معرفی و بررسی رشته مدیریت جهانگردی و مهارت‌های لازم آن

معرفی و بررسی رشته مدیریت جهانگردی و مهارت‌های لازم آن

امروزه گردشگری برای یک جامعه حاوی ابعاد و دستاورد‌های مفید و متعدد بسیاری است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، گردشگری و جهانگردی از جمله موارد جذاب و پرمخاطبی محسوب می‌شود که حتی برای آن یک رشته دانشگاهی طرح کرده اند و علاقمندان به این رشته می توانند پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند. در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی آن بپردازد.

رشته مدیریت جهانگردی

گردشگری و جهانگردی همواره مورد توجه ایرانیان در دوره‌های مختلف همچون هخامنشیان، صفویان، اشکانیان، سلوکیان و غیره بوده است.

وضعیت جغرافیایی و واقع شدن ایران در مسیر جاده ابریشم و وجود چاپارخانه‌ها و کاروانسرا‌های قدیمی گواهی بر درستی این ادعاست.

دوران صفویه را به دلیل افزایش سطح امنیت راه‌ها و تاسیسات متعدد را می‌توان نقطه درخشان صنعت جهانگردی دانست.

به تدریج در سال ۱۳۱۹ اولین آژانس جهانگردی در تهران تاسیس شد همچنین در سال ۱۳۴۰ شورایی متشکل از ۱۲ عضو در امور گردشگری و جهانگردی تشکیل و به فعالیت پرداختند.

این رشته برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ در ایران شکل گرفت, در آن زمان تنها دانشگاه علامه طباطبائی بود که در این رشته اقدام به پذیرش دانشجو کرد؛ از این رو این رشته را پدر علم گردشگری می‌خوانند، به تدریج علاوه بر دوره کارشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز اقدام به پذیرش دانشجو انجام شد.

امروزه اکثر دانشگاه‌ها در شهر‌های گوناگون اعم از تهران، تبریز، کرمان و غیره  دانشجو می‌پذیرد.

هنگامی که صحبت از رشته مدیریت جهانگردی، می‌شود، تصور بسیاری از افراد براین است که این رشته همانند نامش، مملو از گشت و سفر‌های (داخلی و احیانا خارجی) است.

تصوری که در هنگام تحصیل در رشته رنگ می‌بازد، در مشاوره‌هایی که در ارتباط با انتخاب این رشته داشتیم، همواره افراد از علاقه خود به سفر و گردشگری می‌گویند و تصور می‌کنندکه با انتخاب این رشته، می‌توانند به این علاقه خود برسند.

اما واقعیت این چنین نیست. آنچه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گردشگری صحبت می‌شود اکثرا پیرامون مسائل تئوریک و نظری رشته است و تعداد گشت و سفر‌ها در تمام طول تحصیل به ندرت به تعداد انگشتان دست می‌رسد. (خصوصا اگر در دانشگاه‌های سطح پایین تحصیل نمایید، تعداد این سفر‌ها ازین هم کمتر خواهد شد.)

نکته‌ دیگر هدف انتخاب رشته است، به عنوان مثال، افراد تصور می‌کنند برای تورلی در شدن یا تاسیس دفاتر خدمات گردشگری باید در این رشته تحصیل کنند اما باید گفت اگرچه تحصیل در این رشته، می‌تواند فرد را در رسیدن به این هدف یاری کند، اما هیچ الزامی به  تحصیل در رشته نخواهد داشت.

به عبارت دیگر اگه هدف فرد تبدیل شدن به یک تورلیدر است، نیازی به تحصیل در این رشته (در مقاطع کارشناسی یا ارشد) و صرف هزینه و زمان زیاد ندارد، بلکه می‌توانید با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری به این هدف برسید؛ که هم از نظر زمان و هم هزینه بسیار با صرفه‌تر از نحصیلات عالی هستند.

مهارت‌های لازم رشته مدیریت جهانگردی

یکی از عوامل مهم در هنگام انتخاب هر رشته دانشگاهی که باید بدان توجه کرد، الزامات و نیازمندی‌های لازم آن رشته است.

رشته مدیریت جهانگردی نیز از این قضیه مبرا نیست؛ لذا فردی که تمایل به تحصیل در این رشته را دارد، باید از این الزامات و نیاز‌ها مطلع باشد؛ که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با زبان‌های خارجی (ترجیحا انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و …)

  • آشنایی اجمالی با فرهنگ و تاریخ کشور

  • روابط و تعامل اجتماعی خوب

آینده شغلی رشته مدیریت جهانگردی

بازار کار و آینده شغلی نیز همواره یکی از بحث‌هایی است که در حوزه معرفی هر عنوان شغلی مطرح می‌شود چرا که افراد مختلف از تحصیل اهداف متعددی را دنبال می‌کنند:

  • عده‌ای به تحصیلات آکادمیک مشغول می‌شوند صرفا جهت بالا بردن سطح آگاهی خود.

  • دسته‌ای دیگر از افراد فارغ از هر موضوعی در جهت دست یافتن به مدرک تحصیلی تلاش می‌کنند.

  • عده‌ای که در واقع طیف وسیعی از جامعه را شامل می‌شود علاوه بر دو مورد نام برده شده در بالا در صدد آن هستند که در حوزه تحصیلی و تخصص خود مشغول به کار شوند.

اما در هر حال آنچه مشهود است عوامل متعدد تاثیرگذار در آینده شغلی این رشته است؛  اصلی‌ترین عامل سطح دانش  یا به بیان عامیانه‌تر میزان کار بلدی افراد است!

امروزه گردشگری برای یک جامعه حاوی ابعاد و دستاورد‌های مفید و متعدد بسیاری است؛ چرا که علاوه بر معرفی فرهنگ و پیشینه تاریخی خود به دنیا از لحاظ اقتصادی و اشتغال زایی نیز می‌تواند به بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک شایانی کند. با این اوصاف این رشته هم اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌برد و آینده بهتری نیز در انتظار این رشته خواهد بود.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

10 فرودین 1398

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0