مشکلات  و راه حل زنجیره تأمین و منابع آنها کدامند ؟

درجهان تجارت مثالهای بی­شماری از شرکت­هایی که قادر نیستند به سطح تقاضای­شان برسند و درنتیجه موجودی­های هزینه­بر و زیادی پروژه­ای را متحمل می­شوند وجود دارد. در این قسمت ما به تشریح این مشکلات و علل آنها می­پردازیم.مشکلات طی زنجیره تأمین به طورکلی از دو منبع ناشی می­شوند:

عدم اطمینان:یک منبع اصلی عدم اطمینان زنجیره تأمین پیش­بینی تقاضا است. پیش­بینی تقاضا از چندین فاکتور از قبیل رقابت، قیمت­ها، شرایط فعلی، توسعه تکنولوژیکی و سطح عمومی تعهد مشتریان تاثیر می­پذیرد.دیگر عامل عدم اطمینان زنجیره تأمین زمان­های تحویل است که خود به عواملی مانند نسبت خرابی ماشین­ها در فرایند تولیدخطی، فشردگی ترافیکی که در حمل و نقل دخالت می­کند و مشکلات کیفیت مواد که ممکن است تأخیرات تولید را ایجاد کند وابسته است.

عدم هماهنگی:این نوع مشکلات هنگامی اتفاق می­افتد که یک بخش شرکت با دیگر بخش­ها ارتباط خوبی ندارد، وقتی پیغام برای شرکاء تجاری غیرقابل فهم باشد و وقتی بخش­های شرکت از بعضی مسائل آگاهی ندارند و یا خیلی دیر از آنچه موردنیاز است و یا آنچه باید اتفاق بیفتد آگاه می­شوند. همان طور که اشاره شــــــد مشکلات بی­شماری طی زنجیره تأمین می­تواند رخ دهد که در این قسمت به دو مورد از مزمن­ترین مشکلات آن اشاره می­شود.

اثر شلاق چرمی:اثر شلاقی به تغییرات نامنظم در سفارشات طی زنجیره تأمین اطلاق می­شود. این اثر برای اولین بار به وسیله پروکتل و گمبل در ارتباط با یکی از محصولاتشان مشاهده و شناخته شد. دراین مشکل گرچه فروش واقعی در فروشگاه­ها نسبتاً ثابت و قابل پیش­بینی بود اما سفارشات عمده­فروشان و توزیع­کنندگان برای سازنده میدان نوسانات شدیدی داشته و مشکلات موجودی محصول ساخت­ شده را برای شرکت (پی اس جی ) داشت.یک تحقیق نشان داد که سفارشات توزیع­کنندگان به دلیل پیش­بینی ضعیف تقاضا و کمبود هماهنگی و اطمینان درمیان شرکاء زنجیره تأمین تغییرات نامنظمی داشت، به دلیل اینکه هر ماهیت مجزا طی زنجیره تأمین سفارشات و تصمیمات موجودی را با یک دید نسبت به منافع خود به طرف بالای زنجیره تأمین انجام می­داد که این منجر می شد کــــــه میزان پیش­بینی­ها به طرف بالای زنجیره همچنان افزایش یافته و به موجودی­های اضافه­ای در تمام قسمت­های زنجیره تأمین منجر شود.

ذخیره فریبنده:این گونه مشکل زمانی که مشتریان محصولی را می­خواهند که دردسترس نیست اتفاق می­افتد گرچه درحقیقت وجود دارد مثل وقتی که محصول درجایی نادرست قرار می­گیرد یا اینکه مقدار ذخیره ناصحیح است.

راه­ حل­های مشکلات زنجیره تأمین : هرساله سازمان­ها راه­حل­های زیادی را برای مشکلات زنجیره تأمین پیدا کرده­اند. در این قسمت سعی بر این است ابتدا راه­حل­ها مطرح و سپس پشتیبانی فنـــاوری اطلاعات درمورد راه­حل­های ارائه شده بحث شود.جهت رفع مشکلات در زنجیره تأمین سه دسته فنون وجود دارد. دسته اول فنونی هستند که در ارتباط با طراحی و عرضه قطعات، عرضه­کنندگان، مدیریت ارتباطات بین عرضه­کنندگان و ارتبـــاط سازمان با عرضه­کنندگان وجود دارد، دسته دوم فنونی هستند که در ارتباط با سیستم­های تولیدی، مدیریت موجودی و مسائل داخلی سازمان جهت رفع مشکلات وجود دارد و دسته سوم مجموعه تدابیــــــری هستند که درمورد توزیع­کنندگان، خریداران، وفاداری خریداران و هماهنگی آنها با سازمان باید لحاظ شود.در ذیل به بعضی موارد اشاره می­شود:

  • ادغام عمودی
  • کنترل موجودی
  • تکنیک­های مناسب بر برنامه­ریزی تولید
  • تکنیک­های تولیدی به موقع
  • تکنیک­های برنامه­ریزی مواد موردنیاز
  • عملیات همزمان
  • استراتژی­های کاهش عدم اطمینان : اما در محیط تجاری رقابتی امروزه، کارایی و ثمربخشی زنجیره تأمین در بیشترین سازمان­ها بحرانی هستند و به طور گسترده­ای به هماهنگی اطلاعاتی بین بخش­های مختلف سازمان، سیستم­های پشتیبانی اطلاعات و یکپارچه­کردن سیستم­های مختلف وابسته است.پشتیبانی فناوری اطلاعات از زنجیره تأمین و ادغام سیستم­ها: حقیقتاً مفهوم زنجیره تأمین با رایانه­ای شدن فعالیت­های آن طی 50 سال اخیر توسعه داده شده است. به عنوان مثال، پشتیبانی فناوری اطلاعات از سیستم­های برنامه­ریزی و تولیدی را می­توان با عنوان تولید رایانه­ای یکپارچه نام برد کــــــه ازطریق انسجام سخت­افزاری و نرم­افــــزاری انواع تکنولوژی­هاصورت می­گیرد. برخی از مثال­هایی از اینکه چگونه فناوری اطلاعات مشکلات زنجیره تأمین را حل می­کند به شرح زیر است.

 به طورکلی چهار گروه نرم­افزاری از زنجیره تأمین پشتیبانی می­کنند که عبارتند از:

  • نرم­افزارهای برنامه­ریزی منابع موسسه
  • نرم­افزارهای مدیریت زنجیره تأمین
  • نرم­افزارهای بهینه­سازی تولید
  • نرم­افزارهای تجزیه و تحلیل

برنامه­ریزی منابع موسسه:این دسته از نرم­افزارها براساس سیستم برنامه­ریزی منابع که قبلاً به سیستم برنامه­ریزی مواد معروف بود طراحی شده­اند. این نرم­افزارهای سعی می کنند براساس مفاهیمی از برنامه­ریزی مواد، عملکردها و بخش­هــــایی را که خارج از حوزه­های برنامه­ریزی تولید قرار دارند را یکپارچه و هماهنگ سازند.

مدیریت زنجیره تأمین:این نرم­افزارها عمدتاً برهم­خوانی بخش تأمین و تقاضا تاکید دارد و همـــه وظایف کسب و کار را تعقیب نمی­کنند. اکثــراین نرم­افزارها از روش­های پیش­بینی پیشرفته برای برنامه­ریزی تقاضا، از واحد زمان­بندی و برنامه­ریــزی تولید برای برنامه­ریزی تأمین و از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای بررسی هم­خوانی بین تقاضا و تأمین استفاده می­کنند.

بهینه سازی تولید :درجهت بهینه­سازی مبتنی بر محدودیت مورداستفاده قرار می­گیرند و برپایه قوانین استوارند. این رویکرد ساختمان مدل یک سیستم را دقیقاً با قوانین نه­گانه بهینه­سازی تولید هماهنگ کرده و راه حل مناسب را پیدا می­کند. این ابزارها تقریباً از همه روش­های مدل­سازی از قبیل برنامه­ریـــزی خطی، عدد صحیح، بهینه­سازی و مــدل سازی شبکه­ای و حتی شبیه­سازی استفاده می­کند.

نرم­ افزارهای تحلیل:این نرم­افزارها با دیگر گروه­ها حوزه زنجیره تأمین فعل و انفعال کمی دارند. این ابزارها عمدتاً برای شناخت و تحلیل پویایی سیستم یا برای طراحی راهبردی استفاده می­شوند.

برنامه­ریزی نیازمندی مواد:در گذشته بیشتر مراوده­هـــــای تجاری با کاغذ انجام می­شدند. بنابراین وقتی که رایانه­ها وارد تجارت شدند افراد می­خواستند که فعالیت­های زنجیره تأمین خودکار شود. اولین برنامه­ها در اوایل دهه 1960 فقط بخش کوچکی از زنجیره تأمین را پشتیبانی می­کردند. مثل سیستم­های مدیریت موجودی و برنامه­ریزی تفصیلی تولیدی. این چنین کاربردهایی در زمینه­های وظیفه­ای و مستقل از یکدیگر گسترش پیدا کردند و این باعث انحراف بیشتر طی زمان شد و ادغام آنها را مشکل­تر می­ساخت. اندکی بعد مشخص شد بین تعدادی از فعالیت­های زنجیره تأمین وابستگی وجود دارد. در ابتدا این امر در مورد برنامه­ریزی تفصیلی تولید، مدیریت موجودی و برنامه­های خرید روشن گردید و درنتیجه درهمین اثنا مدل برنامه­ریزی نیازمندی مواد اختراع شد.اما طی زمان بعضی کاربردهای برنامه­ریزی نیازمندی مواد شکست خوردند. یکی از دلایل اصلی این گونه شکست­ها این بود که عملیــات خرید – موجودی – برنامه­ریزی تفصیلی به طور نزدیکی هم با منابع مالی و هم منابع نیروی انسانی مرتبط است. اما این موارد در بسته­های برنامه­ریزی نیازمندی مواد گنجانده نمی­شدند. تشخیص این شکست­ها به یک نرم­افزار و متدولوژی برنامه­ریزی نیازمندی مواد پیشرفته منجر شد که برنامه­ریزی منابع تولید نام گرفت.

برنامه­ریزی منابع تولید:برنامه­ریزی منابع تولیدی ازطریق هماهنگ کردن فعالیت­های انجام گرفته در بخش­های کاری مختلف شرکت و به کارگیری یک پایگاه اطلاعاتی مشترک، یکپارچگی داخلی را آسان می­سازد. این موضوع اطمینان می­بخشد که همه به استفاده از اطلاعات بروز مشغول بوده و یک نسخه مشترک به کار می­برند. از برنامه­ریزی منابع تولید می­توان برای برنامه زمان­بندی ظرفیت، حمل کالا، نگه­داری، تعمیرات و غیره استفاده کرد و ازطرف دیگر می­توان جهت برنامه­ریزی امورمالی نیز جریانات نقدینگی را پیش­بینی کرد. اما این برنامه­ریزی نیز کامل نبود و نیاز به هماهنگی تمام منابع و فعالیت­های موسسه حتی در قسمت­های غیرتولیدی نیز احساس می­شد.درنتیجه تکامل ادامه پیداکرد و به برنامه­ریزی منابع موسسه منجر شد که برنامه­ریزی منابع تولید را به فعالیت­های دیگر در تمام مجموعه گستراند.

 برنامـه­ ریزی منابع و موسسه پیشرفت رایانه­ای­شدن خدمات موسسه به مشتری یک چالش جدید را به وجود آورد، چگونگی کنترل همه فرایندهای اصلی تجاری به وسیله طراحی نرم­افزاری برخط، راه­حل یکپارچه شناخته­شده به عنوان برنامه­ریزی منابع موسسه یک فرایند اداره همه منابع و استفاده از آنها درکل مجموعه با یک رفتار هماهنگ است، این فرایند شامل برنامه­ریزی و اداره استفاده از همه منابع موسسه است و هدف اصلی آن یکپارچه کردن همه بخش­ها، منابع و وظایف یک شرکت در یک سیستم اطلاعاتی واحد است که بتواند همه نیازهای موسسه را تأمین کند. برای مثال، ورود یک سفارش اجازه دستیابی فوری به موجودی، داده­های محصول، سابق حساب مشتری و اطلاعات دوره سفارش را می­دهد.دستیابی به اطلاعات بهره­وری، کیفیت و سودآوری را بالا می­برد و رضایت مشتریان را افزایش می­دهد.در اواخر دهه 1990 سیستم­های برنامه­ریزی منابع موسسه شروع به گسترش در زنجیره تأمین کردند تا تأمین کنندگان، مشتریان و انسجام وظیفه­ای برای یکپارچگی با مشتری و برای اداره ارتباطات با تأمین­کنندگان و فروشندگان. اما برنامه­ریزی موسسه هرگز برای پشتیبانی کامل زنجیره تأمین درنظر گرفته نشد. راه­حل­های برنامه­ریــــزی منابع موسسه در اطراف مراوده­های تجاری متمرکز می­شدند. به عنوان مثال آنها پشتیبانی تصمیم­گیری مورد نیاز برای پاسخ­گویی سریع به تغییرات لحظه­ای در تأمین، تقاضــا، نیروی کار یا ظرفیت را ارائه نمی­کردند. دومین نسل برنامه­ریزی منابع موسسه بر این نقصان غلبه کرد.

دومین نسل برنامه­ریزی منابع موسسه، برنامه­ریزی منابع موسسه سنتی در مدیریت فعالیت­های اجرایی مثل دستمزد و حقوق، موجودی و فرایند سفارش توانایی داشت و درعین حال این مراوده­ها را خودکار می­کردند. گزارش­های ایجاد شده به وسیله سیستم­های برنامه­ریزی منابع موسسه برای برنامه­ریزان، آماری درباره آنچه در شرکت درمورد هزینه­ها و عملکرد مالی انجام می­شد ارائه می­دادند اما گزارش­های این سیستم­ها (سیستم برنامه­ریزی منابع بنگاه سنتی) یک عکس فوری از تجارت را در یک نقطه از زمـــان ارائه می­کرد و آنها از برنامه­ریزی مستمری که مرکز برنامه­ریزی زنجیره تأمین است – برنامه­ریزی که برای تصفیه و بالابردن برنامه هنگام تغییرات و اتفاقــات افتاده صورت می­گیرد- پشتیبانی نمی­کردند.

برای انجام این گونه پشتیبانی برای بخش­های زنجیره­ تأمین، شرکت­ها از نرم­افزار مدیریت زنجیره تأمین استفاده کردند. اما راه­حل مدیریت زنجیره تأمین نیاز به هماهنگی و بعضی وقت­ها به اطلاعات ارائه­شده به وسیله نرم­افزار برنامه­ریزی منابع بنگاه را داشت. بنابراین نیاز به ادغام این دو نرم­افزار احساس شد. یک روش برای ادغام این دو این است که قابلیت­های کارکردی مدیریت زنجیره تأمین را به برنامه­ریزی منابع بنگاه اضافه کنیم. قابلیت­هایی از قبیل هوش تجاری و پشتیبانی تصمیم­گیری. هوش تجاری به تجزیه و تحلیل انجام شده از طریق کندوکاو داده­ها و سیستم­های هوشمند اشاره دارد. از قابلیت­های دیگر می­توان به ادغام با سیستم­های مدیریت پایگاه داده و صفحه­های گسترده در اکسل اشاره کرد. بسته­های نرم­افزاری با این قابلیت­های کارکردی اضافه شده، دومین نسل برنامه­ریزی منابع موسسه را ارائه می­دهد که شامل نه تنها پشتیبانی تصمیم­گیری است بلکه شامل مدیریت ارتباط با مشتری، تجارت الکترونیک و کندوکاو و انباداری داده­ها نیز هست. بعضی از سیستم­ها حتی شامل مدیریت دانش نیز هستند.

زنجیره تأمین هوشمند:زنجیره تأمین هوشمند به داشتن هوش مصنوعی در راه­حل­هــای نرم­افزاری زنجیره تأمین اشاره دارد. زنجیره تأمین هوشمند توانایی تصمیم­گیری استراتژیک به وسیله تجزیه و تحلیل داده­ها طی کل زنجیره تأمین را فراهم می­آورد.

ادغام و یکپارچگی سیستم­ها: سیستم­های مجزا و وظیفه­ای به بخش­های مختلف اجازه نمی­داد که با یکدیگر به زبان یکسانی ارتباط داشته باشند و کارکنان در بیشتر مواقع اطلاعاتی را که نیاز دارند به سادگی نمی­توانند به دست آورندموارد زیر را می­توان ازمنافع محسوس و نامحسوس یکپارچگی(ادغام) سیستم­ها برشمرد:

منافع محسوس:

کاهش موجودی، کاهش پرسنل، بهبود بهره­وری، بهبود مدیریت فروش، بهبود چرخه مالی، کاهش هزینه فناوری اطلاعات، کاهش هزینه تدارکات، بهبود مدیریت صندوق، افزایش سود، کاهش هزینه لجستیک، کاهش هزینه نگه­داری، تحویل به موقع.

منافع نامحسوس:

وضوح اطلاعات، فرایند بهبودیافته، پاسخ­گویی به مشتری، استانداردسازی، انعطاف، جهانی­شدن. مشهودترین نوع ادغام، ادغام بخش­های زنجیره تأمین و یا ادغام اطلاعاتی است که بین بخش­ها در جریان است. اما نوع دیگری از ادغام نیز وجــود دارد که در زنجیره­های ارزشی اتفاق می­افتد. مفهوم زنجیره ارزشی فعالیت­های اولیه یک سازمان (لجستیک، عملیات و غیره)، فعالیت­های پشتیبانی زیرساختار، منابع انسانی، فناوری و غیره و ارزش خالصی که به وسیله هر فعالیت به طور مکرر به خدمات یا محصول اضافه می­شود را توصیف می­کند. و هنگامی که این زنجیره تا تأمین­کنندگان و مشتریان گسترش یابد و یکپارچه شود زنجیره ارزشی یکپارچه حاصل می­شود. لیکن باید توجه داشت که زنجیره ارزش تنها مجموعه­ای از فعالیت­های مستقل نیست، بلکه سیستمی از فعالیت­هـــای وابسته به یکدیگرنداین فعالیت­ها می­توانند با بهینه­سازی و ایجاد هماهنگی به مزیت رقابتی منتهی گردند. برای مثال یک طرح محصول هزینه­بر ممکن است هزینه­های خدمت­رسانی بعدی را کاهش دهد. به عبارت دیگر، زنجیره ارزشی یکپارچه عبارتست از فرایند همکاری که همه فعالیت­های داخلی و خارجی درگیر در تحویل کالاهایی با ارزش دریافتی بیشتر برای مشتری نهایی را بهینـــه می­کند.مثالی دیگر از یکپارچگی زنجیره تأمین، سیستم­هـــای توسعه محصول است که به تأمین­کنندگان اجازه می­دهد تا ازطریق اینترنت با مشتریان تماس بگیرند، ویژگی­های محصول را بیرون بیاورند و شرح و تصویری از فرایند تولید ببینند.

منبع

طاهرپور ،نگین (1393) ، بررسی تآثیر توانایی­های فناوری اطلاعاتی و عملیاتی و مدیریتی در چابکی زنجیره­ی تأمین( صنایع لبنی شهر کرمانشاه) ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0