نظریات جستجوی بینایی

نظریه یکپارچه کردن مشخصه‌ها

تریسمن، نظریه یکپارچه کردن مشخصه‌ها را مطرح کرد.وی بین مشخصه‌های اشیاء؛ چون رنگ،اندازه،خطوط یک جهت خاص و خود اشیاء تمایزی قائل شد و فرضیه‌های ذیل را مطرح کرد:

  • یک پردازش موازی اولیه سریع وجود دارد که در آن مشخصه‌های دیداری اشیاء در محیط با هم پردازش می‌شوند،این پردازش به توجه بستگی ندارد.
  • یک پردازش زنجیره‌ای به وجود می‌آید مه در آن مشخصه‌ها یکپارچه می‌شوند تا اشیاء را شکل دهند.
  • پردازش زنجیره‌ای به خصوص در زمانی که اندازه مجموعه بزرگ باشد،کندتر است.
  • می توان با توجه متمرکز به مکان شی مشخصه‌ها را ترکیب کرد.در این حالت توجه متمرکز چسب مناسبی را ارائه می‌کند از مشخصه‌های موجود اشیاء یکپارچه‌ای را می‌سازد
  • ترکیب مشخصه‌ها می‌تواند تحت تاثیر اطلاعات ذخیه شده باشد؛ برای مثال،موزها همیشه زرد رنگ می‌باشند.
  • در غیاب توجه متمرکز یا اطلاعات ذخیره شده مرتبط،مشخصه‌های اشیاء متفاوت به شکل اتفاقی ترکیب می‌شوند و تلفیق‌های فریبنده‌ای را خلق می‌کند.

تریسمن و گلید، در گذشته برای نظریه حمایت‌هایی را ارائه کرده بودند.آزمودنی‌ها در یک تصویر دیداری که اندازه تصویر یا آمایه بین 1 تا 30 قلم بود،دنبال شیئی می‌گشتند.هدف یا با تلفیق مشخصات شی محور بود(مثل یک حرفT سبز رنگ)یا یک مشخصه واحد داشت(مثل یک حرف آبی یا یک S ). زمانی که هدف یک حرف T قهوه ایبود،تمامی غیر هدف‌ها در یک مشخصه با هدف اشتراک داشتند(یا حرف T قهوه‌ای بودند یا حرف X سبز رنگ).پیش بینی این بود که توجه متمرکز لازم بود تا هدف ربطی پیدا شود(چون آن به واسطه ترکیب یا تلفیق مشخصه‌ها تعریف می‌شد).اما در کشف اهداف تک مشخصه ای،توجه متمرکز ضرورتی نداشت.

یافته‌ها مطابق پیش بینی بودند.زمانی که هدف به واسطه ترکیب یا تلفیق مشخصه‌ها تعیین می‌شد(مثل یک حرف T سبز رنگ) اندازه تصویر یا آمایه تاثیر زیادی را بر سرعت کشف می‌گذاشت چرا که توجه متمرکز لازم بود.با این حال،زمانی که هدف به واسطه یک مشخصه واحد(چون یک حرف آبی یا یک S)تعریف می‌شد،اندازه تصویر بسیار اندک بود.

نظریه جستجوی هدایت شده

ولف ، نظریه یکپارچه کردن مشخصه‌ها را در نظریه جستجوی هدایت شده ،آورد.وی این نظر را که پردازش‌ها کمابیش کارآمد می‌باشند،جایگزین تصور تریسمن و گلید نمود که می‌گفت:پردازش اولیه به طور موازی می‌باشد و پردازش بعدی به شکل زنجیره‌ای می‌باشد.چرا؟

اگر پردازش موازی به کار رود نباید اندازه تصویر و یا آمایه بر زمان کشف تاثیری داشته باشد.ولی،اگر پردازش زنجیره‌ای به کار رود شاهد تاثیر زیاد اثر اندازه آمایه خواهیم بود.مطابق نظریه جستجوی هدایت شده ،پردازش اولیه مشخصه‌های اصلی یک نقشه فعال شدن را به وجود می‌آورد که در آن هر مورد تصویر دیداری سطح فعال شدن خود را دارا می‌باشد.تصور کنید فردی در پی یافتن هدف‌های افقی قرمز رنگ می‌باشد:پردازش مشخصه‌های تمامی اشیاء قرمز رنگ و تمامی اشیاء افقی را فعال می‌کند.سپس با توجه به سطح شدن موارد.توجه به سمت آنها هدایت می‌شود و با مواردی که بیشترین فعال شدگی را دارند،کار شروع می‌شود.این فرض این امکان را به ما می‌دهد تا بدانیم چرا زمانی که برخی از غیر هدف‌ها در یک یا چند مشخصه با محرک‌های هدف اشتراک دارند،زمان جستجو بیشتر طول می‌کشد.

نظریه یکپارچه کردن تصمیم

پالمر و همکاران، فرضیه یکپارچه کردن تصمیم را مطرح کردند.آنها تصور می‌کردند پردازش‌های دخیل در جستجوی مشخصه‌ها و تلفیق‌ها در اصل مشابه می‌باشند.به بیان دقیق تر پالمر و همکاران تصور می‌کردند،پردازش موازی در هر دو نوع جستجوها وجود دارند.این فرضیه‌ها به شدت از فرضیه‌های گنجانده شده در تدوین اولیه نظریه یکپارچه کردن مشخصه‌ها متفاوت می‌باشد.

پالمر و همکاران، معتقد بودند مشاهده کنندگان بازنمایی داخلی هدف و محرک‌های مزاحم را شکل می‌دادند. این بازنمایی‌ها مخل می‌باشد.عملکرد تکلیف جستجوی دیداری به تصمیم گیری مبتنی بر افتراق پذیری  بین هدف و محرک‌های مزاحم مربوط می‌شود.چرا جستجوی دیداری در جستجوی ترکیبی ناکارآمدتر از جستجوی خصیصه‌ها می‌باشد؟ جستجوی ترکیبی از جستجوی خصیصه مشکل تر است چون بین محرک هدف و محرک‌های مزاحم ،تمایز کمتری وجود دارد.جستجوی دیداری به طور معمول در اندازه‌های هدف بزرگتر،کندتر می‌باشد چون زمانی که موارد متعددی در تصویر دیداری وجود دارد،فرایند تصمیم گیری دشوارتر می‌باشد.

مک الری و کاراسکو، شواهد متقاعد کننده‌ای را برای رویکرد کلی فرضیه یکپارچه کردن تصمیم ارائه کردند.آنها اشاره کردند اگر در ارزیابی عملکرد جستجوی دیداری فقط زمان واکنش را در نظر بگیریم که به طور معمول چنین است  ارزیابی ناقصی خواهیم ئداشت،چون سرعت عملکرد تا حدی به تمایل آزمودنی‌ها به پذیرش خطاها دارد.

منبع

برقی ایرانی،زیبا(1392)، اثر بخشی شناخت_رفتار درمانگری سالمندی(CBTO)بربهبود نشانه­های مرضی، همبسته­های شناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0