نظریه های رضایت شغلی

نظریه نیازها

نياز، نوعي حالت عدم تعادل يا نقصان دروني است كه زمينه را براي تقويت يا فشار بر يك واكنش رفتاري هموار مي سازد. نقصان يا كمبود ممكن است علل بسياري داشته باشد، مانند عوامل فيزيولوژيكي، همچون گرسنگي، لباس، مسكن، عوامل روانشناسي، مانند قدرت و سلطه جويي يا عوامل جامعه شناختي، مانند كسب مقام هاي اجتماعي. به هر حال، نياز، فرد را به انجام عملي برمي انگيزد كه بتواند حالت تعادل را دوباره بازگرداند و احساس رضايت كند .

نظریه سلسله مراتب نیازها

یکی از نظریاتی است که به طور وسیعی مورد توجه قرار گرفته است . این نظریه توسط آبراهام هارولد مازلو ،  ارائه شد. در این نظریه تمام نیازهاي انسان در پنج طبقه بیان می شود که دامنه آن از ضروري ترین آنها که در همگان مشترك است تا بالاترین آنها که فقط چند نفر ممکن است براي ارضاء آنها برانگیخته شوند متغیر است . نیازها از پائین ترین سطح تا بالاترین سطح به صورت سلسله مراتب ذیل تنظیم شده اند .

  •  نیازهاي زیستی که پایه اي ترین نیازها هستند مانندغذا، آب، هوا و نیازهاي جنسی.
  •  نیازهاي ایمنی یا تضمینی شامل:آرامش جسمی ،روحی و فشار و محافظت از تهدیدات محیطی حال وآینده.
  •  نیازهاي اجتماعی که غالبا نًیاز تعلق خاطر و عشق گفته می شود شامل مواردي مثل: نیاز براي ایجاد روابط دوستانه ، عشق ، مورد قبول همردیفان قرار گرفتن و نیاز احساس تعلق به جمع و مورد قبول واقع شدن در محیطی اجتماعی .
  •  نیازهاي حرمتی ، این نیازها نه تنها در مورد اقدام به خود بلکه احساس تمایل فرد به کسب احترام، شخصیت وتوجه ازجانب دیگران بر اساس موفقیت هاي شخصی اوست .
  •  نیاز خودیابی: این مجموعه شامل نیازهایی است که افراد را قادر به دستیابی به تمام توانایی بالقوه تکاملی خود میکند. اساسا اًین نیازها را می توان بعنوان انگیزش فرد براي به کمال رسیدن مورد بررسی و توجه قرار دارد  .

منبع

شمس الهدی،فرزانه(1393)، نگرش مذهبی ، خود پنداره و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی زنان کارمند پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی کرمان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0