مفاهیم بیمه و بازاریابی

تعریف واژه بیمه

واژه بیمه در زبان فرانسهassurance  و در زبان انگلیسی insurance  نامیده می شود،ظاهراً به کلام فارسی شباهت دارد ولی معلوم نیست از چه تاریخی مصطلح شده و غرض از استعمال آن چه بوده است.لغت شناسان معتقدند که واژه های انگلیسی و فرانسه از ریشه لاتینی secures  که به معنای اطمینان است گرفته شده و علاوه بر عقد بیمه در معانی تضمین،تأمین،اعتماد یا اطمینان به کار رفته است.واژه بیمه در اغلب زبانهای دیگر نیز از همین ریشه مشتق شده است.با این همه،به نظر می رسد که ریشه اصلی همان”بیم” است زیرا عامل اساسی انعقاد عقد بیمه،ترس و گریز از خطر است و به سبب همین ترس و به منظور حصول تأمین عقد بیمه وقوع می یابد.

سیر تحول بیمه

نخستین نوع بیمه که قبل از سده نوزدهم مورد عمل قرار گرفته،بیمه باربری دریایی است.بقیه رشته ها کم وبیش بعد از انقلاب صنعتی به تدریج از این زمان به بعد شروع شده است.به نظر بسیاری از مؤلفان،بیمه به مفهوم واقعی و امروزی آن در سده چهاردهم به وجود آمده است.سوابق تاریخی نشان می دهد که در سال 1393 در یک دفتر رسمی در ژنو،طی یک ماه 80 قرارداد بیمه منعقد شد.در زبان انگلیسی،به بیمه نامه policy گفته می شود که به نظر می رسد ریشه اش همان “police” باشد.کم کم به علت نیاز های بین المللی،قواعد و اصول گوناگونی به شکل ماده هایی در قرارداد بیمه گنجانده شد به نحوی که امروزه پس از قرن ها هنوز بعضی از این قواعد در حقوق بیمه باقی مانده است.

تاریخچه بیمه در ایران

در سال 1310 خورشیدی،فعالیت جدی ایران در زمینه بیمه آغاز شد.در این سال بود که قانون و نظامنامه ی ثبت شرکتها در ایران به تصویب رسید.گسترش فعالیت شرکت های بیمه خارجی،مسؤلان کشور را متوجه ضرورت تأسیس یک شرکت بیمه ایرانی کرد و دولت در شانزدهم شهریور 1314 شرکت سهامی بیمه ایران را با سرمایه ی 20 میلیون ریال تأسیس نمود.دو سال پس از تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران یعنی در سال 1316،”قانون بیمه” در 36 ماده تدوین شد و به تصویب مجلس شورای ملی رسید.نخستین شرکت بیمه خصوصی ایران به نام “بیمه شرق”در سال 1329 تأسیس شد.رفته رفته با افزایش تعداد شرکت های بیمه،ضرورت اعمال نظارت بیشتر دولت بر این صنعت و تدوین اصول و ضوابط استاندارد برای فعالیت های بیمه ای به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان احساس می شد.به همین دلیل در سال 1350 “بیمه مر کزی ایران” تأسیس شد.

 در جهان امروز بیمه در زندگی اقتصادی جوامع نقش مهمی بر عهده دارد . صنعت بیمه منابع اقتصادی محدود کشور را مورد استفاده قرار می دهد . این منابع در صورت عدم استفاده از آنها در بیمه می توانست در تولید کالا و خدمات به کار رود . این صنعت مانند بسیاری از حرفه های خدماتی تا حدودی کاربر است یعنی در مقایسه با دارایی های سرمایه ای ، نیروی کار بیشتری را می طلبد . البته با استفاده فرایند از رایانه برای انجام کارهایی که به صورت دستی صورت می گرفت این وزنه به نفع سرمایه در حال تغییر است . صنعت بیمه در قبال استفاده از منابع اقتصادی ، خدمات متنوعی مطابق با خواست مردم ارائه می دهد . که بخش عمده زندگی و سیر توسعه کشورها را تشکیل می دهد .

در واقع صنعت بیمه در هر کشور از جمله یکی از مهمترین نهادهای مالی فعال در بازارهای مالی است که علاوه بر تأمین امنیت فعالیت های اقتصادی از طریق ارائه خدمت بیمه ودر نتیجه فراهم نمودن زمینه رشد و توسعه ، نقش بسیار اساسی و تعیین کننده ای در تحرک و پویایی بازارهای مالی و تأمین وجوه قابل سرمایه گذاری فعالیتهای اقتصادی داشته باشد .

بازاریابی رابطه مند در صنعت بیمه:

بازاریابی رابطه مند به عنوان یک استراتژی جهت غلبه بر نا ملموس بودن خدمات معرفی شده است.بویژه در مورد خدماتی(نظیر خدمات بیمه)که ارزیابی آنها برای مشتریان حتی بعد از خرید و استفاده بسیار مشکل است؛ ایجاد،توسعه و حفظ مراودات رابطه ای موفقیت آمیز نقش مهمی را در فروش انواع بیمه،خصوصاً عمر ایفا می کند .

به طور متداول پذیرفته شده که بکارگیری اصول بازاریابی در صنعت بیمه یک پدیده خیلی جدید است.شرکت ها به طور سنتی،محصول محور بوده اند و فعالیت های بازاریابی آنها شامل نمایش کالا در پشت ویترین یا ارتباطات جهت جمع آوری اطلاعاتی برای بروشور،کاتالوگ و مواردی از این قبیل بوده است.به دلیل تغییرات اجباری که در محیط رخ داده،شرکت های بیمه استفاده از روش های بازاریابی را مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار داده اند.تحقیقات تجربی در تعدادی از شرکت های بیمه امریکا مشخص کرده است که از نظر رقابتی شرکت هایی موفق به جذب و حفظ مشتریان شده اند که بازار محور بوده اند.یافته های ساسار و ریچهلند در باب حفظ مشتری نشان داد که 5درصد افزایش نرخ حفظ مشتریان به طور متوسط ارزش مادام العمر مشتری را 35تا95درصد افزایش می دهد که این امر باعث جهش چشمگیر در سودآوری شرکت می شود.

درصد افزایش عمر خالص ارزش مادام العمر عمر مشتریصنعت
95شرکت های تبلیغاتی
90شرکت های بیمه عمر
85بانک
84بیمه
81خدمات اتوموبیل
75کارت های اعتباری
45خشکشویی
40داروخانه
35نرم افزار

جدول : تأثیر افزایش 5%در نرخ حفظ مشتری در خالص ارزش حال ساسر و ریچهلد. امروزه اکثر شرکت های بیمه با محیطی کاملاً پویا روبرو هستند.همه شرکت های بیمه اعم از کوچک و بزرگ،خصوصی یا دولتی با توجه به تغییرات سریع در موقعیت های رقابتی و شرایط حاکم بر بازار،جذب و حفظ مشتریان تجاری را در رأس برنامه های خود قرار داده اند چرا که بدون تردید بهترین شیوه برای سودآوری می باشد.شرکت های بیمه به منظور اطمینان از تداوم یافتن روابط با مشتریان،در پی طراحی و اجرای استراتژی هایی هستند که به طور پیوسته روابط خود را با مشتریان(بیمه گذاران)بهبود بخشند.بنابراین لازم است شرکت های بیمه نیازهای مشتریان را در کانون توجه خود قرار داده و محیطی را فراهم کنند که بر رضایت مشتری تمرکز داشته باشند.این حقیقت غیر قابل انکار است که بدون وجود روابط خلاق میان مشتریان(بیمه گذاران)و سازمان های بیمه و بدون ارائه خدمت با کیفیت نمی توان آینده روشنی را برای شرکت های بیمه متصور شد.از این رو شرکت های بیمه برای کارآمد شدن نیازمند بدست آوردن اطلاعات کافی از مشتری  و توسعه روابط با آنها هستند.

نگاهي به وضعيت بيمه‌هاي زندگي در ايران:

هر ايراني به طور متوسط از هر صد واحد پولي كه بابت حق بيمه به شركت هاي بيمه پرداخته است، ۷.۹ واحد آن براي بيمه هاي زندگي بوده است. براساس آمارهاي بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران حق بيمه سرانه پرداخت شده در ايران براي بيمه هاي بازرگاني در سال ۱۳۸۹ شمسي۷۹۱ هزار و ۶۰۰ ريال (با نرخ هاي تبديل ارز در آن سال معادل ۷۶.۸ دلار ) بوده است كه ۷.۹ درصد آن بابت بيمه هاي زندگي و ۸۲.۱ درصد آن بابت ديگر پوشش هاي بيمه اي شامل بيمه شخص ثالث، حوادث راننده و بدنه اتومبيل، درمان، حوادث، آتش سوزي، باربري، مهندسي ، پول، اعتبار و … پرداخت شده است. جايگاه بيمه‌هاي اشخاص در کشور ما ايده‌ال نيست. بيمه‌هاي زندگي 8% کل حق بيمه‌ها را در کشور ما تشکيل مي‌دهد در حاليکه همين شاخص در مقياس جهاني 50.7 % است . که اين موضوع نشان دهنده شکاف عميقي است که صنعت بيمه کشور ما با ميانگين‌هاي جهاني دارد.

بیمه کارآفرین

شرکت بیمه کارآفرین نخستین شرکت بیمه خصوصی است که در چارچوب قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری،قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیر دولتی و قانون تجارت در تاریخ28/12/1381 به شماره 200845به ثبت رسیده و با اخذ مجوز از بیمه مرکزی ایران فعالیت خود را در سطح کشور آغاز نموده است.سرمایه شرکت بیمه کارآفرین یک صد و چهل میلیارد است که 65درصد موسسان شرکت متشکل از بانک کارآفرین،گروههای صنعتی و ساختمانی و متخصصان طراز اول صنعت بیمه کشور و 35درصد از طریق عرضه سهام تأمین شده است.

موضوع شرکت

  1. انجام عملیات بیمه ای مستقیم در انواع بیمه های اشخاص،اموال و مسئولیت.
  2. تسهیل پوشش اتکایی مورد نیاز از داخل و خارج در خصوص بیمه های صادره.
  3. قبول و پذیرش بیمه های اتکایی از صندوق های بیمه اتکایی خارج از شرکت به صورت متقابل.
  4. سرمایه گذاری از محل سرمایه و ذخایر و تحصیل پوشش اتکایی در خصوص بیمه نامه های صادره.

اهداف شرکت

  1. تعمیم و گسترش فرهنگ بیمه در بین اقشار مختلف جامعه.
  2. محافظت از سرمایه های ملی و حمایت از صاحبان صنایع و سرمایه و افراد جامعه و نیز کمک به انجام سرمایه گذاری های مختلف در کشور از طریق ارائه پوشش های مناسب و مورد نیاز بیمه ای
  3. معرفی انواع پوشش های جدید بیمه ای رایج در کشورهای پیشرفته صنعتی و آمادگی برای عرضه آنها
  4. ایجاد روابط سازنده با بیمه مرکزی ایران و همکاری با شرکت های بیمه دولتی و خصوصی و تبادل تجربیات با آنها.
  5. تحقق امر مشتری مداری از طریق مکانیزاسیون کامل کلیه فرآیندها و مراحل انجام کار به منظور سرعت بخشیدن به ارائه خدمات به بیمه گذاران.
  6. کمک به توسعه بازار بیمه کشور از طریق انجام پژوهش های بازاریابی و انجام پژوهش های بازاریابی و توسعه شبکه فروش در تهران و استانها.

تعهدات بیمه کارآفرین

  • جبران خسارت های ناشی از خطر های بیمه شده
  • پرداخت هزینه های پیشگیری ازگسترش خسارت
  • پرداخت هزینه های نقل مکان ضروری به منظور نجات مورد بیمه
  • ارائه خدمات مشاوره،مدیریت ریسک و ایمنی.

چشم انداز آينده بازار بيمه هاي زندگي

در پي تاكيد بيمه مركزي بر ضرورت فعال تر شدن شركت هاي بيمه داخلي در رشته بيمه هاي زندگي، ايجاد نمايندگي هاي ويژه بيمه هاي زندگي در شركت هاي بيمه و افزايش اطلاع رساني و آگاه سازي در زمينه مزاياي انواع بيمه هاي زندگي (عمر) كه اكنون تنوع آن ها متناسب با نيازهاي افراد و گروه هاي مختلف افزايش يافته، چشم انداز وسيع تري از توسعه آينده اين رشته از خدمات بيمه، در ديد بيمه گذاران قرار گرفته است. كوشش براي توسعه بيمه هاي عمر و زندگي در كشور، كوشش براي ارائه اطمينان بيمه گذاران به آينده با دغدغه هاي كمتر؛ برخورداري آن ها از پوشش بيمه، همچنين مشاركت آن ها در سود سرمايه گذاري هاي ناشي از حق بيمه هاي زندگي و كمك به توسعه اقتصادي و رفاه جامعه است.

منبع

خاک رنگین، ویدا(1392)، اثر بازاریابی رابطه مند بر کیفیت خدمت و وفاداری مشتری در بیمه عمر، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0