نحوه خدمات رسانی به جانبازان درایران

بنیاد شهید  با اهداف :

  • تأمین شرایط لازم برای حفظ و گسترش حضور معنوی و مستمر جانبازان در محیط های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی .
  • حمایت از آرمان و استمرار حرکت اعتقادی و فرهنگی جانبازان ، بهبود شرایط فردی ، خانوادگی و اجتماعی آنان .
  • ایجاد قابلیت تطبیق وهماهنگی درمقررات اداری و استخدامی کشور با شرایط خاص جسمی جانبازان خود را ملزم می داند خدماتی را به جانبازان ارائه دهد.

در ستاد مرکزی بنیاد شش معاونت تخصصی وظیفه خدمات رسانی به ایثارگران را عهده دار شدند. که عبارتند از :

  1. معاونت عمران ومسکن
  2. معاونت تعاون و امور اجتماعی
  3. معاونت فرهنگی – ورزشی
  4. معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی
  5. معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری
  6. معاونت بهداشت و درمان.

مدیریت فنی و تسهیلات رفاهی جانبازان درزمینه استخدام ، اشتغال ، پذیرش ، حقوق و مزایا ، اموراداری و تسهیلات رفاهی ، بیمه و درمان، آموزش وتحصیل ، مسکن ، معافیت های مالیاتی تسهیلاتی را در نظرگرفته است.

خدمات بهداشت و درمان : این خدمات شامل بهداشت و پیشگیری ، درمان و توانبخشی ، دارو و تجهیزات، حمایتهای جانبی درمانی ، آموزش وپژوهش بوده که ازطریق سه اداره کل زیرمجموعه معاونت بهداشت ودرمان به ایثارگران ارائه می شود. دوبیمارستان ساسان و خاتم الانبیاء درتهران اموردرمانی ایثارگران را برعهده دارند و یک مرکز هماهنگی درمانی نیز درکشور آلمان به جانبازان اعزامی خدمات درمانی ارائه می دهد . مرکز کمسیون پزشکی هم بصورت متمرکز در تهران زیرنظرمعاونت بهداشت ودرمان مسؤلیت تعیین درصد از کارافتادگی رسیدگی به اعتراضات نسبت به حکم قانون حالت اشتغال ، تشخیص فوت یا شهادت ناشی ازجراحات جنگ راعهده دار است . مؤسسه توانبخشی و بازتوانی که دراکثر استانها شعبه دارد به جانبازان اعصاب وروان ، نخاعی ، شیمیایی وبرخی گروههای ویژه در کلینیک های تخصصی خدمات ارائه می نماید. این خدمات شامل نگهداری جانبازان با ضایعه نخاعی ، ارائه کلیه خدمات درمانی ، برگزاری اردوهای تفریحی درمانی ، خدمات مشاوره ، ایجاد کارگاههای آموزسی درمراکز بازتوانی می باشد که در کل کشور تعداد 14مرکز توانبخشی و 11 مرکز بازتوانی به جانبازان خدمات مستقیم ارائه می دهند. همچنین شرکت متد که تحت نظر معاونت بهداشت و درمان فعالیت می کند دارای پنج مرکز به شرح زیر است :

  1. مرکز MRIکوثر
  2. . مرکز ناباروری و ناتوانی جنسی کوثر
  3. مرکز امداد آمبولانس کوثر
  4. مرکز کلینیک ریه .

یکی دیگر از مراکز تحت پوشش معاونت بهداشت و درمان پژوهشکده فنی و مهندسی بوده که مسؤلیت انجام طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی را برعهده دارد.

خدمات عمران و مسکن: این خدمات شامل واگذاری زمین، پرداخت وام و کمک بلاعوض جهت تأمین مسکن ، اجرای پروژه های انبوه سازی مسکن، پرداخت ودیعه و کمک هزینه اجاره مسکن ، بازسازی و تعمیرات اساسی منازل مسکونی ایثارگران می باشد که از طریق سه اداره کل زیر مجموعه معاونت عمران مسکن این خدمات ارائه می شود .

خدمات اشتغال : این خدمات شامل پرداخت وام های حمایتی و نیز وام اشتغال ، معرفی جهت اخذ پروانه کسب، صدورمجوزو موافقت اصولی برای ایثارگران و صدورمعرفی نامه جهت اشتغال در مراکز دولتی و غیر دولتی برای ایثارگرن و خانواده ایثارگران از کارافتاده کلی را شامل می شود که از طریق اداره کل اشتغال، زیر مجموعه معاونت تعاون و اموراجتماعی ارائه می شود.

خدمات معیشتی ، رفاهی و معاضدت اقتصادی : این خدمات شامل پرداخت مستمری، ارائه تسهیلات رفاهی، پرداخت کمک معیشت جانبازان 50/0 و بالاتر، پرداخت حقوق حالت اشتغال ، پرداخت حق پرستاری جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان و 50/0 به بالا، واگذاری خودرو، وام معاضدت قضایی و هزینه های دادرسی و کارشناسی، کمک بلاعوض جهت پرداخت دیه و بخشی از محکومیت های مالی ایثارگران ، پرداخت هزینه ازدواج، صدور معرفی نامه جهت استفاده از بخشودگی ها و معافیت های قانونی می باشد .

خدمات فرهنگی، ورزشی و هنری : این خدمات امور فرهنگی ، هنری، ورزشی، قرآنی، سیاحتی و زیارتی ، مراسم و بزرگداشتها، راه اندازی و تجهیز باشگاههای ورزشی، اردوگاههای فرهنگی و برگزاری جشنواره های فرهنگی و ورزشی را در بر می گیرد که از طریق دو اداره کل زیر مجموعه معاونت فرهنگی این خدمات ارائه می شود.

خدمات تحصیلی : این خدمات که از طریق اداره کل زیرمجموعه معاونت فرهنگی به ایثارگران ارائه می شود، شامل دوره های زیر است : دوره عمومی : کمک هزینه تحصیلی، سرویس ایاب و ذهاب، تقویت بنیه علمی ایثارگران، شهریه مدارس خاص . دوره عالی : هدایت تحصیلی ، تقویت بنیه علمی، طرح استاد مشاور، کمک شهریه دانشجویی، کمک هزینه تحصیلی، توزیع ضبط و واگذاری رایانه مخصوص آموزش جانبازان نابینا و نخبگان،  برگزاری المپیادهای علمی و کنکور در بخش دانش آموزی .

خدمات پژوهشی : معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد با پنج اداره کل وظیفه انجام امور فرهنگی و نمایشی ، انتشارات و اطلاع رسانی، تبلیغات و اداره مرکز یادواره ها و مراسم ، حسینیه ها و مراکز فرهنگی، گنجینه ها و نمایشگاهها ، جمع آوری و نگهداری و تنظیم آثار ایثارگران را بر عهده دارد .

دانشگاه شاهد : به منظور ایجاد امکانات آموزشی و تربیتی لازم در دوره های آموزش عالی برای آن دسته از فرزندان شاهد آزادگان ، مفقودین وجانبازان که واجد شرایط ومستعد تحصیلات عالیه هستند، دانشگاه شاهد که دارای شخصیت حقوقی مستقل واز مراکز وابسته به بنیاد می باشد، تأسیس شده است.

خدمات اقتصادی و سرمایه گذاری : معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری با سه اداره کل زیر مجموعه خود وظیفه هدایت و مشاوره ایثارگران برای سرمایه گذاری، انجام اقدامات لازم جهت واگذاری سهام به ابثارگران، ساماندهی و تصفیه و انحلال شرکتها و امور مجامع و بررسی اقتصادی در زمینه های خدمات درمان و توانبخشی، صنعتی کشاورزی ، ساختمان، املاک و مؤسسات خدماتی را بر عهده دارد.

قانون حالت اشتغال : جانبازان بالای 25/0 از کار افتاده کلی ، با تأیید کمسیون پزشکی براساس نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت برابربا یک فرد شاغل دردستگاههای دولتی از حقوق و مزایای مربوطه برخوردار می گردند.

واگذاری خودرو : به جانبازان بالای50/0 برای یکبار یکدستگاه خودرو واگذار می گردد.

بیمه عمر و حوادث : بازماندگان جانبازان متوفی که سن آنها حداکثر 70 سال باشد و فوت آنها ناشی از خودکشی نباشد مبلغی پرداخت می شود . برای جانبازانی بالای 50/0 مبلغ غرامت فوت و حادثه 50 میلیون ریال پرداخت می شود

کمک معیشت : به آن دسته از جانبازان بالای 50/0 از کار افتادگی کلی ، مبلغی بعنوان کمک به هزینه های زندگی و مایحتاج ضروری پرداخت می شود .

بیمه تکمیلی : کلیه جانبازان دارای درصد از کارافتادگی ناشی از جنگ تحمیلی و انقلاب و نیزخانواده آنها .

خدمات دیگری که به جانبازان ارائه می شود از این قرار است . مناسب سازی محیط و اماکن عمومی –آموزشی – قانون پرداخت حقوق و مزایا به جانبازان بسیجی –معافیت ازخدمت نظام وظیفه – آیین نامه اجرایی قانون حالت اشتغال – آیین نامه اجرای قانون نحوه بازنشستگی جانبازان – قانون حقوق والدین بازنشسته و وظیفه و مستمری بگیر شهدا و جانبازان و مفقودین، تصویب نامه راجع به تسهیلات و تخفیف دربهای بلیط مسافرتهای هوائی و خارجی به خانواده درجه اول  جانبازان .

خدمات مشاوره ای به جانبازان: مرکزپژوهش و ارائه خدمات روانشناسی شاهد ، از سال 1367 با اجرای فعالیتهای مشاوره ، روان درمانی و روان پزشکی که با حضور متخصصین مربوطه ، آغاز به کارکرد و در سال 1373 این مرکز با عنوان حوزه مشاوره به منظور تعامل افزایی با حوزه مددکاری و مشاوره فعالیتهای خود را از سال 1378 آغاز نموده و در کلیه استانها با به کارگیری مشاورین متخصص و بهره گیری از امکانات تخصصی سایر سازمانها و نهادها ، ازقبیل مراکز مشاوره بهزیستی ، آموزش و پرورش ، نیروی انتظامی و مراکز مشاوره سازمان ملی جوانان  خانواده های جانبازان را از حیث خدمات مذکور تحت پوشش قرار داده است .

در این راستا ماحصل اقدامات استقرار 63 مرکز مشاوره شاهد و ایثارگر و 152 دفتر مشاوره (کارشناسی ارجاع) و به کارگیری 380 نفر نیرو با مدارج علمی مختلف برای ارائه خدمات تخصصی در زمینه های شغلی تحصیلی ، ازدواج ، خانواده ، روان درمانی ، و روان پزشکی در سطح کشور است .

اهداف ایجاد مراکز مشاوره و روان درمانی

  • بهداشت روانی خانواده های شاهد و ایثارگران را با حفظ و تقویت اعتماد به نفس و امکان زندگی آگاهانه تأمین کند .
  • به منظورپیشگیری از بروز آسیب های فردی و اجتماعی و بازسازی شخصیت افراد آسیب دیده خدمات مشاوره ای ارائه دهد .
  • بسترلازم برای توانمند سازی خانواده ها درحل مشکلات خود وتحکیم نهاد خانواده رافراهم آورد
  • زمینه شکوفایی استعدادهای نوجوانان و جوانان شاهد و ایثارگر را پدید آورد .
  • به افزایش توانایی جامعه هدف در ایجاد و حفظ رابطه با دیگران کمک کند .

بررسی مختصری ازنحوه خدمات رسانی به خانواده های قربانیان جنگ درکشورهای دیگر:

کشورهایی که دارای تجارب و سوابقی در زمینه خدمات رسانی برای قربانیان جنگ وجانبازان وخانواده های آنان هستند ، اقداماتی انجام داده اند که به صورت کتب ونشریاتی از طریق وزارت امورخارجه کشورمان و با همکاری سفارت خانه های ایران در کشورهای کره جنوبی ،هند، پاکستان ، کانادا، فرانسه ، کوبا ،استرالیا ، آلمان،ارمنستان و کشورهای مشترک المنافع تهیه شده است .

کشورهای مذکور از طریق تشکیلاتی منسجم و با برنامه ریزی های بلند مدت به جانبازان و بازماندگان قربانیان جنگ خدمات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ارائه نمودند. این نشان می دهد که برخی از کشورها و از جمله ملتهای درگیر درجنگ جهانی دوم با گذشت 50 سال اززمان درگیریها ، هنوز مؤسساتی برای پیگیری مسائل جانبازان و خانواده قربانیان جنگ در حال فعالیت دارند . برخی کشورها نیز به رغم کمبود منابع از انجام این مهم شانه خالی نکرده اند وبه امرخدمات رسانی با دید یک تکلیف حکومتی اجتماعی و جبران خدمات آنان می نگرند و حتی این مسئله را نیازی دائمی برای حفظ روحیه نیروهای مسلح و مدافعین کشورومؤثردرحفظ امنیت و تمامیت کشور می دانند . با مقایسه تجارب دیگر کشورها با آنچه درایران دراین خصوص صورت می گیرد،هرچه بیشتراز نقاط ضعف کاسته شود وزمینه نقاط قوت وافزایش خودکارآمدی وتوانمندی جانبازان فراهم گردد.

نظریه شناختی اجتماعی و باورهای خود کارآمدی

پس از پیدایش مکتب رفتارگرایی و شناخت گرایی در اوایل قرن بیستم که یکی بر اهمیت پیوند محرک و پاسخ و نقش تقویت و دیگری بر نقش ارگانیزم و فرایندهای ذهنی فرد در شکل گیری رفتار تٲکید می کردند٬ بتدریج و همراه با رشد دیدگاههای شناختی ٬ زمینه های گسترش ذهنیت اجتماعی در بدنه دیدگاههای شناختی فراهم آمد. نخستین انشعاب از این دو مکتب  نظریه یادگیری اجتماعی و تقلید  میلر و دولارد، که با ردعقاید رفتارگرایان درباره تداعی گرایی بر اساس اصول کاهش ساﺋق٬ مطرح شد. این دیدگاه براهمیت تقلید از رفتارالگوهای بیرونی در تشکیل رفتار تٲکید می کرد ٬ اما درتبین مراحل تقلیدهای تٲخیری یا تقویت نشده ٬ شکست خورد و این نظریه ٬ یک نظریه یادگیری بود که نتوانست خلق پاسخهای تازه یا فرایندهای به تٲخیرانداخته شده و تقلیدهای پاسخ داده نشده را درنظر آورد . پس از آن در سال 1963بندورا و والترز با نوشتن کتاب  یادگیری اجتماعی وتحول شخصیت  مرزهای نظریه یادگیری – اجتماعی را با اصول آشنای یادگیری مشاهده ای و تقویت جانشینی توسعه دادند. به تدریج دیدگاه بندورا به ماهیت انسان که  انسان را نه قربانی منفعل تکانه های ناهوشیار و سوابق گذشته می دانست ؛ مثل آنچه در دیدگاه روان تحلیل گری مطرح است  ونه او را پاسخگر منفعل دربرابر رویدادهای محیطی تلقی می کرد ؛ مثل آنچه رفتارگرایان کلاسیک به آن معتقد بودند  بلکه معتقد است که انسان تحت تٲثیرهمزمان و تعاملی عوامل فردی و محیطی است ٬ اما نحوه تٲثیر و کنش آنها بر رفتار دراختیار خود فرد است وهمچنین نقش او درشکل دهی خود ٬ از ذهنیات رفتارگرایی و شناخت گرایی فاصله گرفت . لذا با مردود شناختن دیدگاههایی که معتقدند فرد با نیروهای درونی بر انگیخته می شود (روان تحلیل گری ) وآنهایی که انسان را دست بسته دراختیار محیط و پاسخگرمنفعل به رویدادهای محیطی می دانند (رفتارگرایی ) به تعامل ابعاد شناختی انسان با ویژگیها و شرایط اجتماعی او تٲکید کرد.

بندورا ، از این موضوع که عنصر کلیدی که نه تنها از نظریه های یادگیری موجود روز، بلکه از نظریه یادگیری – اجتماعی خود وجود ندارد، اطلاع حاصل کرد. در سال 1977، با انتشار کتاب  خودکارآمدی : به سوی یکی کردن نظریه تغییر رفتاری ، بندورا آن قسمت مهم از آن عنصر مفقوده یعنی خودباوری را معرفی کرد.

منبع

کریمی،سرگل(1388)، اثربخشی مشاوره شغلی براساس رویکرد شناختی- اجتماعی بندورا برافزایش باورها،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی علامه طباطبایی

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0