نقش پلیس درکاهش تخلفات ترافیکی

برخی برآوردها از کارکنان پلیس در سطح جهانی نشان می­دهد که بین هفت تا ده درصد کل نیروهای پلیس تحت عنوان پلیس ترافیک به اعمال مقررات می­پردازند.بررسی اندازه نیروی پلیس ترافیک نسبت به جمعیت یا کل خودرو – کیلومتر سالانه؛ که شاخصی از اندازه شبکه، اندازه کشور، تعداد خودروها و جمعیت است, در اروپا نشان می دهد کشورهای کوچک تر، تعداد پلیس بیشتری در مقایسه با کشورهای بزرگ تر و پرجمعیت تر دارند. برای مثال، کشور فنلاند با 5.2 میلیون نفر جمعیت دارای یک پلیس به ازای هر سه هزار نفر یا یک پلیس به ازای هر بیست وپنج میلیون خودرو- کیلومتر است. کشور انگلستان نیز با شصت میلیون جمعیت، یک پلیس را به هر پنج هزار و سیصد نفر یا چهل میلیون خودرو-کیلومتر اختصاص داده است. پلیس ترافیک یا پلیس راهنمایی و رانندگی، برای نظارت و اعمال مقررات و نیز مقابله با مسایل و مشکلات ترافیکی، به سه صورت زیر رفتار می­کند:

  • رفتار واکنشی: واکنش به رویدادها و تخلفات ترافیکی پس از وقوع آن، مانند حضور در صحنه تصادف.
  • رفتار کنشی: پیشگیری از بروز تخلفات به دلیل حضور فعال و نمایان پلیس و اطلاع رسانی مناسب از طریق تابلوها و تبلیغات، مانند نظارت بر رانندگان برای جلوگیری ازسرعت غیرمجاز.
  • رفتار کنشی ضربتی: پیشگیری از بروز تخلفات با حضور فعال و نمایان پلیس و بازرسی و کنترل متخلفان احتمالی مانند کنترل مصرف الکل یا مواد مخدر.

از آنجا که سیستم خاصی برای ارزیابی شدت اعمال مقررات توسط پلیس وجود ندارد، تعیین میزان افزایش شدت اعمال مقررات برای تاثیرگذاری مثبت و قابل توجه بر کاهش تصادفات، کمی دشوار است؛ اما تحقیقات انجام شده در اروپا نشان داده که به این منظورحجم نظارت پلیس حداقل باید سه تا پنج برابر شود. با این حال، میزان افزایش شدت اعمال مقررات باعث بهبود سطح ایمنی ترافیک خواهد شد.

منبع  

شاطرابراهیمی،بهمن(1393)، بررسی میزان تاثیراعمال نمره منفی دررفتار ترافیکی راننده، پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته راهوار، دانشکده پلیس راهنمایی ورانندگی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0