معرفي شرکت پست

شرکت پست جمهوري اسلامي ايران با هدف دستيابي عموم مردم به خدمات پستي درعرصه ارتباطات، تنظيم و اعمال سياست ها و راهبردهاي کلان در زمينه برنامه ريزي، تاسيس، تجهيز و توسعه واحدهاي پستي و گسترش خدمات پستي به سراسر کشور، در راستاي انطباق با روزآمدترين پيشرفت هاي فناوري ارتباطات ،تحت نظارت و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در سال 1366 در قالب شرکت دولتي تاسيس و فعاليت آ ن رسماً در سال 1367 آغاز شدو وظايف آن به شرح ذيل تعيين گرديد:

  • بررسي و مطالعه در جهت شناخت هرچه بيشتر نيازهاي پستي جامعه و تأمين آنها
  • تهيه و تنظيم برنامه هاي جامع به منظور انجام خدمات پستي (قبول، حمل، مبادله و توزيع مرسولات، امانات پستــي، قبوض آب، برق، تلفن و …) در سراسر كشور و نظارت و هماهنگي در حسن اجراي آنها.
  • تأسيس، تجهيز و گسترش واحدهاي پستي و بهره برداري از آنها
  • تهيه طرح و انتشار تمبر و اوراق بهادار پستي براي مصارف جاري و يادبود، هماهنگ با فرهنگ و آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران، در جهت نشر و بيان مواضع آن در داخل و خارج كشور با استفاده از زبان خاص تمبر و قبول اشتراك آن
  • صدور اجازه استفاده از ماشين هاي نقش تمبر در امور پستي و اعمال نظارت بركليه امور مربوط به آنها
  • واگذاري صندوق هاي پستي شخصي و ايجاد پست رستانت در مراكز پستي
  • توزيع روزنامه، نشريات دوره اي و ساير مرسولات پستي
  • بررسي، تنظيم و حفظ رابطه با اتحاديه هاي جهاني و منطقه اي پست و مشاركت در تدوين، دستورالعمل و توصيه هاي بين المللي مربوطه و پيشنهاد به مراجع ذي صلاح
  • شركت در مجامع و اتحاديه هاي جهاني و منطقه اي پست به منظور تبادل نظر در مسائل پستي و جلب مشارکت هاي بين المللي در زمينه بهينه سازي شبكه پستي

با نظر به تحقق سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي، گسترش خصوصي سازي، توسعه رقابت پذيري وآزادسازي فعاليت هاي پستي، درسال 1387 فرايند واگذاري اين شرکت به تصويب هيات محترم وزيران رسيد.شرکت پست جمهوري اسلامي ايران با برخورداري از بيش از 16 هزار نيروي انساني، 29 هزار نقطه تماس، 5000 مسيرمبادله پستي وجابجايي روزانه بيش از سه ميليون مرسوله، به عنوان سازماني پويا و کارآمد با تجربه اي طولاني و شناخت دقيق از نيازهاي روز افزون و رو به تحول مشتريان، با اجراي برنامه جامع و زيربنايي، موفق شده است همپاي جامعه جهاني پستي، خدمات گوناگون پستي را با استفاده از آخرين تحولات عرصه فن‌آوري ارتباطات و اطلاعات به مشتريان ارائه دهد.

نگاهي گذرا به توفيقات ودستاوردهاي شرکت پست در سطح ملي و بين المللي از جمله رشد شاخص هاي پستي، اصلاح ساختار شبکه، عرضه خدمات مناسب، توسعه ارتباطات الکترونيکي پستي و حضور موثر در مجامع جهاني پستي، گواهي روشن بر توانمندي و کارايي شبکه عظيم پستي کشور است.

اهداف کلان شرکت پست

  • افزايش سهم بازار خدمات پستي
  • ارتقا توان اقتصادي و رشد بهره وري
  • نوآوري در خدمات و محصولات
  • ارتقا کيفيت خدمات و فعاليت هاي پستي
  • افزايش رضايت ذينفعان
  • توانمندسازي و توسعه سرمايه انساني

خدمات شرکت پست

شرکت پست با هدف دستيابي عموم مردم به خدمات پستي در عرصه ارتباطات خدمات مختلفي ارائه مي‌دهد که به اين قرار است:

  • پست رستانت

کساني که به هر دليل آدرس دقيق پستي ندارند، مي‌توانند از فرستندگان مرسولات تقاضا کنند تا مرسولات خود را به آدرس يک دفترپستي وبا ارائه‌ کارت‌ شناسايي معتبر، دريافت کنند. به اين قبيل مرسولات، پست رستانت مي‌گويند.در محل نشاني اين‌گونه مرسولات رستانت، بايد نام گيرنده، نام شهر و يا دفتري که بايد مرسوله در آن جا نگهداري شود، درج و عبارت رستانت نيز با حروف درشت در کنار نشاني نوشته شود. اين سرويس مي‌تواند انتخاب مناسبي براي گردشگران، مسافران و کساني که اقامت دائمي در جايي ندارند، باشد.

  • پست پيشتاز

پست پيشتاز سريع‌ترين سرويس پستي است که کليه‌ عمليات پستي مربوط به آن از لحظه‌ قبول تا توزيع مرسوله در داخل و يا خارج از کشور در کوتاه‌ترين زمان ممکن انجام مي‌شود؛ سرويس پيشتاز، تحويل و توزيع نامه‌ها را در سطح کشور حداقل در 24 ساعت و حداکثر در 48 ساعت انجام مي‌دهد.هر موسوله‌ پيشتاز داراي يک بارکد 10 و يا 20 رقمي است که امکان رهگيري آن از طريق سايت اينترنتي www.post.ir و پيام کوتاه شماره 2000441 براي همگان جهت اطلاع از سرنوشت مرسوله ميسر است.

  • صندوق شخصي

هر فرد مي‌تواند با مراجعه به پست، تقاضاي اجاره‌ صندوق شخصي کند. کليه‌ي مرسولاتي که براي فرد واصل مي‌شود، در اين صندوق قرار داده شده و با مراجعه‌ي مشتري به او تحويل مي‌شود. اين سرويس در اکثر دفاتر پستي موجود است. امتياز اين سرويس اين است که به جاي اعلام نشاني کامل شماره‌هايي به عنوان آدرس اعلام مي‌گردد.

  • پست اکسپرس

شرکت پست در پاسخ به نياز مشتريان از اول آبان‌ماه 1387 سرويس پست اکسپرس را مجددا ساماندهي و راه‌اندازي کرد. اين سرويس، قابليت توزيع ويژ‌ه‌ي مرسولات را دارد. سرويس پست اکسپرس خدمت خاصي است که در آن مرسولات پستي به درخواست فرستنده و در قبال پرداخت هزينه‌ي مربوطه، با اولويت و حق تقدم بيشتري نسبت به ساير مرسولات توزيع مي‌شود.

  • پست تبليغ

در اين سرويس شرکت پست جمهوري اسلامي ايران با بهره‌گيري از امکانات موجود و فضاهاي تبليغاتي درون و برون سازماني شبکه پستي، نسبت به انجام تبليغات گسترده و موثر براي اشخاص حقوقي اقدام مي‌کند.

اين تبليغات شامل خدماتي نظير درج آگهي‌هاي تبليغاتي روي سقف، کف، پيشخوان، ديوار‌هاي داخلي و بيروني واحد‌هاي پستي تلويزيون‌هاي دفاتر پستي، استند، تابلو اعلانات، صندوق شخصي، کيوسک اينترنتي و مخازن ويژه‌ي توزيع بروشور، بيلبور‌هاي متعلق به پست، پشت‌بام واحد‌هاي اجرايي، پوشش موزعين و ناوگان حمل و نقل پستي، پاکات و کارتن‌هاي پستي، نوارچسب، مهر ابطال نقش تمبر، سايت شرکت، نشريات پستي نظير بروشور، کتابچه‌ها و نشريات داخلي، سوش‌ها و اوراق پستي، قبوض پستي، توزيع بروشور و نشرياتي تبليغاتي شرکت‌ها به صورت بدون نشاني در صندوق‌هاي شخصي و باجه‌هاي پستي و هم‌چنين در منازل به صورت با نشاني از طريق تعيين مخاطب و با استفاده از بانک غني اطلاعاتي پست مستقيم و کدپستي ده رقمي مي‌باشد.

  • پست مستقيم

يکي از سرويس‌هاي نويني که در شرکت پست راه‌اندازي شده و حلقه‌ي اتصال توليد‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدما با مصرف‌کنندگان و مشتريان است، پست مستقيم مي‌باشد. پست مستقيم تنها روش تبليغاتي است که به عوامل کسب و کار اجازه مي دهد تا از طريق بانک‌هاي اطلاعاتي ويژه‌ي اين سرويس، با مخاطبان مورد نظر خود به‌طور مستقيم ارتباط برقرار نمايند.

  • صندوق پست صوتي

در اين سرويس تماس گيرنده‌ بدون محدوديت‌هاي زماني و مکاني مي‌تواند براي مشترکين اين سرويس پيغام ارسال کند. مديران ارشد مسوولان روابط عمومي و بخش بازاريابي سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، نيروهاي نظامي، انتظامي و امنيتي، کسبه و بازاريان، رسانه‌هاي ارتباط جمعي و… با استفاده از اين سرويس مي‌توانند ارتباط با اقشار مختلف مردم، مشتريان و مصرف‌کنندگان خود را حفظ کرده و ارتباطات مردمي خود را سامان بخشند.

مشتريان در تهران مي‌توانند پس از اخذ اشتراک و دريافت شماره صندوق پستي صوتي، شماره رمز خود را وارد و پيام‌هاي مورد نظر را بشنوند يا با وارد‌ کردن شماره صندوق مورد نظر براي مشترک آن‌ها پيام بگذارند.متقاضيان اين سرويس مي‌توانند براي کسب اطلاعات بيش‌تر با شماره تلفن‌هاي 88749308 و 88749249 مرکز فن‌آوري اطلاعات شرکت پست تماس حاصل بگيرند.

  • پست تلفن 193 (پيک ويژه)

تردد‌هاي غيرضروري در شهرها، علاوه بر افزايش انواع آلودگي‌هاي محيط‌ زيست، از ميزان بهره‌وري نيز مي‌کاهد. به همين منظور شرکت پست جمهوري اسلامي ايران، با راه‌اندازي سرويس پست تلفني اين امکان را ايجاد کرده است تا شهروندان بتوانند مرسولات و امانات خود را در کم‌تر از دو ساعت از منزل به مقصد مورد نظر ارسال کنند.سرويس مذکور در فازاول در گستره‌ تهران بزرگ ودرحال حاضردراکثرواحدهاي پستي راه‌اندازي شده است.متقاضيان اين سرويس مي‌توانند به جاي مراجعه‌ي مستقيم به پست، با شماره تلفن 193 تماس گرفته و تمامي عمليات را به کارکنان پست واگذار کنند؛ هم‌چنين در حال حاضر دو شرکت خصوصي با شماره تلفن‌هاي 8410 و 8420 نيز با شرکت پست در ارائه‌ي اين سرويس همکاري مي‌کنند.

  • سرويس بيمه مرسولات با ارزش اظهار‌شده

اين سرويس به منظور تامين نياز مشتريان، براي ارسال وجه نقد، اسناد و اوراق بهادار و در جهت تضمين و امنيت محتويات مرسولات راه‌اندازي شده است. فرستندگان براساس نياز و با توجه به ارزشمند ‌بودن محتويات مرسوله‌ي خود مي‌توانند از سرويس فوق استفاده کنند.در اين سرويس فرستنده، ارزش واقعي مرسوله‌ي خود را اعلام مي‌کند و در ازاي آن مبلغي از ارزش اظهار‌شده مرسوله را به تفکيک داخله و خارجه مي‌پردازد؛ در صورت آسيب، فقدان يا ضايع‌ شدن اين مرسولات، ادارات پست موظفند علاوه بر کرايه پرداخت‌شده، حداکثر برابر ارزش اظهار شده مرسوله را به فرستنده يا حسب مورد گيرنده، غرامت پرداخت کنند.

  • پست سفارشي

در سرويس پست سفارشي، در ازاي دريافت مرسولات مشتريان، به آنان رسيد يا قبض داده مي‌شود. متقاضيان با استفاده از اين سرويس مي‌توانند انواع مرسولات اعم از نامه، مطبوعات، کارت‌ پستال، بسته کوچک و امانات را به مقاصد مورد نظر خويش ارسال کنند. ماموران پست درهنگام رسيدن مرسوله به دست گيرنده از آن‌ها تاييديه دريافت مي‌کنند و فرستنده مي‌تواند سرنوشت مرسوله‌ي خود را پيگيري کند.

  • پست يافته

سرويس پست‌يافته با هدف استرداد مدارک و اسناد يافته شده از سوي مردم و بازگرداندن آن به صاحبانش از سوي شرکت پست جمهوري اسلامي ايران، در راستاي ارائه‌ي تسهيلات و خدمات رفاهي به هموطنان عزيز در کشور راه‌اندازي شده است.اطلاعات مربوط به اين اسناد و مدارک شامل شناسنامه، گواهينامه، گذرنامه، کارت‌هاي نظامي، اسناد ازدواج و مالکيت مدارک خودرو، چک و دسته‌چک، دفترچه پس‌انداز، عابربانک و دفترچه بيمه از طريق سايت رسمي شرکت پست قابل دسترسي است.براي استفاده از سرويس پست يافته، مردم مي‌توانند با مراجعه به دفاتر پستي و پرکردن فرم مشخصات و تعيين نوع سند گمشده، از شرکت پست درخواست کنند تا مدارک يافته شده برايشان ارسال شود و با پرداخت هزينه‌ي ارسال اين اسناد، بااستفاده از پست پيشتاز سند يا مدرک يافته شده را به دست آنان برساند.

  • بازار الکترونيکي (خريد و فروش اينترنتي)

با استفاده از اين سرويس، مشتري مي‌تواند از طريق خطوط اينترنتي در فروشگاه‌هاي مجازي حضور يافته و کالاهاي مورد نياز خود را خريداري کند و سپس طرف قرار‌داد با اطلاع از خريد مشتريان در فروشگاه‌هاي مربوطه حاضر و کالاي خريداري شده را دريافت و آن را در در منازل مشتريان تحويل دهد.هم‌چنين مشتريان مي‌توانند با استفاده از کارت شتاب هزينه‌ي کالاي خريداري‌ شده را پرداخت کنند. آدرس اينترنتي سرويس فوق برروي وب‌سايت http://ebazaar.post.ir است.

  • پست ويژه

شرکت پست جمهوري اسلامي ايران، سرويس پست ويژه بين‌شهري با تعهد زمان توزيع را که از سريع‌ترين خدمات پستي به‌شمار مي‌رود، با هدف پاسخگويي به نياز‌ها و صرفه‌جويي در وقت و رفاه حال هموطنان ساماندهي کرده است.در حال حاضر اين سرويس بين تمامي مراکز استانهاي کشوروبعضي ازشهرستانهاي تابعه با استفاده از سريع‌ترين خطوط حمل و نقل و بهره‌گيري از موزعين ويژه داير شده و براساس آن مرسولات مشتريان حداکثر تا ساعت 10 يا 12 فرداي روز بعد از تحويل به پست در مقصد و در نشاني گيرنده توزيع مي‌گردد.پست زمان فوق را تعهد کرده و در صورت تاخير دو برابر کرايه پستي غرامت پرداخت خواهد کرد. بهره‌گيري از فن‌آوري‌هاي نوين ارتباطي براي اطلاع فرستنده از تحويل مرسوله به گيرنده و عودت رسيد تحويل به گيرنده در صورت نياز از جمله قابليت‌هاي اين سرويس است.

  • پست جواب قبول

پژوهشگران، همواره درباره‌ي موضوعات مختلف از مردم نظرسنجي مي‌کنند. علاوه بر اين سازمان‌ها، نهادها و بخش‌هاي اقتصادي – تجاري هم آگاهي از نگرش‌ها، نيازها، علايق و ذائقه‌هاي مصرف‌کنندگان و مشتريان کالا يا خدمات، از نظرسنجي استفاده مي‌کنند.با اين همه شناسايي و دسترسي به همه مشتريان بالقوه، مخاطبان و اقشار مختلف مردم در سراسر کشور به منظور انجام پرسشگري، کاري دشوار و پرهزينه است. شرکت پست جمهوري اسلامي ايران با راه‌اندازي سرويس پست جواب قبول که درواقع مکمل سرويس پست مستقيم است، گردآوري و ارسال فرم‌هاي نظرسنجي را براي پژوهشگران و موسسات تحقيقاتي امکان‌پذير ساخته است. اين سرويس امکان ارتباط دوطرفه را براي فرستنده‌ و گيرنده فراهم مي‌کند.

  • تمبرهاي جاري

اين تمبرها هدف اصلي ايجاد تمبر بوده‌اند. يعني براي پرداخت هزينه‌هاي پستي استفاده مي‌شوند. تمبرهاي جاري در تيراژ‌هاي ميليوني چاپ مي‌شوند. قيمت آنها متفاوت است و بنا به مسافت ارسال‌نامه از تعداد مختلف آنها استفاده مي‌کنند.

  • تمبرهاي يادگاري

اينها تمبر‌هايي هستند که به مناسبت‌هاي خاص، موضوع‌هاي معين، بزرگداشت يک شخصيت و يا نشان‌ دادن يک واقعه‌ي مهم منتشر مي‌شوند. معمولا شاخصه‌ يا نماد فرهنگي خاصي دارند و نشانه‌هايي از مردم‌شناسي کشور در آن ديده مي‌شود. از نظر تنوع رنگ و طرح، ارزش هنري بيشتري نسبت به تمبر‌هاي جاري دارند. اين تمبرها به ندرت به مصارف پستي مي‌رسند. شمارگان کمي داشته، در مدت محدودي منتشر مي‌شوند و ارزش کلکسيونري دارند.

  • تمبرهاي شخصي

هرکسي مي‌تواند از عکس و يا طرح مورد نظر خود يک تمبر شخصي سفارش دهد. اين تمبر به تعداد محدود و براساس سفارش مشتريان به مناسبت‌هاي مختلف مانند اعياد جشن‌ها مناسبت‌هاي شخصي مثل تولد يا ازدواج يا حتي قبولي کنکور در کنار تمبرهاي ويژه که به همين منظور تهيه شده‌اند چاپ و منتشر مي‌شوند.هر تمبر شخصي از دو قطعه تشکيل شده است. يک قطعه‌ ثابت و يک قطعه‌ي متغير، قطعه‌ي ثابت همان قطعه‌ي داراي ارزش است. در واقع اين قطعه، تمبر‌هاي جاري ارائه شده توسط شرکت پست است تا با سليقه‌ي خودتان يکي را انتخاب کنيد تا در کنار تصويري که شما در نظر گرفتيد، قرار گيرد.قطعه‌ ديگر قطعه‌ي متغير يا همان تصوير آرم يا لوگوي دلخواه شماست. بايد بدانيد که اگر مايليد تمبر‌هاي شخصي خود را بر روي مرسولاتتان استفاده کنيد بايد هر دو قطعه را با هم بر روي پاکت الصاق کنيد.

منبع

 ناظري، محمد(1393)، اولويت بندي تاثير عوامل آميخته بازاريابي بر ميزان فروش خدمات پستي، پايان نامه كارشناسي ارشد، مديريت بازرگاني، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0