مفهوم و تعریف کار تیمی چیست ؟

کار تیمی یک پاسخ کوتاه مدت به مسائل مربوط به فرایند تولید و کسب سود نیست. زمان زیادی لازم است تا تیم شکل بگیرد وپیشرفت کند. کار تیمی بهترین ابزار برای بازگشت کوتاه مدت سرمایه نیست؛ ولی زمانی که با تعدیل نیرو رو به رو شده باشیم، احتمالآً می توان کار تیمی را به عنوان تنها راحل دانست چرا که تجربه نشان داده، خلاقیت و نوآوری را فقط زمانی می توان در عمل پیاده کرد که گروه­هایی از افراد که دارای اهداف مشترکی هستند با همدیگر کار کنند. يك تيم به تعداد كمي از افراد گفته مي شود كه داراي مهارت هاي تكميل كننده يكديگر بوده و داراي مقاصد، اهداف، و رويكردي مشترك اند كه بر مبناي آنها به هم پيوند مي خورند و به يكديگر تكيه مي كنند. مفهوم نسبتآً جدیدی که می­تواند بیانگر تغیر تمرکز سازمان­ها به سود افراد باشد، مفهوم کار تیمی است زیرا بسیاری از فعالیت­های امروزی سازمان­ها در حدی از پیچیدگی قرار دارند که افراد نمی­توانند همچون گذشته با فعالیتی فردی، به انجام موفق این امور در سازمان­ها نائل گردند. لذا مدیران به تدریج به این نتیجه رسیده­اند که برای اجرای فعالیت­های پیچیده سازمان، نیازمند کارکنانی هستند که در قالب تیم­های چند نفره با تخصص­های مکمل در جهت پیشبرد اهداف سازان عمل کنند.کار تیمی متشکل از دو يا چند فرد كه با الگويي پايدار از روابط، به طور منظم با يكديگر در كنش متقابل هستند و داراي اهدافي مشترك مي باشند، به گونه اي كه وجود تمامي افراد گروه براي برآوردن نيازهاي فرد فرد اعضاي آن ضروريست . تیم تعدادمحدودي از افراد با مهارت هاي مکمل است که به منظور تحقق هدف مشترك و اهداف عملیاتی و بارویکرد مسئولیت متقابل در کنار یکدیگر گرد آمده اند.اونيل و همکاران اونيز تعاريف متعددي از تيم ارائه داده اند که عبارتند از:

  • ( تيم ها ترکيبي از دو يا چند نفر هستند که اهداف مشترکي دارند؛
  • ترکيبي از اعضاي يک گروه هِمکاري که به عنوان تيم شناخته مي­شوند؛
  • مجموعه­اي متمايز از دو يا چند شخص که به طور پويا، به هم پيوسته و به صورت توافقي براي دست پيدا کردن به اهداف مشترک با هم کار مي­کنند و طول مدت عضويت آنها محدود است. کاتزنبرگ و اسمیت ضرورت ارائه تعریف روشن از تیم را برداشت­های متفاوت از مفهوم تیم عنوان می­کند برخی صرفاً تیم های ورزشی را در نظر می­آورند و.برخی به ارزش­های کار تیمی همچون همکاری، مشارکت و کمک متقابل فکر می­کنند، برخی مردم هر گروه از افراد را که با هم کار می­کنند تیم می دانند برخی هر شکل مدیریتی را تیم می­دانند وبرخی اساسآ به جفت­های دو نفره همچون ذوج­ها در ازدواج فکر می­کنند. کاتزنباخ و اسمیت. تعریف زیر را ارائه می نمایند ” یک تیم شامل گروه کوچک از افراد با مهارت­های مکمل است که به هدف، نتایج مورد نظر در عملکرد و رویکرد مشترک متعهد بوده ومتقابلاً یکدیگر را پاسخ گو می شناسند. کار تيمي؛ مجموعه قابل شناسايي از رفتارها، ادراکات، نگرش­ها است که افراد تيم در حين انجام کار به اشتراک مي گذارند.برخي از محققان نيز کارتيمي را مجموعه­اي از فعاليت­هاي مرتبط به هم که شامل نظارت بر عملکرد، دريافت و دادن بازخور،ارتباطات دوطرفه، تطبیق پذيري، انعطاف­پذيري و هماهنگي فعاليت­ها تعريف کرده­اند.

منبع

بازی ، قاسم (1394) ،بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان با کار تیمی و توسعه حرفه ای از دیدگاه اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ،پایان نامه کارشناسی ارشد دیریت آموزشی ، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0