نگرش و رفتار مذهبی

نگرش مذهبی

نگرش چرایی چگونگی و نحوه دیدگاه انسان ها نسبت به مسایل گوناگون است آن چه که ما را به سمت هدفی سوق می دهد یا از آن دور می سازد .هرکس نسبت به زندگی دیدگاهی دارد و مسیری را طی طریق می کند و به مقصدی متفاوت از دیگران دست می یابد.در چگونگی نگرش و نحوه دیدگاه انسانها الگو های اطراف نقش بسزایی دارند این که دیگران چگونه مسیر زندگی را طی می کنند انسان موجودی مقلد است و به هر آنچه از نظر دیگران خوشایند و مطلوب باشد دل می بندد و به دیده مثبت می نگرد مذهب یکی از اموری است که در زندگی روزانه افراد دخیل است این که چه راهی را انتخاب کنیم و چگونه می خواهیم آن را طی کنیم . نحوه زندگی ما را دچار تغییرات فراوان می کند.

نگرش مذهبی افراد نیز چیزی جدای از دیگر امور زندگی نیست و به محیط وابسته می باشد. بنابراین دردنیای مدرن امروزی که همه چیز در حال تغییر و تحول است و الگو های متفاوتی به انسان ها ارائه می شود. باید زمینه تفکر و اندیشه را در باب مذهب ، دین و باورها و اصول دینی بالاخص اموری که مربوط به انسانهاست را بیشتر فراهم سازیم . نگرش مذهبی به دو دسته منفی و مثبت تقسیم می شود. کسانی که دیدگاه مثبتی به مذهب و دین دارند ، خداوند را در امور زندگی خود دخیل می دانند و خدا در لحظه لحظه زندگی آنان حضور دارد .این افراد بیشتر و بهتر از دیگران هیجانات مثبت و منفی خود را کنترل می کنند . مصایب و مشکلات را از آن جهت که پشتوانه الهی را به همراه دارند به راحتی پشت سر می گذارند.

رفتار مذهبی

رفتار مذهبی ارزش مثبتی در پرداختن به نکات معنی دار زندگی دارد رفتارهایی از قبیل توکل به خدا، زیارت و غیره … می تواند از طریق ایجاد امید و تشویق به نگرشهای مثبت ، موجب آرامش درونی فرد شوند. باور به این که خدایی هست که موقعیت ها را کنترل  می کند و ناظر بر عبادت کننده هاست تا حدزیادی اضطراب مرتبط با موقعیت را کاهش می دهد. به طوری که اغلب افراد مومن ارتباط خود را با خداوند مانند ارتباط با یک دوست بسیار صمیمی توصیف می کنند ومعتقدند که می توان از طریق اتکاو توسل به خداوند ، اثر موقعیت های غیر قابل کنترل را به طریقی کنترل نمود .به همین دلیل گفته می شود که مذهب می تواند به شیوه فعالی در فرایند مقابله موثر باشد.به طور کلی مقابله های مذهبی ،متکی بر باورها و فعالیت های مذهبی  است و از این طریق در کنترل استرس های هیجانی و ناراحتیهای جسمی به افراد کمک میکند.

داشتن معنا و هدف در زندگی ، احساس تعلق داشتن به منبعی والا ، امیدواری به کمک و یاری خداوند در شرایط مشکل زای زندگی برخورداری از حمایت های اجتماعی ، حمایت روحانی و…همگی از جمله منابعی هستند که افراد مذهبی با برخورداری از آن ها می توانند در مواجهه با حوادث فشار زای زندگی ، آسیب کمتری را متحمل شوند مذهب می تواند در تمامی عوامل نقش موثری در استرس زدایی داشته باشد و در ارزیابی شناختی فرد فعالیت های مقابله ای ، منابع حمایتی و … سبب کاهش گرفتاری روانی شودبراین اساس مدتهاست که تصور می شود بین مذهب و سلامت روان ارتباط مثبتی وجود دارد. کسانی  که به اعتقادات مذهبی پایبند بودند ، اضطراب و ناراحتی کمتری را نسبت به کسانی که به اعتقادات مذهبی پایبند نبودند گزارش کرده اند. از آن جایی که باور و اعتقادات مامسلمانان بر این است که دین اسلام به عنوان یک ایدئولوژی ارائه دهنده کامل ترین و سلامت سازترین سبک زندگی بشریت است و احکام و دستورات آن حوزه های وسیع اخلاقی ، بین فردی، بهداشتی و اجتماعی را در برمی گیرد .

منبع

سیدمیرزایی،سیده زهرا(1394)، پیش بینی سلامت روان بر اساس باورهای مذهبی و هوش اجتماعی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0