مؤلفه‌های شکل گیری تولید چابک

اي ايجاد توليد چابك در سطح شركت يا سازمان، لازم است كه در زمينه ساختار سازماني، كاركنان يا نيروي انساني، تكنولوژي، فناوري اطلاعات، و نهايتاَ نوآوري و خلاقيت اقدامات مناسبي انجام شود.

ساختار سازمان: لازم است ساختار سازمان انعطاف پذیر و پويا باشد. در ارتباط با حوزه سازمان، اقدامات زیر قابل انجام است: تشکیل شراکت با سایر سازمآنها، بهبود انعطاف­پذیری از طریق تمرکز زدایی و اتخاذ ساختارهای منعطف، و ترویج فرهنگ تحول و نوگرایی.

كاركنان: در سازمان چابک که با تغییرات مستمر محیطی روبرو است توانایی و انعطاف پذیری نيروي انساني نقش مهمي‌را ایفا مي‌نماید. در این رابطه، انجام اقداماتي نظیر: تمرکز بر فعالیت‌های گروهی و فرهنگ مشارکت، تفویض اختیار به پرسنل سازمان، تکیه بر آموزش به عنوان ابزار مهم توان‌افزايي، تربیت و آمورش پرسنل در مهارت‌های مختلف، برای این توانایی و انعطاف­پذیری نیروی انسانی ضروری است.

تکنولوژی: یک سیستم تولیدي چابک، توانایی مقابله با تغییرات غير منتظره و پیش بینی نشده را دارد. این تغییرات مي‌تواند در الگو يا مدل محصولات يا نحوه ارائه خدمات باشد. از این‌رو، سیستم تولید چابک باید قابلیت تولید محصولات جدید را داشته باشد. در اين راستا، چنين اقداماتي حائز اهمیت هستند: سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های سخت افزاری مناسب و مدرن، استفاده از سیستم‌های انعطاف پذیر تولید به منظور انطباق با تغییرات در ترکیب و نوع سفارشات، بکارگیری سیستم‌های انعطاف‌پذیر پشتیبان تولید به منظور انطباق با شرایط متغیر سفارشات، پی‌ریزی و تشكيل یک سیستم تولید مجازی.

فناوري اطلاعات: یکی از تفاوت‌هاي سيستم‌هاي چابک با سایر سیستم‌ها، بالا بودن محتوای اطلاعاتی در سيستم چابك مي‌باشد. به‌علاوه، حجم اطلاعات مبادله شده بین شرکت‌های همکار بسيار بالا مي‌باشد و لزوم حفاظت از اطلاعات کلیدی هر سازمان را نمایان­تر مي‌سازد. بنابراین، سازمآنهای چابک، نیازمند سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی پیشرفته و انعطاف پذیری بوده که هم جریان روان و مطمئن اطلاعات را با توجه به مشکلات تضمین کرده و هم قابلیت انطباق با شرایط متغیر را داشته باشند. این کار می­تواند با استفاده از استانداردها و پروتکل‌های مناسب در مبادله اطلاعات ميان سازمانی، استفاده از سیستم‌ها و فناوري‌هاي اطلاعاتی و ارتباطی مدرن در جهت ایجاد ارتباط مناسب و بهنگام در بین سازمآنهای همکار و شريك، و یکپارچه­سازی اجزای پراکنده شامل مشتریان، تأمین کنندگان و همکاران در قالب سازمآنهای مجازی صورت گیرد.

نوآوری و خلاقیت: یک سازمان چابک به جای فروش محصول تولیدی باید راه حل‌های خود را به مشتریان عرضه کند. در واقع، هدف نهایی تولید چابک، تحقق واقعی مفهوم سفارشی‌سازی و برآوردن نیازهای ویژه و متنوع تک تک مشتریان مي‌باشد. در اين راستا، چنين اقداماتي گره گشا هستند: بسترسازي و ایجاد فرهنگ تفکر و نواندیشی در سازمان، سرمایه گذاری و تقدیر از ایده‌های نو و جديد، ایجاد مکانیسم ارتباط نزدیک با مشتریان و گردآوری مداوم نظرات انان، و ایجاد بستر سخت افرازی لازم جهت پشتیبانی از مفهوم سفارشی سازی .

از درون مجلات معتبر مي­توان معيارهاي چابكي را كه پژوهشگران مورد بررسي قرار داده­اند، مطابق جدول 2-6 نشان داد. بسياري از نويسندگان ملاك‌هاي مديريتي را براي دستيابي به چابكي سازماني مهم عنوان كرده اند. هرچند برخي ديگر ملاك­هاي مديريت و تكنولوژي را موثر بر توليد چابك قلمداد كرده اند گواناساکارن؛ براي توليد چابك،‌ چهار وجه اساسي را تحت عناوين استراتژی، تكنولوژی، سیستم­ها، و نیروی انسانی در نظر مي­گيرد .

استراتژی‌ها: در جهت اجرای الگوی چابک، استراتژی‌های مختلفی مطرح است که عبارتند از:

  1. مدیریت زنجیره عرضه كه در این زمینه، تحقیقات روی انواع آسیب پذیری زنجیره‌های عرضه، چابكي زنجيره و مدیریت آن و هزینه‌های موجودی در طول زنجیره عرضه متمرکز است.
  2. مهندسی همزمان كه در اجرای این شیوه، تغییرات مکرر طراحي کاهش یافته و به یک روش طراحي سیستماتیک طراحی همزمان محصول و فرآیندهای تولیدی منجر مي‌گردد.
  • تکنولوژی­ها: سیستم تولیدی چابک نیازمند فراهم شدن سخت افزارها و نرم افزارها مناسبی است که امکان تغییرات آرایش سریع سیستم تولیدی از تولید یک محصول به محصول دیگر را فراهم کند.
  • سیستم‌ها: سیستم تولید چابک باید قادر به ارزیابی سریع فرآیند طراحی محصول از نظر فرآیندهای تولیدی مورد نیاز ، زمآنهای تولید و هزینه‌های مربوطه مي‌باشد به طوری که بتوان تغییرات طراحی و فعالیت‌های بدون ارزش افزوده را به حداقل رساند.
  • نیروی‌انسانی: یکی از مسائل مطرح در حرکت به سمت چابكي سازماني، چگونگی مدیریت و ایجاد انگیزش در نیروی انسانی است. مشکل ترین قسمت در تحقق هدف مدیریت چابک، تغییر ساختاری و سازماندهی نبوده بلکه تغییر در فرهنگ و شیوه اعمال مدیریت است.

منبع

بیگی ده آبادی،منیره(1389)، ارتباط بين نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذيری سازمانی،پایان نامه کارشناسی ارشد، مديريت صنعتی،موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0