مباحث سیاسی،اجرایی و اخلاقی در بحث دولت الکترونیک

تعدادی از مباحث سیاسی، اجرایی و اخلاقی مرتبط با دولت الکترونیک که می‏توان به آن اشاره کرد مباحث امنیت، حفظ حریم خصوصی و شکاف دیجیتالی می‏باشد که از مهم‏ترین مباحث در این زمینه می ‏باشد و باید در بحث دولت الکترونیک به آن توجه کرد.

در اجرای دولت الکترونیک باید حفظ امنیت و حریم خصوصی را نیز مدنظر قرارداد تا تضمین شود که سیستم ‏های اطلاعاتی و دارایی ­ها به خود حفظ شده و حق افراد نیز پایمال نمی‏ شود. به‏ طورکلی امنیت به حفظ سیستم ‏های اطلاعاتی و کنترل نحوه ‏ی دسترسی به اطلاعات اطلاق می‏ شود. اجرای امنیت به وضعیت و حساسیت اطلاعات باز می‏گردد. به‏ طورمثال حفظ امنیت اطلاعات عمومی ، ازجمله زمان جلسات شورا در وب، به سختی و دشواری حفظ امنیت اطلاعات فردی نیست. حفظ حریم خصوصی نیز به طورکلی به مقوله احترام به حق داشتن اطلاعات فردی وخصوصی یک شخص باز می گردد(که اغلب اطلاعات اسمی خوانده می شوند)که باید به خوبی از آن ها حفاظت شود. قوانین مربوط به حفظ اطلاعات خصوصی معمولا به همین منظور تنظیم می‏شوند.

مسأله دیگر، شکاف دیجیتالی است. هم­زمان نگرانی­هایی درباره­ی شکاف بین وجود تکنولوژی و عدم وجودتکنولوژی وجود دارد که معمولا به «شکاف دیجیتالی» شناخته می ­شود. به­ منظور تضمین اینکه کشورها از بروز شکاف دیجیتالی جلوگیری کرده و شرایطی را فراهم می ­نمایند تا رشد آگاهی و دانش منجربه کارایی بیش­تر می‏شود درنتیجه به رشد و پیشرفت بیش­تر و کافی، بسط روش­ ها و الگوهای جدید مشارکت بین بخش­های خصوصی، دولتی و سازمان‏ های جامعه­ ی مدنی نیاز است.

منبع

جوادی، شکوفه(1393)، رابطه استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک با اعتماد عمومی (مورد مطالعه،اعضا هیأت علمی وکارکنان دانشگاه شهید باهنرودانشگاه آزاد اسلامی کرمان)، پایان نامه کارشناسی مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0