با قدرت با همه ارتباط برقرار کند. افرادی که این هوش را در خود پرورش داده‌اند، می‌توانند به راحتی با همه افراد از هر گروه سنی، فرهنگی یا اجتماعی رابطه برقرار کنند و کسانی هم که با چنین کسی مواجه می‌شوند، با او راحت‌ هستند. آلبرشت با توجه به یافته‌های محققان علوم اجتماعی همچون گاردنر وگلمن 5 حوزه ی کلیدی را به عنوان یک چارچوب توصیفی برای هوش اجتماعی پیشنهاد می دهد در جدول زیر به توصیف آن‌ها پرداخته شده:

توصیف مفهومی هوش اجتماعی

توصیفقلمرومهارت
توانایی خواندن موقعیت ها،فهم زمینه اجتماعی که بر روی رفتار تاثیر می گذارد وانتخاب استراتژی های رفتاری که اغلب به موقعیت دارند.آگاهی از موقعیت
معروف به طرز رفتار ،شخصیت ،احساس بیرونی خود که دیگران دریافت می کنند،اعتماد به نفس،عزت نفس وارزش خود.شخصیت
متناقض با غیرموثق،اصالت (صحت)روشی است برای رفتار‌کردن تا ادراکی به وجود آورد که فرد با خودش ودیگران به یک اندازه صادق ودرستکار است.اصالت
توانایی فرد تا خود را به وضوح اظهار کند زبان را به طور ماثر به کار گیرد،مفاهیم را به وضوح بیان کند وعقاید دیگران را ترغیب کند.وضوح
بیشتر از یک احساس درونی،خویشاوندی یا قدر‌دانی به خاطر تجارب دیگران،همدلی در این زمینه توانایی ایجاد احساس مرتبط با دیگران ودرک آن‌ها را نشان میدهد.و دعوت آن‌ها برای اینکه بیشتر از اینکه علیه تو حرکت کنند به سوی تو گام بردارند.(آلبرشت،2005)همدلی

محتوای هوش اجتماعی از نظر گلمن در دومقوله:

آگاهی اجتماعی

مهارت اجتماعی

طیف گسترده آگاهی اجتماعی شامل:

همدلی اولیه:احساس کردن چیزی به همراه دیگران یا احساس کردن علائم عاطفی غیر کلامی است.

هماهنگی وسازگاری:گوش کردن با پذیرش کامل،هماهنگی با فرد مقابل.

درک همدلانه:درک کردن افکار،احساسات ومقاصد دیگری.درک همدلانه بر اساس همدلی اولیه شکل میگیرد،اما درک واضحی از احساسات ورفتار دیگری را نیز به این همدلی می‌افزاید.

شناخت اجتماعی: فرایندی که به کمک آن رفتاری در پاسخ به یک هم نوع ایجاد می‌شود.شناخت اجتماعی در انسان محصول فرایند هایی است که در آن یک فرد خود و هم نوعانش را درک می کند.

 مهارت‌های اجتماعی

این مولفه در روابط با دیگران به خوبی کنار‌آمدن با دیگران، فهم دقیق موقعیت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مهارت خوب گوش کردن وخوب ابراز وجود کردن حل تضادها و تعارض‌ها و استفاده از این مهارت‌ها برای متقاعد سازی رهبری ومدیریت تعریف می شود که شامل :

هماهنگی و انطباق

 ابراز وجود: به توانایی دفاع از خود و نیز توانایی نه گفتن به تقاضاهایی که فرد نمی‌خواهد انجام بدهد.

 نفوذ واثر‌گذاری: به معنی شکل دهی به نتیجه تبادل‌های اجتماعی می باشد. برای آنکه فرد تاثیری سازنده از خود بر جای بگذارد. و لازم است به نحوی ابراز وجود کند.که نتیجه اجتماعی مطلوب را ایجاد کند افرادی که به طرز شایسته ابراز وجود می کنند از دیدگاه دیگران قابل اعتماد هستند به طور کلی تاثیری مطلوب ایجاد می کنند.

ابراز توجه‌ و ‌رسیدگی: اهمیت دادن به احتیاجات سایرین وعمل‌کردن بر طبق احتیاجات.

منبع:

مرادی، مزربان(1395)، تاثیر آموزش به شیوه چند رسانه ای بر میزان رشد استدلال اخلاقی و هوش اجتماعی  درس مطالعات اجتماعی در میان دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 95-1394، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0