مفهوم رشد اجتماعی

انسان اصطلاحا موجودی است اجتماعی و جنبه های اجتماعی رشد کودک پایه و اساس زندگی انسانی او را تشکیل می دهد لازمه زندگی اجتماعی،اعتماد به نفس و قدرت سازگاری اجتماعی است.از طریق رشد اجتماعی کودکان،روابط بین فردی را بنا می نهند.هویت جنسی را کسب می کنند و هنجارهای اجتماعی و وجدان در آن هاپرورش می یابد.

در واقع رشد اجتماعی جریانی است که در آن هنجارها، مهات ها، انگیزه ها و رفتار فرد را شکل میدهد تا ایفای نقش کنونی یا آنی او در جامعه مناسب و مطلوب باشد.

رشد اجتماعی یک فرآیند چند  بعدی است که در آن کودکان رفتارها و مولفه هایی را کسب می کنند که به آن ها اجازه می دهد تا در درون محیط اجتماعی به گونه ای عمل کنند که مزایای متقابلی برای خود و دیگران به همراه داشته باشند . منظور از رشد اجتماعی به دست آوردن آن دسته از مهارت های اجتماعی است که فرد را قادر می سازد با جامعه ای هماهنگ و سازگار شود.

اجتماعی شدن

کسب مهارت های اجتماعی  فرآیندی است که در آن معیارها، مهارت ها،انگیزه ها و نگرش ها و رفتارهای اجتماعی شکل می گیرد و خانواده،همسالان و معلمان در امر پرورش آن شرکت دارند و مربی می تواند با ايجاد تغییراتی در موقعیت های آموزش، فرصتی برای کودکان ایجاد کند تا سطح مهارت های اجتماعی خود را ارتقا  بخشد.پدر و مادر ، خواهر و برادر، مربیان ، معلمان بخش بزرگی از وقت خود را برای ارئه ی ارزش ها . جهت دادن و تغییر رفتار کودکان صرف می کنند. سازمان، مدرسه، مسجد و نهادهای گوناگون دولتی و غیر دولتی که وظیفه انتقال فرهنگی را بر عهده دارند و همچنین وسایل ارتباط جمعی؛ خاصه تلویزیون  نیروهای قدرتمند در شکل دادن به طرز تلقی ها و خواسته ها و رفتارهای کودکان هستند.

 مهارت های اجتماعی

اگر چه کسب مهارت های اجتماعی یکی ازعناصر اساسی اجتماعی شدن آدمی در کلیه فرهنگ ها بوده است لیکن در دو سه دهه اخیر است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است . مهارت های اجتماعی شامل مهارت در تشخیص خصوصیات گروه ، مهارت در ارتباط گیری با گروه ، مهارت گوش دادن، مهارت همدردی، مهارت در ارتباط کلامی و غیر کلامی، مهارت در تشخیص احساسات قوی و مهارت کنترل خویی است . این مهارت ها که در برخی ازویژگیهای خود با یکدیگر وجوه مشترک دارندازجهات دیگر دارای عناصر مخصوص بخود هستند.

شخصی که دارای مهارت های اجتماعی است می تواند در انتخاب و ارائه رفتارهای مناسب در زمان و وضعیت معین   دست بزند. به همین جهت آموزش مهارت های اجتماعی را نمی توان از زمینه هایی که رفتار در آن واقع  میشود جدا کرد.

منبع

افضلان،مریم(1393)، اثر تعدیل کنندگی راهبردهای مقابله ای و حمایت های اجتماعی دررابطه با کیفیت زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی خوارزمی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0