مسایل اخلاقی در معنویت وسلامت روان

دستورالعمل­های انجمن روان شناسی،بر اهمیّت توجّه به باورها وارزش های مذهبی درفرایند مداخله درمانی تاکید دارد،

مطابق با این دستورالعمل:

روان شناسان به باورها و ارزش مذهبی یا معنوی مراجعان مانند خصایص وتابوهای آنان احترام می‌گذارند. زیرا چنین مواردی جهان بینی، عملکرد روان شناختی و چگونگی بیان نارحتی مراجعان و مواردی از این دست را تحت تاثیر قرار می دهد. دانسته­های رهبران یا دست اندر کاران مذهبی یا معنوی و کسب مشورت از آنها در باره سیستم های فرهنگی و باورهای مراجعان می تواند به امر مداخله روان شناختی موثر کند.

ضوابط اخلاقی انجمن روان شناسی امریکا

انجمن روان شناسی امریکا نیز بر اهمیّت توجّه به تفاوت های فردی از قبیل تفاوت ‌های مذهبی تاکید می کند.آنها همچنین دلایل اهمیّت مشورت با افراد مربوطه هنگامی که درمانگران با رویکرد مذهبی یک مراجع آشنا نیستند. لازم است با یک کشیش یا همکار مطلع در این باره مشورت کنند تا بهتر بتوانند به مراجع کمک کنند.

معنویت و سلامت روان

اکنون بسیاری از درمانگران علاقه زیادی به گنجاندن معنویت درمان بالینی دارند. یکی از دلایل این تغییر پژوهش های است که نشان می­دهد فعالیّت مذهبی ارتباط مثبتی با سلامت وروان دارد. با این حال، نمی‌توان بطور قطع گفت که همیشه مذهب باعث سلامت بهتر می شود.

بخشایش و نادیده گرفتن خشم

درسال­های اخیر متخصصان سلامت روان،بخشایش را به عنوان یک راه مداخله درمانی برای مراجعانی که از آزارهای گذ شته خشمگین هستند، به کار برده اند باوجود اینکه متخصصان همیشه به مراجعان کمک کرده­اند تا ازخشم خود رها شوند درمانگران اکنون ترجیح می­دهند از واژه بخشایش استفاده کنند. بخشایش عملی است که مذاهب دنیا سنت دوازده گانه الکلی­های بی نام آن را پیشنهاد می­کنند. سنت دوازده گانه فقط بر بخشوده شدن تاکید می­کند، در حالی که مذاهب دنیا علاوه بر اهمیّت طلب بخشایش از سوی دیگران نیز توجّه می­کنند. تمام ادیان بخشایش را بی چون و چرا می­پذیرند.

خصوصیات افراد دارای سلامت روان

بنابر تحقیقات انجمن های بهداشت روانی،افراد دارای سلامت روانی دارای خصوصیات زیر هستند:

  • آنان احساس راحتی می کنند
  • خودراآنگونه که هستند می پذیرد
  • از استعدادهای خود بهره مندمی­شوند
  • نگرانی، ترس واضطراب وحسادت کمی دارند و دارای اعتماد به نفس می‌باشند سیستم ارزش آنان از تجارب شخص خودشان سر چشمه می گیرد
  • احساس خوبی نسبت به دیگران دارند
  • بعلایق افراد دیگر توجّه می کنند ونسبت به آنهااحساس مسولیت نشان میدهندسعی نمی کنندبردیگران تسلط یابند.
  • آنها بامشکلات رو به رو می شوند و نسبت به اعمال خود احساس مسولیت می­کنند محیط خود را تا آنجا که ممکن است شکل می دهند و تا آنجا که ضرورت دارد با آن سازگارمیشوند.

بعضی ازمحققان معتقدندسلامت روانی حالتی از بهزیستی ووجود این احساس در فردست که میتواند با جامعه کناربیاید. سلامت روانی بمعنای احساس رضایت، روان سالمتر و مطلق اجتماعی با موازین مورد قبول هر جامعه است .

سلامت روان یکی از مفاهیم است نزد اسلام ومذاهب دینی که از اهمیّت بسزایی بر خورداراست.از نظراسلام سلامت روان مفهومیست که بواسطه آن افرادمی­توانند خود آگاه،خود هوشیارو تمایل به فردیت داشته باشد و فرد خود آگاه چون می تواند متعالی شود پس آزاداست .عباراتی مانند نماز، روزه، وزکات وحج که دین اسلام بر پیروان خود واجب کرده است موجب می شود که فرد به سوی رفتار بهتر، برتر، رشد، ارتقای نفس واجتناب از رفتار زشت و انحرفی و غیر انسانی گرایش پیدا کند.

الکسیس کارس، پزشک فرانسوی اعتقاد داردکه نماز سبب ایجاد نشاط معنوی مشخص درانسان می گرددوهمین حالت است که احتمالاًمنجر به شفای سریع برخی از بیماران در زیارتگاه­ها و معابد می شود.نماز جماعت ایجادروابط اجتماعی دوستانه ومودت آمیز میشود که نه تنها برشد شخصیت فردکمک می کند،نیاز تعلق اورابه گروه که بعقیده روان شناسان یکی از نیازهای اساسی انسان برای سلامت روانست راتامین میکند.

یکی از موضوعاتی که سبب بهبود سلامت روان فرد می شود صبر داشتن است صبر به انسان می آموزد که برای دستیابی به اهداف بایستی تلاش مداوم کند وبا پشتکار واراده به تلاش مستمر خود ادامه دهد در این صورت چنین فرد دارای شخصیتی رشد یا فته و متعادل و فعال واز اضطراب به دور خواهد بود.

یا ایّها الّذین آمنو ااستعینو ابالصّبر و الصّلات ه انّ الله مع الصّابرین (سوره بقره آیه 153). درواقع پیامبر خاتم وائمه معصومین نمونه­های عالی انسان کامل در اسلام ومذهب تشیع می باشد،آنها مظهر سلامت روان ومظهر حیات روانی هستند. آنها خودآگاهانه­ترین،پویاترین ومتکامل‌ترین رابطه رابا کل هستی داراهستند و سایر انسان ها به میزان تقرب به ملاک های آنهاازسلامت وتکامل روانی بر خوردارند.

منبع

آروند،هدایت اله(1393)، نقاشی درمانی برسلامت روان دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی مشاوره وراهنمایی،دانشگاه آزاداسلامی کرمان

ازفروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0