نمای کلی سیستم جامع یکنواخت کالا

این سیستم که در مقایسه با نرم افزارهای فنی و بازرگانی بین المللی به عنوان یکی از پیچیده ‌ترین سیستم ها محسوب می‌گردد، تماما توسط کارشناسان و متخصصین ایرانی در صنعت نفت طراحی، ساخت و پیاده سازی شده است. مشخصات کلی و زیرسیستم های این سیستم به قرار زیر می‌باشد:

  • تعداد زیرسیستم های طراحی شده: ۲۰ زیر سیستم اصلی
  • تعداد برنامه های نوشته شده: متجاوز از ۳۵۰۰ برنامه به زبان نسل چهارم
  • سکوی سخت افزاری آی بی ام مین فریم و قابل اجرا روی سایر رده‌ها و مارک های رایانه اعم از مینی و ریز رایانه
  • سکوی نرم افزاری: AD/Advantage
  • پیاده شده در انبارها: متجاوز از ۱۲۰ انبار در سراسر کشور
  • تعداد اقلام تحت پوشش (درحال حاضر): ۱۸۰۰۰۰۰ قلم
  • تعداد ترمینال‌ها و PC های کاربران: متجاوز از ۷۰۰ عدد
  • ارزش سیستم درصورتی که ازخارج خریداری می‌شد: چند ده میلیون دلار
  • هزینه ساخت سیستم توسط کارشناسان داخلی: چند ده میلیون تومان
  • تعداد کارشناسان صنعت نفت درگیر در تجزیه و تحلیل طراحی، ساخت و پیاده سازی: ۳۵ نفر
  • پیاده سازی توسط متخصصین صنعت نفت.

لازم به توضیح است که بخش بعدی این فصل، قسمتی از شماره دویست و ششم نشریه مشعل از انتشارات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با عنوان “برقراری سیستم رایانه‌ای یكنواخت تداركات و امور كالای صنعت نفت (یك گام بلند در راه روزآمدسازی‌)” است.

كالا، بزرگ‌ترین رقم از سرمایه‌های جاری و عمرانی صنایع نفت‌، گاز و پتروشیمی و راهبردی ترین ‌منبع در حسن اجرا و پیشرفت طرح‌های عمرانی و عملیات جاری به شمار می‌رود. به همین دلیل‌، اعمال مدیریت صحیح اطلاعاتی بر این منبع با ارزش و استراتژیك در صنعت نفت‌، بدون شك ‌دستاوردهای عظیمی را در ابعاد مختلف تداركاتی‌، مالی و توسعه‌ای در بر خواهد داشت‌.

سیستم جدید رایانه‌ای یكنواخت تداركات و امور كالا با بیش از 3500 برنامه پیچیده رایانه‌ای و استفاده از پایگاه داده‌های پیشرفته به ‌صورت لحظه‌ای و دارا بودن قابلیت‌های متعدد در كنترل عملیات انبارداری و آنالیز اقلام مستمر، پروژه‌ای‌، خرید مستقیم‌، مازاد … و نیز پشتیبانی انبارهای ‌اصلی‌، فرعی و انواع رمزهای سازمانی‌، امكان تولید و دسترسی به صدها نوع گزارش تصویری تداركاتی‌، مالی‌، عملیاتی و مدیریتی از آخرین وضعیت اقلام در كلیه انبارهای صنعت نفت با در نظر گرفتن مسایل‌ حفاظتی در سراسر كشور، مدیران و روسای واحدها را در بهینه سازی و حسن استفاده از سرمایه‌های ‌عظیم موجود در انبارها و تامین به موقع كالا یاری خواهد كرد.

این سیستم كه با بیش از 2 هزار نفر ماه تلاش بهترین متخصصان رایانه و تداركات صنعت نفت و الگو گرفتن از سیستم های پیشرفته رایانه‌ای جهان طراحی‌، ساخت و اجرا شده است‌، می‌تواند در روزآمدسازی صنعت نفت بسیار تاثیرگذار باشد. سیستم مورد بحث طی 2 ساله اخیر در بیش از 120 انبار اصلی و فرعی شركت های ملی نفت‌، پالایش و پخش و مجتمع‌های پتروشیمی در سراسر كشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته و كارآمدی خود را به اثبات رسانده است.

منبع

یوسفی، عبدالرضا(1394)، عملكرد سیستم جامع یكنواخت كالا در شركت، پایان نامه کارشناسی ارشد ، مدیریت بازرگانی، دانشگاهه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0