مديريت کيفيت فراگير در آموزش عالي

آموزش عالي در بسياري کشورها ، بويژه جوامع غربي ، به سوي محيطي متمايل شده است که بازار در آن نقش مهمي ايفا مي کند . در چنين محيطي ، تأمين خواست مشتري هدف اصلي مؤسسات محسوب مي شود . بنابراين ، دانشگاه ها براي بقاي خود ، راهي جز افزايش کيفيت و در عين حال کاهش هزينه ها ندارند . از طرف ديگر بنا به اعتقاد بسياري از صاحب نظران ، آموزش عالي وارد دوران جديدي شده است که “رقابت” و “کيفيت” مشخصه هاي اصلي آن محسوب مي شود .

بنابراين آموزش عالي زماني مي تواند براساس نياز ملي و در جهت گسترش فرهنگ و دانش مديريت نوين استوار باشد که نظام مديريتي با رويکرد مشتري محور و کيفيت گرا ايجاد شده باشد . ساختار و نظام مديريت آموزش عالي از اين لحاظ مورد توجه نظام مديريت کيفيت واقع مي گردد . مؤسسات آموزش عالي به عنوان پلي ميان توليد کنندگان دانش و دانش پژوهان جهت پاسخگويي به تغييرات اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي و فرهنگي خود نيازمند تحول جدي هستند.

بر طبق گفته رجائي پور و همکاران، مديريت کيفيت فراگير فرآيندي است که متمرکز بر روي مشتري ها ، کيفيت محور ، متکي بر تيم ها که براي دستيابي به اهداف استراتژيک سازمان از طريق ارتقاي مستمر فرآيندها ، توسط مديريت ارشد سازمان رهبري مي شود . ارکان فلسفي مديريت کيفيت فراگير عبارتند از : فرآيند گرايي ، مشتري محوري و بهبود مستمر .

مديريت کيفيت فراگير در آموزش عالي عبارت است از فرآيند مستمر ايجاد بهبود و تحول در مديريت آموزشي و نيروي انساني ، ساختار سازمان ، برنامه ريزي آموزشي و درسي ، روش ها و فنون تدريس ، تجهيزات ، منابع و فضاي آموزشي ، شيوه هاي برگزاري امتحانات ، تشخيص نيازهاي جامعه و آموزش عالي در جهت انطباق به نيازها و خواسته هاي دانشجويان ، اولياء و جامعه و تحقق کيفي اهداف آموزش عالي با مشارکت تمامي اعضاء سازمان آموزش عالي.

مديريت کيفيت فراگير نگرشي نو به بهبود کارايي و انعطاف در سازمان است و يکي از اهداف اوليه آن درگيرسازي همه کارکنان ، اساتيد و دانشجويان در همه بخش هاي سازمان يا دانشگاه ها به کار گروهي است تا خطاها شناسايي ، رديابي و حذف شود و از اين طريق از ضايعات جلوگيري به عمل آيد.

منبع

رجایی آذرخوارانی،عباس(1391)، رابطه تسهيم دانش و قابليت جذب دانش با بهبود کيفيت علمي از ديدگاه اعضاي هيئت علمي  دانشگاه ها،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت اموزشی، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي اصفهان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0