قرارداد‌های صنعتی؛ مهمترین منبع درآمد دانشگاه/ اعتماد صنایع به دانشگاه‌‌ها عامل کاهش وابستگی کشور

قرارداد‌های صنعتی؛ مهمترین منبع درآمد دانشگاه/ اعتماد صنایع به دانشگاه‌‌ها عامل کاهش وابستگی کشور

 

درباره میزان ارتباط دانشگاه با صنعت اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر همه گرایش‌ها را دارد و تقریبا در همه زمینه‌ها با صنعت ارتباط خوبی برقرار کرده است؛ به طور مثال دانشکده برق با وزارت نیرو و صنایع وابسته شامل مخابرات، الکترونیک  ارتباط دارد و با آنها همکاری می‌کند.

وی افزود: اساتید دانشگاه از طریق قرارداد‌هایی که بین دانشگاه و صنعت برقرار می‌شود به صنایع متصل می‌شوند، پروژه‌هایی را بر عهده می‌گیرند و آنها را با همکاری و همراهی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری انجام می‌دهند. این امر باعث ورود دانشجویان در کار‌های صنعتی و آشنایی بیشتر آنها با امور و نیاز‌های صنعت می‌شود.

ماهواره پیام امیرکبیر؛ مهم‌ترین دستاورد ارتباط دانشگاه با صنعت

معتمدی درباره دستاورد‌های دانشگاه امیرکبیر در حوزه ارتباط با صنعت بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ارتباط با صنعت، ساخت ماهواره پیام بود که اخیرا پرتاب شد و در راستای قرارداد و سفارش سازمان فضایی ساخته شده بود؛ همچنین ساخت ابررایانه که جزو بزرگترین ابررایانه‌ها در دنیا بود یکی دیگر از دستاورد‌های این ارتباط است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در حال حاضر دانشگاه ۳ پروژه با وزارت نفت دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال پیشبرد آن‌ها هستیم.

ارتباط با صنایع؛ راهگشای اشتغال فارغ‌التحصیلان

وی اظهار کرد: اخیرا دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه کارآفرینی فعال شده و برای برقراری ارتباط صنعت با شرکت‌های دانش بنیان توسط اساتید یا دانشجویان کمک کرده است.

معتمدی افزود: ایجاد این ارتباط با صنعت، قطعا برای حضور دانشجویان فارغ‌التحصیل و اشتغال آنها در این فضا بسیار موثر است و هر چه دانشجویان بیشتر بتوانند با نیاز‌های صنعت تطبیق پیدا کنند و در انجام پروژه‌های صنعتی راهگشا باشند، بهتر و راحت‌تر می‌توانند برای اشتغال جذب صنایع شوند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: البته بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه به کارآفرینی و ایجاد اشتغال تمایل دارند و ترجیح می‌دهند به جای استخدام در یک شرکت، خودشان دست به کار شوند و با کارآفرینی نیاز صنعت را برطرف کنند.

وی گفت: در حال حاضر صنعت نیاز‌های خود را به دانشگاه ارسال می‌کند، ولی باید در این موضوع به دانشگاه‌ها اعتماد بیشتری داشته باشد و این ارتباط افزایش یابد، زیرا شرایط فعلی فرصتی برای به حداقل رساندن وابستگی‌های کشور است و این تعامل بین دانشگاه و صنعت باید بیشتر و هدف‌مندتر شود.

معتمدی گفت: قرارداد‌هایی که دانشگاه با صنایع مختلف دارد یکی از منابع درآمدی آن محسوب می‌شود و رقم بالایی از دریافتی دانشگاه مربوط به این قراردادهاست؛ البته دانشگاه خیلی روی درآمد این کار متمرکز نیست و به ماهیت این تعامل که به نفع دانشگاه و کشور است اهمیت بیشتری می‌دهد.

 پایان‌نامه‌ها با نیاز صنعت متناسب نیست

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره متناسب بودن پایان نامه‌های دانشجویی با نیاز صنعت بیان کرد: نمی‌توان این تناسب را خیلی بالا دانست، ولی تعداد پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت هم کم نیست؛ هر چه تعداد قرارداد‌های صنعتی افزایش یابد، طبیعتا هماهنگی و تناسب پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با نیاز‌های صنایع بیشتر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در این زمینه وضعیت مطلوبی نداریم، زیرا تعداد قرارداد‌ها در حد مطلوب و کافی نیست و انتظارات را برآورده نمی‌کند.

معتمدی درباره کارایی پایان‌نامه‌های دانشجویی اظهار کرد: یکی از کارایی‌ها و دستاورد‌های پایان‌نامه، افزایش اطلاعات و آگاهی دانشجو از موضوع و سوژه مورد بحث است؛ امروزه بخش مهمی از پروژه‌های دانشگاه در دوره دکتری و ارشد تهیه و تنظیم می‌شوند و  رتبه علمی کشور در دنیا با اجرای این پروژه‌ها تغییر کرده است، زیرا پروژه‌ها باارزش هستند و در مرز‌های دانش حرکت می‌کنند.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

2 بهمن 1397

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0