مدل جدید 15 گامی جلسه ی خنده درمانی

مدت زمان : حداکثر 20 تا 25 دقیقه. هر نوبت خنده باید 30 تا 40 ثانیه طول بکشد و به دنبال آن تمرین هوهو هاها کردن را همراه با دست زدن انجام دهید. پس از هر نوبت خنده دو نفس عمیق بکشید.

گام اول : دست زدن با آهنگ 2ـ 1 … 3 ـ 2ـ 1 همراه با گفتن هوـ هو .. ها ـ ها ـ ها.

گام دوم: تنفس عمیق به شیوه ی دم گرفتن از راه بینی و بازدم طولانی از راه دهان. ( 5 بار)

گام سوم : نرمش و حرکت های کشش گردن و شانه ها ( هر کدام 5 بار)

گام چهارم: خنده از ته قلب

گام پنجم : خنده  ی سلام و احوال پرسی ؛ روش غربی

گام ششم : خنده قدردانی

گام هفتم : خنده یک متری : خنده شیوه قهوه ؛ جانشین خنده ی یک متری ( 4 بار)

گام هشت: خنده ی بی صدا

گام نه : خنده ی زمزمه  گونه با دهان بسته

گام ده : خنده نشاط

گام یازده : خنده شیر

گام  دوازده: خنده گفت و گوی تلفنی

گام سیزده الف ) خنده بگو مگو

گام سیزده : ب) خنده ی پوزش خواهی و بخشش

گام سیزده : خنده تدریجی

گام پانزده : خنده دل به دل ؛ خنده ی صمیمیت

پایان جلسه : سردادن شعار باشگاه خنده:

من شادترین انسان روی زمین هستم ؛ ب ع ع ل ل ه .

من سالم ترین انسان روی زمین هستم؛ ب ع ع ل ل ه.

من عضو باشگاه خنده هستم ؛ ب ع ع ل ل ه.

نکته ی مهم : در پایان هر جلسه اعضا باید مدت یک دقیقه با بستن چشم ها و بلند کردن دست ها به سوی آسمان برای برپایی صلح و آرامش در جهان دعا کنند.

خنده ی دل به دل ؛ خنده ی صمیمیت

این خنده را باید  پس از همه انجام داد. اعضا کمی نزدیک تر می آیند، دستان یکدیگر را در دست می گیرند و با نگاهی مهربان به چشمان هم ، می خندند. اگر دوست داشته باشند می توانند هنگام خندیدن دست هم را بفشارند یا همدیگر را در آغوزش بگیرند. این خنده به خنده ی صمیمیت نیز موسوم است. در جوامع بسته، خانم ها و آقایان این تمرین را جداگانه انجام می دهند.

پایان جلسه

در پایان جلسه، سه شعار با صدای بلند سر داده می شود. رهبر گروه فریاد می زند :من شادترین انسان روی زمین هستم ، آن گاه همه دست ها را بالا می برند و در پاسخ فریاد می زنند ب ع ع ل ل ه .

من سالم ترین انسان روی زمین هستم ، ب ع ع ل ل ه.

من عضو باشگاه خنده هستم ؛ ب ع ع ل ل ه .

پس از سردادن این شعارها همه دست هایشان را رو به آسمان بلند می کنند، چشمانشان را می بندند و برای برقراری صلح و ارامش در جهان سی ثانیه تا یک دقیقه در دلشان دعا می خوانند.

مدی تیشن خنده

 در تمرین های یوگای خنده ، کوشیده می شود در یک گروه شروع به خنده کنند. اما مدی تیشن خنده حالتی ذهنی است که در آن هیچ تلاشی برای خندیدن نمی شود، بلکه خنده همچون چشمه ای از وجود می جوشد. برای رسیدن به مرحله ی مدی تیشن خنده، فرد باید روی زمین بنشیند و بر تمرین های تنفسی تمرکز کند. سپس باید آرام بنشیند و با دیگران تماس چشمی برقرار کند تا خنده آرام آرام و خود به خود پدید آید .مدی تیشن خنده را در محیط های باز نمی توان انجام داد. بلکه به اتاقی ساکت نیاز است تا بتوان بدون مزاحمت دیگران چند صباحی در آرامش فرو رفت.

نرمش گردن و شانه ها

ممکن  است پس از پایان نخستین دور برخی احساس خستگی کنند، پس بهتر است پیش از شروع دومین دور، با انجام دادن چند نرمش گردن و شانه ها فرصت کوتاهی برای استراحت اعضا فراهم ساخت. این نرمش ها به این دلیل در برنامه ی خنده درمانی گنجانده شده اند که پس از 40 سالگی ، خشکی و گرفتگی عضله های گردن و شانه ها، عمومی ترین ناراحتی هایی هستند که بیشتر اعضا از آن شکایت دارند.

ورزش عضله های چهره

ورزش های بسیار اندکی وجود دارد که مخصوص عضله های چهره طراحی شده باشد. این در حالی است که به دلیل اخم و تخم های همیشگی، در صورت ما چین و چروک می افتد.تمرین انواع گوناگون خنده در باشگاه های خنده با شادابی عضله های چهره کمک می کند. خندیدن ، خون بیشتری به رگ های چهره می رساند و صورت ما را گلگون می کند. فعال شدن عضله های چهره باعث ترشح اشک از غدد اشکی در چشم ها می شود که در نتیجه آن ، پرده ی نازک از اشک در جشمان ما تشکیل می شود.

ورزشهای دیگر

پس از پایان جلسه ی خنده درمانی، اعضایی که وقت دارند به انجام دادن ورزش هایی برای تقویت چشم، تمرین های تنفسی یوگا و خواندن مانترا ( ورد)  می پردازند. امروز باشگا های خنده بسیار پر کار شده اند تا آنجا که برخی از آنان گذشته از خنده درمانی ، دوره هایی برای آموزش یوگا، مراقبه ، فشاردرمانی و جلسه های بحث و گفت و گو در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی برگزار می کنند. تمام این ها به دلیل وجود زمینه ی مشترک ، یعنی باشگاه خنده، امکان پذیر شده است.

ورزش گردن

امروزه شکایت از درد گردن بسیار شایع است، زیرا به دلیل استرس شدید، قرار دادن گردن در وضعیت های ناجور استفاده از رختخواب های نرم و بالش های زیاد، عضله های گردن  و اطراف شانه، پیوسته دچار تشنج می شوند. از آنجا که تمام اعصاب اصلی و نخاع شوکی با عبور از گردن ، کل بدن را پوشش می دهند، دانش یوگا اهمیت زیادی برای ورزش گردن قائل است. همچنین از آنجا که رگه های اصلی خون با عبور از گردن به مغز که حیاتی ترین عضو بدن است خون می رسانند، می توان گفت که گردن نقش پلی میان بدن و مغز را ایفا می کند.

در باشگاه های خنده در میان انواع گوناگون خنده برخی نرمش های گردن انجام می شود . با خم کردن گردن به چپ و راست کشش لذت بخشی برای چند ثانیه ی کوتاه ایجاد می شود.توجه : افراد مسنی که هنگام انجام دادن نرمش گردن احساس سرگیجه و ناراحتی می کنند، باید با پرهیز از انجام دادن نرمش گردن، به پزشک متخصص مراجعه کنند. بسیاری از مبتلایان به درد مهره ی گردن از نرمش گردن نفع زیادی برده اند، زیرا تمرین گروهی باعث پیگیری همیشگی تمرین ها می شود.

خنده درمانی برای چه کسانی نامناسب است؟

از زمان آغاز به کار باشگاه های خنده ، شماری از مردم ، به ویژه بیماران قلبی و کسانی که به عمل جراحی بازتن داده اند، در سایه ای از شک و تردید در مورد آثار و عوارض جانبی آن از این حرکت استقبال کرده اند. خوشبختانه در تاریخچه ی جنبش یوگای خنده حتی یک مورد پیشامد ناگوار وجود نداشته است. اما برای خندیدن و خنداندن دیگران، به خود فشار وارد می کنند که باعث ایجاد تنش و افزایش فشار داخل شکمی می شود. برخی برای کسب منافع بیشتر، زور می زنند و با وارد آوردن فشاری مضاعف خنده هایی پر زور سر می دهند. اگر در بین اعضای باشگاه خنده افرادی وجود داشته باشند که به بیماری های پنهان بدون نشانه های آشکار مبتلا باشند، این فشارها ممکن است خطر آفرین باشد.

فتق

به بیرون زدگی امعا و احشا داخلی ؛ بخش های مختلف روده به ویژه روده ی کوچک , از دیواره ی سست شده ی عضله های شکم فتق می گویند. بخش سست شده در کسانی که به عمل جراحی شکم تن داده اند محل برش است.افزایش متوالی فشار داخل شکمی ممکن است منجر به بروز فتق شود. نوع دیگری از فتق در کشاله ی ران رخ می دهد. در این حالت، امعا و احشا داخلی در اثر سرفه ، عطسه و خنده از مجرای کشاله ی ران بیرون می زند و برآمدگی ایجاد می کند. سالمندان به دلیل سستی عضلاتشان، بیشتر از دیگران مستعد این نوع از فتق هستند همچنین کسانی که به دلیل ابتلا به آسم به برونشیت مزمن، پی در پی سرف می کنند باید بسیار مراقب باشند، زیرا آمادگی بیشتری برای بروز فتق دارند. مبتلایان به گشادی پروستان که هنگام ادرار کردن ناچارند فشار زیادی وارد کنند و کسانی که به پیوست مزمن مبتلا هستند نیز مستعد فتق می باشند.

همچنین ممکن است امعا و احشا داخلی به کیسه ی بیضه فشار وارد کند و باعث برآمدگی آن شود. یکی دیگر از محل های شایع فتق حفره ی شکم است. برخی در کودکی دچار فتقی کوچک در حفره ی شکم می شوند که بعدها پیشرفت می کند و اندازه ی آن بزرگ تر می شود.اگر کسی هنگام خندیدن جایی از بدنش ورم کند یا احساس ناراحتی کند باید به جراح عمومی مراجعه کند. مستعدترین افراد کسانی هستند که پی در پی سرفه می کنند یا دچار گشادشدگی پروستات و یبوست مزمن هستند.اگر در یک طرف از بدن فتق وجود داشته باشد، ممکن است طرف دیگر بدن نیز دچار فتق شود. بهترین کار این است که برای معاینه، مرتب به پزشک مراجعه شود و هنگام خندیدن فشار زیادی وارد نسازند.

بواسیر پیشرفته

کسانی که مبتلا به بواسیر با خونریزی شدید هستند یا کسانی که در مرحله ی برآمدگی بواسیر قرار دارند نباید در جلسه ی خنده درمانی شرکت کنند، زیرا ممکن است افزایش فشار داخل شکمی وضع آنان را بدتر کند. این بیماران می توانند پس از درمان یا عمل جراحی به باشگاه های خنده بپیوندند.

بیماری های قلبی همراه با درد سینه

 بیماران مبتلا به آنژین صدری نباید بدون مشورت با پزشک یا متخصص قلب در جلسه ی خنده درمانی شرکت کنند. اما آن دسته از بیماران قلبی که با مصرف داروی حالشان خوب است و بیمارانی که سابقه ی حمله قلبی دارند و تست استرشان در محدوده طبیعی است می توانند بدون هیچ نگرانی در جلسه ی خنده درمانی شرکت کنند. حتی کسانی که عمل جراحی باز انجام داده اند، اگر تست استرشان عالی باشد می توانند در باشگاه خنده عضو شوند.

روی هم رفته، اگر مجاز به پیاده روی طولانی تا مدت 45 دقیقه باشید می توان در جلسه ی خنده درمانی شرکت کرد. پس از پشت سرگذاشتن یک حمله ی قلبی یا عمل جراحی باز بهتر است از شرکت در جلسه ی خنده درمانی خودداری شود.

عمل های جراحی

اگر به تازگی یک عمل جراحی عمده، به ویژه در ناحیه شکم انجام شده باشد، برای پرهیز از خطر باید تا سه ماه در جلسه ی خنده درمانی شرکت نکنند. در مورد اخیر، باید از پزشک جراح اجازه گرفته شود.

افتادگی رحم

در برخی از خانم ها پس از سن 40 سالگی ، در نتیجه شل شدن رباط های محافظ، رحم فرو می افتد و در قسمت پایین شکم ناراحتی ایجاد می کند. یکی از نشانه های این افتادگی ، بی اختیاری ادرار هنگام سرفه یا عطسه کردن و خندیدن است. این خانم ها باید تا زمان درمانی بیماری شان از شرکت در جلسه ی خنده درماین خودداری کنند.

بارداری

در صورت افزایش متوالی فشار داخلی شکمی در درصد اندکی از خانم های باردار احتمال سقط جنین وجود دارد؛ بنابراین آنان باید تا زمان به نتیجه رسیدن پژوهش هایی که در مورد آثار خنده بر بارداری در حال انجام گرفتن است، در جلسه ی خنده درمانی شرکت نکنند.

 سرماخوردگی شدید و آنفولانزا

عفونت های ویروسی شدید بسیاری مسری اند و اگر کسی که دچار این عفونت هاست بخندد، ممکن است عفونت را از راه پخش کردن آب دهانش در هوا به دیگران منتقل کند. بنابراین در صورت ابتلا به سرماخوردگی باید تا یک هفته از شرکت در جلسه ی خنده درمانی خودداری شود. خبر خوب این است که به تازگی پژوهش هایی در مورد اعضای باشگاه های خنده انجام گرفته که نشان می دهد شرکت منظم در جلسه خنده درمانی با افزای مقاوم غشای مخاطی مجاری تنفسی فوقانی، ابتلا به سرماخوردگی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

جلوگیری از شیوع بیماری سل

در کشور هند بیماری سل بسیار شایع است و خنده درمانی گروهی می تواند باعث گسترش برخی از انواع این بیماری شود. بنابراین رهبر گروه باید مراقب اعضایی که بیش از ده روز متوالی سرفه می کند باشد. در چنین مواردی پرتونگاری از سینه، آزمایش بزاق و خون برای پیش گیری از احتمال بروز سل توصیه می شود.

تاکنون در میان چند صد هزار اعضای باشگاه خنده در سراسر کشور هند، حتی یک مورد ابتلا به سل گزارش نشده است. اما نمی توان به سادگی از کنار این مسئله بگذریم و مراقبت بهداشتی لازم را به عمل نیاورد. اکیدا توصیه می شود کسانی که خلط بالا می آورند، به ویژه مبتلایان به برونشیت مزمن، آسم و سیگاری ها، هنگام خندیدن یک دستمال جلوی دهان خود بگیرند.

 ناراحتی های چشمی

 همه مبتلایان به تراخم ؛ فشار شدید درون چشمی  با سابقه ای از خونریزی چشمی ویروسی یا معقول باید پیش از شرکت در جلسه ی خنده درمانی از یک متخصص چشم نظر خواهی کنند.

 ناراحتی های دیگر

کسانی که بدون هیچ سابقه ی بیماری با شرکت در جلسه خنده درمانی احساس ناراحتی می کنند، باید برای ادامه ی شرکت در این جلسه ها با پزشک مشورت کنند. اگر پای بیماری خاصی در میان نباشد، به احتمال زیاد روش های اجرای تکنیک های خنده نادرست است.

منافع خنده

امروز که از زمان آغاز به کار نخستین باشگاه خنده بیش از 8 سال می گذرد ، تقاضاهای روزافزونی برای گشایش چنین باشگاه هایی در هند و سرتاسر جهان وجود دارد. هر روز به شمار افرادی که به باشگاه های خنده می پیوندند و از منافع بی شمار آن بهره مند می شوند افزوده می شود. عمده ترین دلیل پرفایده بودن خنده این است که اعضا را در چارچوب ذهنی مثبت قرار می دهد و آنان را به انسان هایی مثبت اندیش تبدیل می سازد.

تاکنون بسیاری از بیمارانی که بیماری شان به نوعی با استرس همراه بوده است از راه های مختلف از خندیدن نفع برده اند. البته ادعا نمی شود که تمرین یوگای خنده بیماری های دیرپا را هم درمان می کند، بلکه این روش ، بیشتر یک روش درمانی مکمل و پیش گیری کننده است. پژوهش ها در این زمینه تازه آغاز شده و چندین سال طول خواهد کشید تا یافته های معتبر در مورد منافع خنده درمانی را منتشر شود.

خنده دشمن استرس است

خندیدن ، یکی از بهترین ، باصرفه ترین و ساده ترین روش ها برای رفع استرس و ارامش بخشیدن به عضله های بدن است.خنده با گشاد کردن رگ های خون ، خون بیشتری را به دورترین عضله های سرتاسر بدن می فرستد. همچنین یک خنده ی خوب و از ته دل، میزان ترشح هورمون های استرس، یعنی اپی نفرین و کورتیزول را کاهش می دهد.در نوع دیگری از مراقبه، لازم است برای دورکردن افکار مراحم از ذهن به شدت تمرکز کرد ـ که سخن گفتن از این کار بسیار آسان تر از انجام دادن آن است. بنابراین ، می توان گفت که خنده ساده ترین نوع مراقبه و بهترین روش برای رسیدن به تمرکز و آرامش فوری است.

تقویت دستگاه ایمنی

دستگاه ایمنی بدن مهم ترین نقش را در سلامتی و محافظت از ما در برابر عفونت ها ، آلرژی ها و انواع مختلف سرطان به عهده دارد. متخصصان علم ایمنی شناسی روانی عصبی ثابت کرده اند که تمام احساسات منفی ، نظیر دلهره و تشویش، افسردگی، خشم و عصبانیت ، با تضعیف دستگاه ایمنی، توانایی آن را در مبارزه با عفونت ها کاهش می دهند. بر پایه یافته های دکتر لی اس برک، استاد دانشگاه لیما لوندا در ایالت کالیفرنیای آمریکا، خندیدن شمار سلول های قاتل طبیعی ( NK ، گونه ای از گلبول های سفید خون) و پادتن ها را افزایش می دهد..

پژوهش ها نشان داده اند که پس از یک جلسه خنده درمانی، شمار پادتن ها ( ایمونوگلوبین A ) در مخاط بینی و مجاری تنفسی که نقش سپری محافظ را در برابر ویروس ها، باکتری ها و دیگر ارگانیسم ها ایفا می کنند افزایش می یابد.بسیاری از اعضای باشگاه های خنده پس از مدتی در می یابند که دفعات سرماخوردگی، گلودرد و عفونت ریه در آنان کاهش یافته است. تأثیر مثبت خنده بر دستگاه ایمنی با توجه به گسترش بیماری های کشنده ای چون ایدز و سرطان ، بسیار حیاتی است.

خنده بهترین ورزش هوازی است

یکی از منافعی که کمابیش همه از تمرین منظم خنده درمانی به دست می آورند احساس شادابی و تندرستی است. اگر  افراد هر روز صبح به مدت پانزده دقیقه بخندند، تا پایان آن روز شاد و سرحال خواهند. هیچ دارویی نمی تواند همچون خنددیدن اثری چنین دیرپا بر جای بگذارد. دلیل احساس شادابی این است که وقتی می خندید اکسیژن بیشتری وارد بدن خود می سازد.

افسردگی، اضطراب و اختلالات روان تنی

استرس و فشار زندگی مدرن امروز، لطمه های شدیدی بر تن و روان انسان وارد می سازد؛ از این روست که بیماری های روانی چون اضطراب، افسردگی، اختلالات عصبی و بی خوابی روز به روز در حال افزایش اند.خنده تاکنون به بیماران بسیاری که داروهای ضد افسردگی و قرص های آرام بخش مصرف می کردند کمک های شایانی کرده است . این بیماران اکنون راحت تر می خوابند و میزان افسردگی شان کاهش چشمگیری یافته است. اکنون کسانیکه بخودکشی گرایش داشتند،با وارد شدن خنده بزندگیشان امیدوارترازپیش به زندگی ادامه می دهند.

فشار خون و ناراحتی های قلبی

بالا بود فشار خون و ناراحتی های قلبی به دلایل گوناگون وراثتی ، چاقی، اعتیاد به سیگار و مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده پدید می آیند اما استرس اصلی ترین عامل بروز این بیماری هاست.خنده با کاهش ترشح هورمون های استرس و ایجاد آرامش به کنترل فشار خون کمک می کند. به تجربه ثابت شده است که پس از شرکت در یک جلسه ی 10 دقیقه ای خنده درمانی، از فشار خون افراد 10 تا 20 درجه کاسته می شود. البته این به آن معنا نیست که کسانی که روزانه 2 تا 3 قرص فشار خون مصرف می کنند کاملا درمان خواهند شد. اگر روزی سه قرص مصرف می کردید، با شرکت در جلسه ی خند درمانی دوقرص مصرف خواهید کرد یا اگر از گروه بیماران مبتلا به فشار خون مرزی باشید، پس از مدتی دیگر نیازی به مصرف دارو نخواهید داشت.

فشار خون بالا طی سال ها پدید می آید و نمی توان در عرض چند روز با یک ماه از دست آن خلاص شد اما می توان به کمک خنده آن را کنترل کرد و از پیشرفت آن جلوگیری نمود. همچنین اگر خطر حمله ی قلبی در شما بالاست، خنده می تواند بهترین داروی پیش گیری کننده از این حمله ها باشد. آن دسته از بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی که در حال درمان اند، پس از مدتی متوجه می شوند که خنده گردش خون و تأمین اکسیژن عضله های قلب آنان را بهبود بخشیده است. در نتیجه بهبود گردش خون، احتمال تشکیل لخته ی خون در قلب کمتر می شود. بیماران با سابقه ی حمله قلبی با جراحی باز نیز می توانند در جلسه ی خنده درمانی باشگاه های خنده شرکت کنند.

مسکن طبیعی دردها

خنده میزان آندورفین ها را که مسکن طبیعی درد بدن به شمار می رود افزایش می دهد. نورمان کازینس، روزنامه نگار آمریکایی که به یک بیماری لاعلاج ستون فقرات مبتلا بود، وقتی هیچ داروی مسکنی نتوانست به او کمک کند، از خنده درمانی برای تسکین دردهایش سود جست. آندورفین هایی که در اثر خنده ترشح می شوند می توانند به کاهش دردهای بیماران مبتلا به آرتریت، التهاب مهره ها و گرفتگی عضله ها کمک کنند. خانم های بسیاری از کاهش حمله های سردردهای میگرنی خود خبر داده اند.

برونشیت و آسم

 خنده درمانی یکی از بهترین شیوه های درمانی برای مبتلایان به آسم و برونشیتت است، زیرا ظرفیت ریه ها و میزان اکسیژه خون را به گونه ای چشمگیری افزایش می دهد. پزشکان برای بیون راندن خلط از مجاری تنفسی این بیماران، چنده جلسه فیزیوتراپی  را توصیه می کنند و با شدت دمیدن بر یک ساز باد کردن بادکنک از دیگر روش هایی است که به مبتلایان به آسم پیشنهاد می شود. خنده همین کار را بسیار ساده تر و بدون هیچ هزینه ای انجام می دهد. بسیاری از مبتلایان به بیماری آسم و برونشیت عضو باشگاه خنده اند.

اگر کسی به اسپاسم شدید برونش ها مبتلا باشد، ممکن است با شرکت در جلسه ی خنده درمانی کمی احساس ناراحتی کند. درصد اندکی از بیماران مبتلا به آسم با انجام دادن تمرین ها حالشان بدتر می شود. این گروه باید پیش از شرکت در جلسه ی خنده درمانی با پزشک خود مشورت کنند.یکی از شایع ترین دلایل حمله های مکرر بیماری آسم، شیوع عفونت است. خنده با افزایش شمار پادتن ها در غشای مخاطی مجاری تنفسی، میزان عفونت ریوی را کاهش می دهد. همچنین خنده عمل پاکسازی طبیعی خلط از لوله های برونشی را بهبود می بخشد. عامل دیگری که می تواند منجر به حمله ی آسم شود، استرس است. خنده با کاستن از استرس می تواند از این حمله ها پیش گیری کند.

افزایش توان ورزشکاران

از آنجا که ظرفیت ریه ها، از عوامل تعیین کننده ی توان ورزشکاران به شمار می رود، تمرین خنده درمانی پیش از شروع هر گونه فعالیت ورزشی، میزان آرامش و در نتیجه عملکرد ورزشکاران را افزایش می دهد. از نظر من هر ورزشکاری می تواند با تمرین منظم خنده درمانی در رشته ی ورزشی تخصصی خود به پیشرفت های چشمگیری دست یابد.

ورزش اندام های داخلی

ورزش های زیادی برای تقویت عضله ها وجود دارد، اما هیچ ورزشی نمی تواند به خوبی خنده ، اندام های داخلی بدن را ماساژ دهد. خنده با رساندن خون بیشتر به اندام های داخلی ، کارایی آن ها را افزایش می دهد. برخی خنده را به « انگشتانی سحر آمیز » تشبیه می کنند که با نفوذ به درونی ترین لایه های شکم، همه ی اندام ها و به ویژه روده ها را ماساژ می دهد. خنده گردش خون در اندام های داخلی را بهبود می بخشد و به حرکت مناسب روده ها کمک می کند.

خنده شما را جوان تر می سازد.

برای تقویت عضله های گوناگون بدن ورزش های بسیاری می توان انجام داد، اما غیز از یوگا هیچ ورزش تخصصی برای عضله های چهره وجود ندارد. خنده ورزشی بسیار خوب بریا تقویت عضله های چهره است. وقتی کسی می خندد در نتیجه ی افزایش جریان خون، چهره ی او گل می اندازد و پوست صورتش به خوبی تغذیه می شود. به همین دلیل است که مردم خنده رو ، جذاب تر و خوش روتر به نظر می رسند . خنده با وارد کردن فشار بر غدد اشکی، چشم ها را مرطوب می کند و بر درخشندگی آن ها می افزاید. همچنین ، خنده با ورزش دادن عضله های شکم ، شکم های شل و واررفته را سفت می کند.

بهبود روابط با دیگران

خنده مردم را به هم نزدیک می کند و روابط با دیگران را بهبود می بخشد. اعضای باشگاه های خنده با ذهنی باز و سبکبار، از هم مراقبت می کنند و هوای یکدیگر را دارند. با پیوستن به یک باشگاه خنده این فرصت را خواهید یافت که با مردمی مثبت اندیش آشنا شوید و با آنان رفت و آمد کنید.امروز اعضای باشگاه های خنده عضوی از یک خانواده ی واحد هستند که یکدیگر را به خوبی م شناسند و شریک غم ها و شادی های هم اند. آنان هر از گاهی برنامه های مختلف ورزشی، تفریحی و آموزشی ترتیب می دهند که به بهانه ی آن ، قشرهای مختلف مردم ساعت های خوشی را در کنار هم می گذارنند.

تقویت اعتماد به نفس

اگر در مکانی عمومی و در میان یک جمع یا بلند کردن دستانتان رو به آسمان قهقهه خنده سر دهید، به تریج احساس کمرویی و خجالت شما از بین می رود و پس از مدتی ، اجتماعی تر ، بی پرواتر و برونگراتر می شوید. برخی از مردم با وجود علاقه ی زیاد به پیوستن به باشگاه خنده ، به سبب ترس از سبک جلوه کردن در نگاه دیگران ، در آغاز کمی شک و دودلی نشان م یدهند . اما ایان یک مرحله ی زودگذر است و با گرفتن تصمیم قاطع برای پیوستن به یک باشگاه خنده ، ذهنتان در این مورد روشن تر خواهد شد. همچنین با پیوستن به باشگاه خنده کم کم اعتماد به نفس بیشتری خواهید یافت و ویژگی های شخصیتی تان ، به ویژه ویژگی رهبری ، تقویت خواهند شد.

منافع اجتماعی خنده

پژوهش های اخیر نشان می دهد افراد افسرده مستعد بسیاری از بیماری ها نظیر بالا بودن فشا رخون، ناراحتی های قلبی و سرطان اند. افسردگی همچنین تأثیر نامطلوبی بر دستگاه ایمنی بدن می گذارد . شایع ترین عامل بروز افسردگی ، کناره جستن از اجتماع و نزول ارزش های خانوادگی است که بیشتر در غرب دیده می شود اما به تدریج در کشورهای شرقی نیز در حال گسترش است.

باشگاه خنده به بسیاری از مردم کمک کرده است در مدتی کوتاه از مصرف داروهای ضد افسردگی دست بکشند. این معجزه از احساس دوستی و صمیمیت موجود میان اعضای باشگاه های خنده به پا خاسته است . باشگاه های خنده به سرعت در حال تبدیل شدن به جوامع همبسته هستند. با گسترش باشگاه های خنده در هر کوی و برزن، هر باشگاهی شکل جامعه ای کوچک را به خود گرفته است که اعضای آن حس همبستگی و تعلق به یک گروه را احساس می کنند در آینده ای نزدیک ، باشگاه های خنده به ؛ خانواده ای بزرگ  با اعضایی شاد و خندان تبدیل خواهند شد.

جنبش جهانی خنده

پس از شروع به کار نخستین باشگاه خنده با شرکت پنج نفر در سال 1995 ، اکنون باشگاه های خنده همچون یک همه گیری شادی؛ اصطلاحی که دوستم دکتر دیل آندرسون اهل ایالت مینه سوتای آمریکا ابداع کرده است در سراسر جهان گسترش یافته اند. در حال حاضر بیش از 2500 باشگاه خنده در کشورهای هند، آمریکا، انگلیس، استرالیا، دانمارک، سوئد، نروژ، آلمان ، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، سنگاپور، مالزی ، دوبی و بسیاری از دیگر کشورها دیار است و هر روز درخواست های بیشتری برای دایر کردن چنین باشگاه هایی از سرتاسر جهان دریافت می شود.چرا جنبش خنده همچون شعله های آتش این چنین رو به گسترش است؟برای پذیرش همگانی خندیدن بدون دلیل و موفقیت جنبش خنده چند دلیل می توان بر شمرد که مهم ترین آن ها به قرار زیرند:

  • در طول تاریخ هیچ گاه سابقه نداشته است که تکنیک های خنده درمانی با چنین ساختار مناسبی برای تمرین روزانه ی عموم مردم طرح ریزی شده باشد. تمرین خنده درمانی با رفع استرس و ایجاد آرامش فوری، بسیاری از مردم سراسر جهان را از منافع سلامتی آفرین خود بهره مند می کند.
  • همه از این حقیقت که ؛ خنده بهترین پزشک است آگاه بودند اما هیچ کس طرح و ایده ای عملی برای وارد ساختن خنده ی بیشتر به زندگی نداشت، فعالیت های طنز و لطیفه گفتن برای خنداندن ما به اندازه کافی کارآمد نیستند و در زندگی رویدادهایی که ما را از ته دل بخندانند زیاد رخ نمی دهد. همچنین در مورد زمان مناسب برای خندیدن اتفاق نظر وجود ندارد و مردم بیش از حد به حس شوخ طبعی وابسته اند که چندان عمومیت ندارد.
  • بدون دلیل خندیدن در باشگاه های خنده یک جنبش جهانی است که مردم سراسر جهان را بدون موانع زبانی به هم متصل می کند.
  • در باشگاه های خنده مردم می توانند به جای این که فقط در مورد خندیدن صحبت کنند عملا به تمرین خنده بپردازند. همه تشویق می شوند خودشان خنده بیافرینند، نه این که به جست و جوی شخصی بروند که آنان را بخنداند.
  • باشگاه خنده محلی ایده آل برای مردم است تا با دیگران ارتباط برقرار کنند، اجتماعی و معاشرتی شوند و دوستانی پیدا کنند. بسیار از مردم به کمک باشگاه خنده بر احساس تنهایی و افسردگی خود غلبه کرده اند.
  • مزیت بی همتای باشگاه های خنده رایگان بودن آن هاست. باشگاه خنده جنبشی مردمی، غیرسیاسی، غیر مذهبی و غیر انتفاعی است . ما هیچ پولی بابت حق عضویت دریافت نمی کنیم.
  • تمرین گروهی خنده درمانی بسیار آسان است و همان منافع خنده ی واقعی را در بر دارد. با پیوستن به یک باشگاه خنده ، حس شوخ طبعی مردم به کمک خنده شکوفا می شود.
  • این شیوه ی خنده درمانی از تمام ویژگی های منفی لطیفه ها و شوخی های رکیک به دور است.
  • تمرین ها کوته و نشاط بخش اند و می توان آن ها را به برنامه های سایر فعالیت های مفید نظیر یوگا، مراقبه، ورزش، تای چی، و … افزود.

تنفس عمیق

از آنجا که عمل خندیدن به کمک اندام های تنفسی ما یعنی ریه ها و مجاری تنفسی انجام می گیرد، هر جلسه ی خنده درمانی را با تمرین تنفس عمیق ؛  پرانایاما, که بخش مهمی از یوگا را تشکیل می دهد شروع می شود، زیرا تنفس عمیق تأثیری آرام بخش بر ذهن می گذارد و اکسیژن بیشتری برای بافت های بدن فراهم می کند. در وهله ی دوم، چون بین هر تمرین خنده استراحت کوتاهی باشد، بهتر است بین تمرین های گوناگون خنده با تنفس عمیق فاصله انداخت. این کار می توانست ظرفیت حیاتی ریه ها و در نتیجه ظرفیت آن ها را برای خندیدن افزایش دهد.تنفس عمیق بخش مهمی از تمرین های خنده درمانی است، زیرا انسان معمولا در زندگی روزمره ی خود برای تمرین تنفس عمیق یوگا از خود شکیبایی نشان نمی دهد.

بالا بردن دست ها

تنفس عمیق یوگا بیشتر به گونه ای آرام و منظم همراه با تمرکز فکری و گاهی همراه با تصویرسازی ذهنی انجام می گیرد. اما این کار در گروهی که اعضای آن در حالت ایستاده قرار دارند ممکن نیست، پس برای نظم بخشیدن به تنفس عمیق و آهسته کردن روند آن، از اعضا خواسته می شود هر دو دستشان را به آسمان بلند کنند و همزمان، آهسته و عمیق نفس بگیرند. پس از نفس گیری کامل از آنان خواسته می شود نفسشان را چند ثانیه در سینه نگاه دارند، دست هایشان را بیشتر امتداد دهند و سپس همزمان با پایین آوردن دست ها نفسشان را به آرامی از راه دهانشان خارج سازند چنان که گویی با صدای آهسته سوت می زنند.

ایده ی خارج کردن نفس از راه دهان برای طولانی کردن روند بازدم است، زیرا در نوعی از تمرین پرانایاما، زمان بازدم دو برابر زمان دم طول می کشد. از نظر علیم باید بگوییم وقتی کسی بازدم کاملی انجام می دهد، هنوز مقداری  هوا در ریه هایش باقی می ماند که به آن هوی رسوبی می گویند. اگر میزان این هوای رسوبی زیاد باشد، احتمال بروز عفونت باکتریایی و کم شدن تبادل اکسیژن بیشتر می شود. بازدم طولانی که در پرانایاما و برخی تمرین های دیگر تنفسی انجام می شود  به زدودن این هوای رسوبی که بخش زیادی از آن را دی اکسید کربن تشکیل می دهد کم می کند و جانشینی هوای تازه و سرشار از اکسیژن را امکان پذیر می سازد. خنده و تنفس عمیق از این طریق موجب افزایش هوای پاک ورودی به بدن برای داشتن عملکردی بهتر می شوند.

هوهوهاها کردن

اگر به عمل خندیدن نگاهی دقیق بیندازیم متوجه حرکت یکنواخت پرده ی دیافراگم ؛ عضله ی بزرگ تنفسی که حفره ی سینه را از حفره ی شکم جدا می کند  ، عضله های شکم و عضله های بین دنده ها می شویم که با بیرون راندن هوا از ریه ها با تکان هایی منظم ، موجب تولید ارتعاشاتی متناوب از تارهای صوتی می شوند که با انقباض گلو و عضله های چهره و دهان نیز همراه است.

حرکت های کاچال باتی، سواش شودی،پاک کردن مجاری تنفسی با تکان های شدید عضله های شکم  و باستاریکا در یوگا، همان گروه از عضله ها را  که در خندیدن دخالت دارند به انقباض منظم وا می دارند.تمرین هوهوهاها شبیه به حرکت های کاپال باتی و سواش شودی یوگاست. بعدها این تمرین با دست زدن موزون همراه شد تا نقاط حساس دست به خوبی تحریک شوند. تمرین هوهوهاها همراه با دست زدن ، سه تا پنج بار در پایان هر نوبت خنده انجام می شود.

تنفس عمیق همراه با حرکت های کشش دست

در باشگاه های خنده هنگام تمرین تنفس عمیق که بین انواع مختلف خنده انجام می شود دست های اعضا در حالت کشیده قرار دارد که این حالت شبیه به یکی از حرکت های یوگا موسوم به تال آسانا  است. همچنین برخی نرمش های گردن و شانه ها برای نرم و رها کردن این عضله ها که در نتیجه ی استرس و فشار زندگی مدرن تنیده شده اند طراحی شده است.

خنده شیر

نوع دیگری از خنده که به گونه ای گسترده در باشگاه های خنده تمرین می شود خنده ی شیر نام دارد که شبیه به حرکت سیمهامودرا،در یوگاست. در این تمرین ، اعضا با بیرون آوردن کامل زبان، گشاد کردن چشم ها و پنجه زدن مثل یک شیر، می خندند. این تمرین اقتباس مستقیمی از وضعیت شیر یوگاست. ثابت شده که این وضعیت برای تقویت عضله های چهره و رفع ناراحتی های گلو بسیار مفید است. متخصصان یوگا آن را برای تحریک غده ی تیروئید نیز مناسب می دانند. تمرین این نوع خنده در میان یک جمع به ویژه در خانم ها با احساس خجالت همراه است. اما اعضای باشگاه خنده با غلبه بر این احساس، خود را از منافع کامل این خنده بهره مند می سازند.

منبع

دین پرست،آرزو(1394)، رابطه خنده درمانی یوگایی و سلامت روان دختران و پسران جوان ،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشکاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0