مشکلات پذیرش و ایفای مسؤولیت پذیری اجتماعی در سازمان چیست ؟

سازمان­ها در راه قبول و انجام مسؤولیت­پذیری اجتماعی سازمان خود با مشکلات متعددی روبرو هستند از جمله این مشکلات:

  1. نامشخص بودن، حدود و ثغور این مسؤولیت­ها می­باشد، مسلمآً تا مسؤولیت اجتماعی برای سازمان ها تعریف نشده و مبهم باشد مدیران نمی­توانند در راه تحقق آن گام بردارند.
  2. مدیران و سیاستمداران مفاهیم گوناگونی را به عنوان مسؤولیت ­پذیری سازمان­ها مطرح ساخته­اند، اما تعریف دقیق و جامع از این موضوع به دست داده نشد. به علاوه در راه تحقق اهداف مسؤولیت اجتماعی رهنمودهای روشن و مشخص به مدیران ارائه نشده است واین موضوع در هاله­ای از ابهام فرو رفته و در قلمرو اخلاقیات اجتماعی نامشخص باقی مانده است امروزه مسؤولیت اجتماعی به عنوان مسؤولیت­هایی اطلاق می شود و برای افراد مختلف معانی متفاوتی را به ذهن متبادر می­سازد. به همین دلیل مدیران واقعا نمی­دانند که مسؤولیت­اجتماعی آن چیست وچگونه باید از عهده انجام آن برآیند.
  3. یکی دیگر از مشکلات مسؤولیت­اجتماعی، محیط رقابت آمیز خارج سازمان­هاست. نباید سازمان­ها منابع خود را صرفاً به صورت واحدهای مجزا و مستقل که که دارای منابع بی حد و حصر هستند در نظر بگیرند بلکه آنها در ارتباط سایر سازمان­ها مشابه خود از جهت منابع و امکانات نیز محدودیت دارند.
  4. مسئله دیگر اینکه، اصولآ در جامعه، سازمان ها براساس نوعی تقسیم وظیفه به فعالیت مشغولند وهر کدام در یک زمینه خاص تلاش می­کنند. به فرض، سازمان حفاظت محیط زیست مسئول حفظ محیط زیست می­باشد ولزومی نیست که همه سازمان­ها به طور متداخل کار کنند این مساله که در مسؤولیت پذیری اجتماعی، سازمان ها را به انجام اموری افزون بر وظایفشان ترغیب می نمائیم با اصل تقسیم بندی وظایف سازمان ها در جامعه منافات دارد ونوعی تداخل و دوباره کاری و اغتشاش را به ارمغان می­آورد سازمانها در چنین شرایطی، انجام یک سلسله وظایف غیر مرتبط و غیر تخصصی مشغول می­شوند واصل تخصصی بودن آنها خدشه دار می­گردد ودر چنین حالتی لزوماً کارایی بهینه را در انجام این وظیفه تخصصی که رای غیر تخصصی است به دست نمی دهد.

منبع

بازی ، قاسم (1394) ،بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان با کار تیمی و توسعه حرفه ای از دیدگاه اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ،پایان نامه کارشناسی ارشد دیریت آموزشی ، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0