كيفيت خدمات

مفهوم كيفيت خدمات

كيفيت خدمات يك رشته علمي نسبتاً جواني است كه در حدود دو دهه از تحقيقات در اين زمينه مي‎گذرد. اين واژه براي افراد مختلف، معناي متفاوتي دارد. بهبود تعريف كيفيت نه تنها از جهت معنايي مهم است بلكه مهمتر از آن هدايت كننده تلاش‎هاي كاركنان در جهت رسيدن به خدمات با كيفيت‎تر خواهد بود .

  • كيفيت عبارتست از آماده بودن خدمت يا كالا براي استفاده كننده كه خود نيازمند كيفيت طراحي، انطباق، در دسترس بودن و مناسب بودن مكان ارائه خدمات است.
  • كيفيت هيچ معنا و مفهومي بجز هر آن‎چه كه مشتري واقعاً مي‎خواهد، ندارد. به عبارت ديگر يك محصول زماني با كيفيت است كه خواسته‎ها و نيازهاي مشتري انطباق داشته باشد. كيفيت بايد با عنوان انطباق محصول با نياز مشتري تعريف شود .
  • سازمان استانداردهاي بين‎المللي، كيفيت را اين‎گونه تعريف مي‎كند: تماميت ويژگي‎ها و خصوصيات محصول يا خدمت كه توانايي بر آورده كردن نيازهاي مشتري را دارد.
  • سازمان ملي بهره‎وري سنگاپور، كيفيت توسط مشتري تعريف مي‎گردد نه توليد كننده يا ارائه كننده خدمت، به عبارت روشن‎تر، كيفيت مجموعه‎اي از خصوصيات و مشخصات يك كالا يا خدمت است كه احتياجات و رضايت مصرف‎كننده را تأمين مي‎كند.
  • دهينگ و باوم ؛ كيفيت را چنين تعريف مي‎كنند: «كيفيت مفهوم دليلي است كه تمام بخش‎هاي سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف آن افزايش كارايي كل مجموعه است به طوري كه مانع پديد آمدن حداقل هزينه براي سازمان است كه منجر به افزايش رضايت مي‎شود.
  • كيفيت ادراك شده عبارتست از قضاوت مشتري درباره برتري يا مزيت كلي يك شي. كيفيت ادارك شده شكلي از نگرشي است كه با رضايت مرتبط است ليكن با آن يكي نيست و از مقايسه انتظارات با ادراكات از عملكرد، نتيجه مي‎شود.

در يك طبقه‎ بندي كلي مي‎توان اين تعاريف را به پنج طبقه تقسيم بندي كرد كه زير به آن اشاره مي‎شود:

  • بي‎نهايت بزرگ

در اينجا كيفيت به عنوان مفهومي تعالي ذاتي تعريف مي‎شود. برطبق اين تعريف اغلب تحليل‎هاي فلسفي افلاطون از زيبايي، قابل برگردان به موضوع كيفيت است. با اين حال اين تعريف قابليت كاربرد كمي دارد چرا كه شناسايي اولويت عوامل تعيين كننده كيفيت ممكن نيست. در اين تعريف، تلويحاً به ارتباط بين اهميت افراد و كيفيت اشاره شده است.

  •  محصول محور

در اينجا كيفيت به عنوان واحدهاي مطلوبيتي كه کالا يا خدمات جاي دادن شده توصيف مي‎گردد. بنابراين خدماتي كه شامل واحدهاي داراي مطلوبيت بيشتري‎ هستند ، با كيفيت‎تر مي‎باشند. اين تعريف بر صفات ملموس، يا كميت واحدهاي مطلوبيت خدمات تأكيد دارد؛ با اين حال در عمل شناسايي صفات خدمات آسان نيست، چه برسد به شمارش آن‎ها، به علاوه مطلوبيت يك واژه مطلق نسيت بلكه نسبي است و به موقعيت بستگي دارد.

  • فرآيند يا عرضه محور

در اين نگرش كيفيت به عنوان «تطابق با الزامات» تعريف مي‎شود. در اينجا به اهميت مديريت و كنترل جنبه عرضه، تأكيد مي‎شود و تمركز بيشتر دروني است، چنين تعريفي براي سازمــــان‎هايي با خــدمات ؛ استاندارد، كه مستلزم «تعامل كم با مشتري است» مفيد مي‎باشد.

  • مشتري محور

 لويس و بومز؛  اولين كساني بودند كه كيفيت خدمات را به عنوان اندازه‎گيري اين‎كه تا چه اندازه سطح خدمت ارائه شده با انتظارات مشتريان تطابق دارد تعريف كرده‎اند.

در اينجا تأكيد بر بيرون است. كيفيت به عنوان ارضاي نيازهاي مشتريان يا «مطابق با هدف» تعريف مي‎شود. اين تعريف بر توانايي سازمان جهت تعيين نيازها و خواسته‎هاي مشتريان و برآورده كردن اين نيازها تأكيد دارد.تعريف مشتري محور، به طور ضمني نگرش عرضه محور را در بر دارد، چرا كه نيازهاي مشتريان در مرحله طراحي خدمت در نظر گرفته مي‎شود اما در مرحله پردازش است كه درجه تطابق معين مي‎شود.تعريف مشتري محور براي سازمان‎هايي كه خدمات با «تماس بالا» مبتني بر دانش و مهارت يا خدماتي كاربر ارائه مي‎دهند، مناسب مي‎باشد.

  •  ارزش محور

در اينجا كيفيت يا به عنوان ؛ هزينه براي توليد كننده  و ؛ قيمت براي مصرف كننده  يا به عنوان برآوردن نيازهاي مشتري برحسب كيفيت، قيمت و در دسترس بودن تعريف مي‎گردد.در اينجا نيز تأكيد بر بيرون است. اين نگرش بر مصالحه بين كيفيت و قيمت، در دسترس بودن دلالت دارد. خريدار كيفيت، قيمت و در دسترس بودن را در يك الگوريتم تصميم‎گيري مورد ارزيابي قرار دهد.همچنين اين تعريف بر اهميت تقسيم‎بندي روشن بازار و تأكيد بيشتر بر فراهم كردن خدمت اشاره دارد.

با توجه به ويژگي‎هاي ناملموس بودن خدمت، خريدار نمي‎تواند، درباره كيفيت يا ارزش خدمت قبل از خريد و مصرف آن قضاوت نمايد. ميتر عنوان مي‎كند كه مشتريان كيفيت خدمات را به وسيله مقايسه ادراكاتشان از آن‎چه كه دريافت مي‎كنند با انتظاراتشان از آن‎چه آن‎ها بايد دريافت كنند مقايسه مي‎كنند.هردو انتظارات و ادراكات بيشتر احساسات تجربي هستند و ممكن است، كمتر منطبق با واقعيت باشند، بنابراين در حوزه خدمت بسيار ضروري است كه انتظارات را جايگزين نيازها و اهداف نماييم.

 اهميت كيفيت خدمات

تمايل به ارائه خدمات با كيفيت نقش مهمي در صنايع خدماتي نظير خدمات بيمه‎اي، بانكي و… ايفا مي‎نمايد چرا كه كيفيت خدمات براي بقا و سودآوري سازمان امري حياتي به شمار مي‎رود. درواقع امروزه رضايت مشتري و كيفيت خدمات به عنوان مسائل حياتي در اغلب صنايع خدماتي به شمار مي‎روند، به ويژه اين موضوع در رابطه با خدمات مالي كه به طور كلي متمايزسازي خدمات در آن مشكل است، حائز اهميت بيشتري مي‎باشد.كيفيت محصولات و خدمات واحدهاي تجاري استراتژيك مهمترين عاملي است كه بر عملكرد اين واحدها اثرگذار است. آن‎ها عنوان مي‎كنند كه كيفيت برتر، سودهاي بيشتري از طريق قيمت‎هاي بالاتر ايجاد مي‎كند و نيز راهي است براي رشد واحدها.

بعلاوه بازل و گال ؛ اظهار مي‎كنند كه بدليل اثر كيفيت بر ارزش ادراك شده از سوي مشتريان، كيفيت خدمات نه تنها با قابليت سودآوري، سازمان بلكه با رشد سازمان نيز در ارتباط است.همچنين راست و ديگران مدلي از قابليت سودآوري كيفيت ارائه كرده‎اند كه در اين مدل كيفيت خدمات منجر به افزايش رضايتمندي و درنتيجه نرخ حفظ مشتری شده، درآمد و سهم بازار بيشتري را در پي خواهد داشت.

در ذيل دلايلي را كه بدان جهت سازمان‎ها بايد به دنبال ارائه خدمات با كيفيت به مشتريان خود باشند بيان مي‎شود:

  • افزايش انتظارات مشتريان

واقعيت اينست كه انتظارات مشتريان نسبت به گذشته افزايش يافته است. افزايش انتظارات مشتريان را مي‎توان به چندين عامل ربط داد: از جمله افزايش آگاهي‎ها و سطح دانش مشتريان، تبليغات سازمان، عملكرد رقبا و ….

  • فعاليت رقبا

رقبا با تغيير مداوم خدمات خود و چگونگي ارائه آن به مشتريان، مدام درحال متغير كردن بازار هستند و از اين راهكار درصددند تا سهم بازار خود را افزايش دهند. اين امر خود باعث افزايش انتظارات مشتريان مي‎شود. اين امر سايرين را وادار مي‎سازد تا درجهت ارتقاء كيفيت خدمات خود گام بردارند.

  • عوامل محيطي

عوامل محيطي از جمله عوامل سياسي و قانوني، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي سازمان‎ها را وادار به ارائه خدمات با كيفيت‎تر مي‎كند. براي مثال طرح تكريم مردم وجلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري از جمله عوامل سياسي به شمار مي‎رود. به علاوه امروزه با گسترش دسترسي به اينترنت، مشتريان به راحتي مي‎توانند اطلاعات به هنگام از سراسر جهان به دست بياورند، اين موضوع نيز خود باعث افزايش انتظارات آنان شده است.

 پيامدهاي كيفيت خدمات

مديران سازمان‎ها بايد بدانند كه كيفيت خدمات يك استراتژي سودآور براي سازمان مي‎باشد. آن‎ها بايد به اين باور برسند كه سرمايه‎گذاري در كيفيت خدمات منجر به سودآوري سازمان مي‎گردد. ليكن بايد در نظر داشت كه ارتباط بين كيفيت خدمات و سود يك رابطه ساده نيست.پژوهشگران براي پاسخ دادن به اثر كيفيت خدمات بر سود، بين اثرات تهاجمي  براي مثال:  بدست آوردن سهم بازار بيشتر و اثر تدافعي : حفظ مشتريان، كاهش هزينه‎هاي ترفيع  تمايز قائل شده‎اند.

ارتباط بين كيفيت خدمات و سود ،  مشتمل بر هردو اثر است. بهبود كيفيت خدمات منجر به جذب مشتريان جديد شده و همچنين سازمان را قادر مي‎سازد تا مشتريان كنوني را حفظ نمايد .نتايج تحقيقات نشان دهنده‎ ارتباط مثبت ميان كيفيت ادراك شده و عملكردهاي مالي سازمان است. درحقيقت شركت‎هاي با كيفيت ادراك شده بالا، نوعاً از سهم بازار بيشتر، بازگشت سرمايه بالاتر و گردش دارائي‎هاي بيشتر نسبت به شركت‎هاي با كيفيت ادراك شده پايين‎تر، برخوردار هستند.

در بلندمدت مهمترين عامل اثرگذار بر عملكرد تجاري، كيفيت كالا و خدماتي است كه سازمان نسبت به رقباي خود عرضه مي‎كند.كيفيت خدمات مي‎تواند به يك سازمان جهت متمايز كردن خود از ديگر سازمان‎ها و دستيابي به مزيت رقابتي پايدار كمك كند. كيفيت بالاي خدمات به عنوان عامل اساسي در سودآوري بلندمدت نه تنها براي شركت‎هاي خدماتي بلكه براي سازمان‎هاي توليدي نيز به شمار مي‎رود. حتي در برخي از صنايع توليدي كيفيت خدمات داراي اهميت بيشتري نسبت به كيفيت محصول به شمار مي‎رود.

ارائه خدمات بهتر به مشتريان باعث تكرار خريد و گسترش تبليغات دهان به دهان مثبت مشتريان بالقوه مي‎گردد. ديگر اثر مستقيم كيفيت خدمات، افزايش توانايي سازمان جهت ارائه خدمات به صورت كارا و اثربخش به مشتريان مي‎باشد، چرا كه سازمان دريافته است كه مشتريان چه خواسته‎ها و نيازهايي دارند. لذا از خدمات غيرضروري كاسته و يا آن‎ها را حذف مي‎نمايد.با افزايش كارآيي و اثربخشي در ارائه خدمات سودآوري سازمان افزايش خواهد يافت .

 كيفيت خدمات و تصميمات بازاريابي رقابتي

اطلاعات سنجش كيفيت خدمات همانند ساير اطلاعات در حوزه تحقيقات بازار تنها تا آن اندازه اهميت دارند كه بتواند اقدامات سازمان را تغيير دهند. به گونه‎اي كه سودهاي مورد انتظار را افزايش دهد.اگر سنجش كيفيت خدمات واقعاً در درون يك سازمان سودمند است. پس بايد از اطلاعات حاصل از اين تحقيقات به طور واقعي در تصميمات بازاريابي استفاده كرد. برقراري ارتباط بين كيفيت خدمات و تصميمات بازاريابي رقابتي مستلزم سه گام عمده است. ارزيابي اثر كيفيت خدمات در يك محيط رقابتي

  • نشان دادن اين‎كه چگونه تغييرات در كيفيت خدمات در سهم بازار تغيير ايجاد مي‎كند.
  • نشان دادن اين‎كه چگونه مي‎توان بين تغييرات كيفيت خدمات با تغييرات قيمت مصالحه ايجاد كرد.

منبع

گلدسته،مجتبی(1392)، تاثیر اجزای آمیخته بازاریابی برجذب مشتریان بانک،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0