مقابله با دزدی دریایی در آفریقا منطقه خلیج عدن و دریای سرخ و آبراهه تردد بین المللی

از میان کشورهای منطقه دریای سرخ و خلیج عدن، یمنی ها برای مقابله با پدیده دزدی دریایی بسیار فعال بوده و تلاش داشته از این پدیده به عنوان فرصت طلایی برای افزایش نقش منطقه ای خود بهره برداری کنند. از لحاظ دیپلماتیک و برخورد سیاسی با پدیده با قاهره هماهنگ و همگرا و از سوی دیگر خواهان تشکیل یک ائتلاف منطقه ای و فرا منطقه ای متشکل از یگان های نظامی 21 کشور جهان برای مقابله با دزدی دریایی هستند. یمن از تهدیدات و تبعات پدیده دزدی دریایی بسیار بیمناک است و یک یگان دریایی با ظرفیت 10 هزار نظامی جهت مقابله با آن تاسیس کرده است. علاوه بر این اقدام، دولت یمن تصمیم گرفت تا یک مرکز مبارزه با دزدی دریایی با حضور 21 کشور پیرامونی منطقه از جمله شش کشورعربی تاسیس نماید.

حملات در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ تا حد زیادی کاهش یافته است . این کاهش حملات در نتیجه مداخله نظامی بر علیه کشتی ها و قایق های تند روی مشکوک و  عملیات زمینی ضد  دزدی دریایی بعنوان اقدامات پیشگیرانه و افزایش نیرو های مسلح روی عرشه کشتی می باشد .مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی  موقعیت را زیر نظر گرفته است و به کشتی ها هشدار لازم برای حالت آماده باش ، و  دریافت آخرین توصیه ها و  اخبار BMP رامی دهد .تهدید دزدان دریایی سومالی هنوز پابرجاست و معمولاً  دزدی دریایی کشتی های حامل کالا  در سواحل شمالی سومالی در خلیج عدن و جنوب دریای سرخ در باب المندب وجود دارد .

دزدان دریایی برای ورود به عرشه کشتی و سرقت محمولات با سلاح های اتوماتیک و آرپی جی (RPG) به کشتی های تجاری حمله می کنند در صورتیکه عملیات دزدی دریایی موفقیت آمیز باشد و دزدان دریایی بتوانند کشتی را بدزدند آن وقت کشتی را به مکان نا معلوم و نا شناخته ای در سواحل سومالی هدایت کرده و سپس درخواست خونبها و یا غرامت برای آزاد سازی کشتی و خدمه می نمایند . به کلیه کشتی های در حال عبور توصیه می شود تا اقدامات ایمنی کامل  و بررسی های لازم قبل از ورود را انجام دهند و از رادارهای ضد دزدی دریایی و هر وسیله دیگر استفاده نموده ، نسبت به مشاهده ،  بررسی و مراقبت  24 ساعته توسط خدمه نگهبان ،  قبل از ورود به آبهای این منطقه اقدام نمایند .

خدمه نگهبان بایستی در جستجوی قایق های کوچک مشکوک که در حال نزدیک شدن به کشتی حامل کالا هستند بوده و با مشاهده اولین نشانه ها و ردیابی و آشکار سازی های آن ها در وسایل مخابراتی و اندازه گیری و تخمین درست و بموقع فاصله آن ها به فرمانده کشتی اجازه می دهد تا به موقع سرعت کشتی حامل کالا را افزایش دهد و یا دست به مانورهای معکوس چرخشی (یا برگرداننده) برای فرار از دست دزدان دریایی بزند و همزمان در خواست کمک از مقامات و یا آژانس های مختلف نظیر مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی  برای کنترل و در صورت امکان پراکنده کردن قایق های کوچک نماید . اول فوریه2009 “مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا” به آدرس www.mschoa.org اقدام به ایجاد “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ”  نمود و از نظر استراتژیکی با بکارگیری دارایی ها و تجهیزات نظامی ،دریایی و هوایی  در محدوده این “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ”  از کشتی های حامل مالاالتجاره که در مسیر این “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ”  تردد می نمایند،  پشتیبانی و حمایت می کند .

فرماندهان کشتی که “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” استفاده می کنند از مسئولیتشان در خصوص نگهبانی 24 ساعته با استفاده از کلیه تجهیزات و وسائل ممکن برای اطلاع بموقع از تهدید دزدان دریایی رها نمی شوند . بعضی از کشتی ها در داخل “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” نیز مورد حمله قرار گرفته و یا ربوده شده اند .به فرماندهان توصیه می شود تا تماس های اطلاعاتی دریایی که از سوی ناوگان جنگی  مستقر در منطقه که مسئول ایجاد پوشش خبری اطلاعاتی عمومی و شنیدن پیام های کشتی های تجاری است از طریق فرکانس های  رادیویی CH72 ، CH8 ، VHF CH16 بطور پیوسته گوش دهند .

همچنین به فرماندهان توصیه می شود تا  اطلاعات خود در خصوص وضعیت مسیر  تردد را  مرتبا از طریق  سایت مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی ، مسئول ارائه پوشش خبری و اخطاری با ارتباط ماهواره ای از طریق اینمار ست سی  ایی جی سی را  تکمیل نمایند.  هر تلاش برای دزدی دریایی یا حمله واقعی یا حرکات مشکوک دزدان دریایی که به ناوجنگی گزارش می شود بایستی به مرکز دزدی دریایی دفتر دریانوردی بین المللی گزارش شود.

به کشتی ها و صاحبان آن ها که اراده حرکت می کند توصیه می شود تا پیشاپیش جزئیات سفر را در وب سایت”مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا” به نشانیwww.mschoa.org ثبت و جزئیات اطلاعات تکمیلی و نزدیکترین امکانات حمایتی قابل ارائه به کشتی های حامل کالای در حال تردد در خلیج عدن را دریافت نمایند .کشتی ها به حرکت و اعلام  مسیر تجاری خود از طریق”آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ”  با هم ،  به صورت گروهی و بر اساس سرعت 10-12-14-16 و 18کیلومتر نیز بعنوان دیگر راهکار مقابله با دزدی دریایی تشویق می شوند .

طبق اظهار مشترک مرکز امنیت دریایی و گروه مستقر از سوی اتحادیه اوپا در منطقه ،  موسوم به ناو فور ، و مرکزامنیت دریایی  شاخ آفریقا در سال 2010 به  حمله بر علیه ای کشتی هایی که بصورت گروهی از این کریدو عبور نمودند صورت نگرفت. در سال 2006 فاصله امن از سواحل سومالی 200 مایل دریایی اعلام گردد. لیکن در حال حاضر حفظ فاصله 400 مایل دریایی از سواحل سومالی نیز کاملاً امن نیست.

دریانوردی الکترونیکی  و آبراهه بین المللی تردد توصیه شده

دریانوردی الکترونیکی مفهومی  است که تحت توجهات سازمان بین المللی دریانوردی  وابسته به سازمان ملل متحد در راستای ایجاد و افزایش سلامت و امنیت دریانوردی در حمل و نقل محمولات تجاری و بمنظور ساماندهی بهتر اطلاعات کشتی ها و سواحل و همچنین تبادل اطلاعات بین آن ها بوجود آمد . بند یک این سند اعلام می دارد که : سازمان بین المللی دریانوردی  و کمیته فرعی سلامت  دریانوردی  در راستای ایجاد دریانوردی سالم  و در پنجاه و پنجمین نشست ، مورخ 27 جولای تا 31 جولای 2009 به بررسی “آبراهه بین المللی تردد توصیه شده”در خلیج عدن پرداخت .

در بند دو این سند منتشره ،  از دولت های عضو خواسته شده تا به دقت جزئیات پیشنهادی در عبور از این آبراهه را رعایت نمایند در بند (3) نیز  اعلام می نماید که این آبراهه بر اساس اختیارات و تصمیمات نظامی قابل تغییر و جابجایی جغرافیایی می باشد و برای بدست آوردن اطلاعات به روز می توان از طریق  وب سایت “مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا ”  به آدرس  http:/www.mschoa.org و یا  از طریق اخطارهای اعلامی  سازمان دریانوردی در منطقه تردد ،  اطلاعات کسب نمایند .

محدوه ” آبراهه بین المللی تردد توصیه شده ” درخلیج عدن:

پر خطر ترین منطقه از نظر احتمال حمله دزدان دریایی در تمام جهان  از   کانال سوئز تا تنگه هرمز بین 10 درجه جنوبی و 78 درجه شرقی قرار دارد .

آبراهه دارای مرز شرقی و مرز غربی مسیر حمل و تردد است هر مسیر تردد دارای عرضی معادل 5 مایل دریایی می باشد که با 2 مایل دریایی فاصله،  از منطقه پیشگیری از خطر احتمالی ، جدا می شود.  مرز شرقی خط تردد از 045 درجه شرقی آغاز و بین  11 درجه و 48 ثانیه  شمالی و 11 درجه و 53 ثانیه شمالی قرار دارد .  این مسیر از نقطه 072 درجه شرقی به صورت یک خط راست آغاز شده و در نقطه 053 درجه خاتمه می یابد . بین 14 درجه و 18 ثانیه شمالی و14  درجه و 23  ثانیه شمالی ادامه دارد . مسیر غربی به صورت یک خط راست از 252 درجه آغاز و در 045 درجه خاتمه می یابد که بین 11 درجه و 55 ثانیه شمالی و 12 درجه شمالی قرار دارد.

خارج خلیج عدن دریانوردی در محدوده سواحل آفریقا در 12 درجه شمالی ،58 درجه شرقی و 10 درجه جنوبی برای حمل محمولات و عبور مناسب است. موسسه گارد که  یکی از بزرگترین موسسات بیمه  اتکایی در جهان می باشد به کشتی هایی که از این منطقه عبور می نمایند برای عبور با کمترین خطر توصیه می نماید سه عملیات زیر را انجام دهند  در سایت مرکز امنیت دریایی شاخ آفریقا ثبت نام و عبور خود را  به مرکز عملیات تجاری دریایی انگلستان اطلاع داده و بعد  با اجرای دقیق بهترین شیوه مدیریت پرهیز به راه خود در این آبراهه ادامه دهند .

منطقه خلیج عدن که امروزه عنوان منطقه خطرناک معرفی می شود، مملو از کشتی های جنگی است. ناوگان پنجم آمریکا با هدف مبارزه با تروریسم تقریباً همیشه در این آب ها حضور دارند. نیروی اتحادیه اروپا به نام “آتلانتا” با هدف مقابله جدی با دزدان دریایی سومالی به موازات ناوگان نظامی برخی کشورها همچون هند، چین، کره جنوبی، ژاپن، ایران، ترکیه، مالزی و… در آب های نزدیک سواحل سومالی مستقر شده تا بتوانند امنیت کشتی های تجاری را در مقابل حملات دزدان تامین نمایند، این ابتکار که از سوی جامعه کشتی داران و ناوگان بازرگانی مورد استقبال واقع شده این امکان را برای کشتی ها فراهم شده  که به توصیه های ناوفور اتحادیه  وسایر ناوگان جنگی مستقر در منطقه ،توجه کنند و از ترتیبات مورد نیاز برای کاستن از خطرات دزدی دریایی مطلع شوند .

در منطقه سومالی حملات دزدی دریایی برای ربایش کالا و کشتی ها  به شدت کاهش یافته است ، این کاهش حملات به علت افزایش عملیات نظامی بر علیه قایق های تندرو و مشکوک ، عملیات زمینی ضد دزدی دریایی ، تخمین ها درست و اندازه گیری های  دقیق ،  پیشگیرانه بر اساس آخرین توصیه های بهترین شیوه مدیریت پرهیز و افزایش نگهبانان مسلح روی عرشه کشتی بوده است .  روش کار متداول دزدان دریایی در انجام عملیات دزدی دریایی  حمله به کشتیهای حامل کالا  در شمال ، شرق و جنوب خلیج سومالی است .

آخرین حملات تا نزدیکی کنیا و تانزانیا و سیشل و ماداگاسکار و کانال موزامبیک و تا اقیانوس هند و دریای عرب و نزدیکی عمان و خلیج عمان و غرب خلیج هند و شرق مالدیو دیده شده است . دزدان دریایی سومالی بسیار خطرناک و آماده برای استفاده از سلاح های اتوماتیک و آرپی جی و آتش گشودن بر روی کشتی ها جهت متوقف نمودن آن ها هستند معمولاً دزدان دریایی از “کشتی مادر” برای حمله از به دورترین نقاط خلیج استفاده می کنند این “کشتی مادر” به راحتی لنج ها و کشتی های صیادی را می ربایند .

در گذشته دزدان دریایی برای انجام عملیات دزدی دریایی دست به ربودن کشتی های حامل کالاهای تجاری می زدند .”کشتی مادر” قادر است تا از مسافت بسیار دوری  نسبت به حمایت  قایق های تندرو  وکوچک دزدان دریایی  که در صدد  حمله به شناور های  بی توجه به حرکات این قایق های کوچک  ،  در حال عبور  از مسیر عبور تجاری خود  در منطقه هستند ،  اقدام و عملیات دزدی دریایی را  انجام دهد .

بسیاری از حملات از فاصله بیش از 1000 مایل دریایی از سواحل سومالی ؛بین غرب هند و جنوب سواحل در اقیانوس هنداتفاق افتاده است . همچنین این دزدان به کشتی هایی که نزدیک سواحل تانزانیا ، کنیا ، سومالی ، یمن و عمان بودند نیز حمله کردند . فرماندهان کشتی آگاهند که تلاش ها برای حمله در و محدوده مشکوک به حمله دزدان دریایی جهت دزدی دریایی ،  از منتهی الیه 76 درجه شرقی و در منتهی الیه 26 درجه شمالی و 22 درجه جنوبی ؛فقط جنوب و تنگه هرمز اتفاق می افتد ،  بنابراین در صورت امکان بایستی  کنترل دقیق و کامل روی همه قایق های کوچک ،
لنج ها و شناورهای صیادی انجام شود  .

کنترل 24 ساعته رادارها نیز بایستی در تمام طول شبانه روز بدون وقفه و در تمام طول زمان عبور از آب های مسیر تردد  در این منطقه انجام شود . مشاهده بموقع و مهمتر از آن اندازه گیری و تخمین درست فاصله آنها ، و توجه  داشتن  به اخطار و هشدار برای ورود به این مناطق به فرماندهان برای فرار ،  افزایش سرعت بموقع ، درخواست کمک و همچنین درگیر شدن با دزدان دریایی به خوبی  آگاهی داده تا  تصمیم گیری  درست و بموقع انجام شود .استفاده از موانع ورود به کشتی نظیر  استفاده از پوشش سیم خاردار نیز بعنوان مانعی در برابر ورود دزدان دریایی محسوب می شودو  استفاده پمپ آب روی عرشه برای پاشش آب از روی عرشه و نرده شناور به دریا جهت ایجاد مانع ورود و افزایش کنترل روی عرشه از دیگر راهکارهای مواجهه برای جلوگیری از ورود دزدان دریایی می باشد.

منبع

شرفی،سهیلا،(1393)، تاثیر دزدی دریایی در بیمه های باربری و راهکار های مقابله با آن،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0