محدوديت‌هاي و نقاط قوت پنج عامل

حتي طرفداران جدي مدل پنج عاملي نيز آن را مدلي کامل و بي نقص براي توصيف شخصيت نمي دانند. روانشناسان متعددي از جمله آيزنگ، جان، رابينز و غيره کاستي‌هاي اين مدل را مورد بحث قرار داده اند . مک گري و کاستا ، به اختصار در بيان اين نظرات مي‌گويند ميان طرفداران مدل پنج عاملي اختلافاتي نظري در مورد بهترين شيوه تغيير اين عوامل و مولفه‌ها وجود دارد. بدون شک بايد تفکيک‌هاي اساسي در سطح مولفه‌هاي هر عامل انجام شود و شايد ابعاد بنيادي ديگري براي شخصيت يافت شود.

در برخي تحقيقات ديده شده اگر ضوابط سخت گيرانه و محافظه کارانه تري براي تحليل عوامل بکار رود، تعداد عامل‌ها از پنج عامل کنوني بيشتر مي‌شود و ممکن است برخي صفات شخصيت تحت هيچ يک از اين پنج عامل قرار نگيرند. از سوي ديگر برخي محققان در پي تقليل اين عامل در سطحي بنيادي تر، به دو عامل اصلي بوده اند، مطالعه شخصيت از طريق صفات، ممکن است رويکردي محدود کننده باشند و به نوعي از روانشناسي غريبه ها  منجر شود،که تنها اطلاعاتي را در مورد شخصيت در بر مي‌گيرد که براي افراد غريبه بسيار بارز و قابل مشاهده است .

موفقيت مدل پنج عاملي تا حدي معلول مبناي نظري استخراج اوليه آن است. اين مدل بر پايه انديشه‌ها و يافته‌هاي نظريه پردازي خاص يا گروهي از متخصصان باليني شکل نگرفته است. بلکه مبناي ايجاد آن اين انديشه قدرتمند بود که مهمترين صفات شخصيتي را مي‌توان از طريق تحليل تجربي (لغوي) زبان طبيعي، شناسايي نمود؛  آن دسته از تفاوتهاي فردي که بيشترين اهميت را در مراودات افراد با يکديگر را دارند و سرانجام در زبان آن‌ها کدگذاري خواهند شد .

يک محدوديت در مورد اعتبار صوري مدل پنج عاملي اين است که در توصيف کنوني، تاکيد نسبتا بيشتري بر انواع بهنجار عملکرد شخصيت شده است به عنوان مثال، سوء عملکرد شديد در اختلال شخصيت مرزي را نمي توان تنها با اشاره صرف به روان آزرده خويي بيش از حد بالا بخوبي توصيف کرد .

منبع

محمدی،سیمین(1391)،بررسی میزان رضایت زناشویی وویژگی های شخصیتی ازدواج زنان قبل از17سالگی وبعداز 25سالگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،آموزشهای نیمه حضوری پردیس علامه طباطبایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0