مفهوم  هنجار در کسب و کار های خانگی

 هنجار

هرچند جامعه‌شناسان شبکه ای تاکیدشان بر روی اهمیت محتوای پیوند های شبکه ای به عنوان یک منبع مستقل از سرمایه‏ی اجتماعی می‌باشد اما تحقیقات دیگر بر نقش هنجارهای مشترک و باورها در تعیین میزان سرمایه‏ی اجتماعی محصور در درون این پیوندها تاکید می‌نمایند در گروه اجتماعی هنجارهایی هستند که مهم‌ترین سودمندی آن‌ها تقویت اعتماد، کاهش هزینه معاملات و تسهیل همکاری است. پاتنام هنجارهای معامله را از مولدترین اجزای سرمایه اجتماعی می‌داند. گروه‌ها و جوامعی که بر آن‌ها این هنجارها حاکم است و از آن پیروی می‌کنند، به شکل موثری بر فرصت طلبی و مشکلات عمل جمعی فائق می‌آیند تعدادی از نظریه‌پردازان سرمایه‏ی اجتماعی تاکیدشان بر روی هنجارهای مشترک می‌باشد اما پورتر و پاتنام بر هنجارهای معامله به مثل تعمیم یافته تاکید می‌کنندپاتنام در تعریف هنجارهای همیاری به دو نوع متوازن و تعمیم یافته اشاره می‌نماید.

در نوع متوازن با مبادله همزمان چیزهای با ارزش برابر، مانند موقعی که همکاران روزهای تعطیلشان را با هم عوض می‌کنند، مواجه هستیم. اما در هنجار تعمیم یافته رابطه‌ی تبادل مداومی در جریان است که در همه حال یک طرفه و غیر متوازن است اما انتظارات متقابلی ایجاد می‌کند، مبنی بر این که سودی که در حال حاضر اعطا گردیده، باید در آینده بازپرداخت گردد در واقع هنجار معامله به مثل تعمیم یافته مشکل کنش جمعی را حل کرده و جامعه را به هم می‌پیوندد و بنابراین افراد را از جستجو در پی سود شخصی بودن و خودخواهی و تعهد کم نسبت به دیگر اعضا، به جامعه ای با منافع مشترک تبدیل می کند.

منبع

مصطفوی، زینب السادات(1391)، تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی،پایان نامه ارشدکارشناسی، مدیریت صنعتی،دانشگاه شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0