مهارت های کارتیمی

در بسیاری از مفاهیم و روش های مدیریتی از کار تیمی به عنوان بهبود عملکرد سازمان ها یاد شده است. در مباحثی مانند کازین، حلقه های کیفیت، مدیریت کیفیت جامع و نگهداری بهره ور جامع به ضرورت وجود تیم برای رسیدن به بهبود موفقیت سازمان ها اشاره شده است. مباحثی مثل مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده نیز بیان می کنند که افراد در تیم ها پایه و زیربنای اصلی برای تعاملات و انتقال دانش هستند. سازمان هایی که از کار تیمی استفاده کرده اند بهبود قابل ملاحظه ای در بهره وری ، خلاقیت و رضایت کارمندان داشته اند.

از جمله مهارت های نمایانگر کار تیمی می توان به ابعادی همچون ارتباطات، حمایت متقابل، تعادل، انسجام و تلاش در کار اشاره نمود.به طور کلی اعضای یک تیم باید دارای سه دسته از مهارت های مکمل، شامل(مهارت های وظیفه ای یا داشتن مهارت های فنی خاص مطابق با نقش)، (مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری ) و (مهارت های انسانی به منظور جذب افراد تیم نسبت به هم) داشته باشند تا بتوانند عملکرد اثربخشی از خود ارائه دهند. در تیم افراد را به طور کامل با یکدیگر تطابق می دهند و آنها از فردیت خود پا را فراتر می گذارند که این امر تیم را قادر می سازند تا در مقابل چالش های چندوجهی مثل نوآوری کیفیت و خدمات مشتری به آسانی پاسخ گو باشند. به سایر مزایای تیم نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در فرایند توسعه و واضح سازی اهداف و فرایندهای تیم ارتباطات و اجتماعاتی را تشکیل می دهد که تصمیم گیری را در زمان واقعی میسر می سازد.
  • تیم ها با ایجاد ابعاد اجتماعی جنبه های اقتصادی و اجرایی کار را افزایش داده و بهبود می بخشند؛
  • تیم رضایت و اوقات بهتری را برای افراد فراهم می کند.

تیم سازی یکی از اقداماتی می باشد که امروزه در سازمان های موفق مورد استفاده قرار می گیرد. تشکیل تیم و مشارکت کارکنان موجب بهبود فرایند تصمیم گیری می شود. همچنین به صورت ابزار یا وسیله ای موثر در دست مدیریت قرار می گیرد و او می تواند در سازمان دموکراسی را مطرح نماید و بدین وسیله موجب افزایش مسارکت در امور گردد. روانشناسی اجتماعی در مورد اینکه چگونه نگرش و رفتارها به وسیله ارتباط و تعامل با دیگران تحت تاثیر قرار می گیرد، صحبت می کند رفتار تیمی و گروهی مهم ترین جزء تشکیل دهنده گروه است که چگونگی تصمیم گیری گروهی و چگونگی رفتار با دیگر اعضای گروه را توضیح می دهد. یک گروه به عنوان تعدادی از افراد که : 1-با یکدیگر تعامل دارند2- از روحیات روانشناختی یکدیگر آگاهند 3-و خودشان را به عنوان یک گروه درک کرده و قبول دارند، تعریف می شود. دیگر خصوصیات یک گروه کار مؤثر شامل انتشار اهداف، اعتماد و وابستگی متقابل به هم، تصمیم گیری با اجماع و همچنین همکاری و وابستگی متقابل، تطابق افراد با یکدیگر برای دست پیدا کردن به اهداف می باشد.

به نظر کانن باورز و همکاران (1995) صلاحیت تیم به دانش، مهارت و بینش اعضای تیم بستگی دارد و این عوامل عملکرد بالای تیم را موجب می شوند. اعضای تیم به دانش و معلومات مناسبی در زمینه شغل، محیط کاری و سایر اعضای تیمی که در آن فعالیت می کنند، نیازمندند. برای مثال آن ها نیاز دارد که استراتژی مورد نظر تیم برای انجام کار در موقعیت های مختلف را بدانند. علاوه براین، اعضای تیم باید درک مشترکی از کاری که انجام می دهند در جهت هماهنگ کردن کارها داشته باشند.

یکی از چالش هایی که محققان به منظور اندازه گیری مهارت های کار تیمی با آن روبرو هستند، کمبود ابزاری دقیق و قابل اعتماد برای اندازه گیری این مهارت ها بوده است، به طوری که تا سال های اخیر، یک روش علمی برای سنجش مهارت کار تیمی و مشاهده مشارکت اعضا در فعالیت های کار تیمی وجود نداشته است. در کامل ترین تحقیقی که اخیراً در زمینه اندازه گیری مهارت های کار تیمی انجام شده این مهارت ها از شش بعد وفق پذیری(قابلیت تطبیق پذیری)، ارتباطات ، هماهنگی، تصمیم گیری، روابط درون تیمی و رهبری مورد بررسی قرار گرفته است.

منبع

بداقی، محمد(1394)، رابطه کار تیمی و توانمند سازی با بهره وری کارکنان اداری آموزش و پرورش استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0