قراردادهای بدهی و اعتبار

محيطي كه شركتها در آن فعاليت ميكنند در حال رشد و بسيار رقابتي است. شركتها براي ادامه حيات، مجبور به رقابت با عوامل متعددي در سطح ملي و بين المللي گسترش فعاليتهاي خود از طريق سرمايه گذاريهاي جديد هستند. شركتها براي سرمايه گذاري به منابع مالي نياز دارند، اما منابع مالي و استفاده از آنها بايد بخوبي تعيين شود تا شركت بتواند در مسير پيشرفت و سودآوري گام بردارد و اين وظيفه مدير مالي است كه منابع تأمين مالي و روش استفاده از آنها را تعيين كند. بحث مربوط به وضعيت اعتباري شركتها، نه تنها براي خودشان بلكه براي ساير ذينفعان شركت از جمله بستانكاران و سرمايه گذاران فعلي با اهميت است. همچنين اعتباردهندگان و سرمايه گذاران بالقوه نيز از وضعيت اعتباري شركتها غافل نخواهند شد.

تحقیقات مرتبط با دستکاری سوددر حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالعات تجربی را تشکیل می دهدکه به طور نمونه می توان به تحقیق دچوو، سلوان وسوینی ، هیلی، و واتس،  اشاره نمود. دیدگاه پذیرفته شده در این مطالعات آن است که قراردادهای صریح وضمنی بین ذی نفعان و شرکت می‎تواند انگیزه های مختلفی را برای مدیران جهت دستکاری سود ارائه دهد. بررسی های تجربی به طور منظم  سه فرضیه اصلی را در طی سالهای 1980 واوایل 1990 مورد آزمون قرار دادند. این فرضیات شامل فرضیه طرح های پاداش، فرضیه بدهی وفرضیه اندازه شرکت می باشد. کریستی ، به این نتیجه رسیدکه فرضیات طرح پاداش وبدهی در تشریح انگیزه های مدیریت، جهت دستکاری سوداز بیش ترین اهمیت آماری برخوردار می باشد.باتوجه به این که موضوع تحقیق ما پیرامون بررسی رابطه بین بدهی ومدیریت سود می باشد به توضیح بیشتری در مورد ارتباط بین این دو متغیر می پردازیم.

غالبا تامین مالی از طریق بدهی به دلیل صرفه جویی مالیاتی ونرخ پایین تر آن در مقایسه با بازده مورد انتظارسهامداران، برای مدیران شرکت هااز ارجحیت برخوردار می باشد. اما برای اعتبار دهندگان موضوع مهم در خصوص اعطای وام  واعتبار، توان پرداخت اصل وبهره وام واعتبارات پرداختی می باشد. در کشورهای غربی نظیر آمریکا اعتبار دهندگان جهت ارزیابی توان پرداخت اصل وبهره وام به صورتهای مالی شرکت ها اتکا می کنند که در این میان صورت سود وزیان ؛ خصوصا سود قبل از بهره  از اهمیت خاصی برخوردار می باشد با توجه به اهمیت صورتهای سود و زیان در تصمیم گیری جهت اعطای وام واعتبار ممکن است مدیران شرکتها برای جلب نظر مساعد اعتبار دهدگان وضعیت مطلوبی از سودآوری شرکت را به نمایش بگذارند تا ضمن جذب سرمایه لازم بتوانند هزینه بدهی رانیز کاهش دهند .

ازسوی دیگر، افزایش احتمال عدم رعایت تعهدات در یک قرارداداستقراض، سبب افزایش نرخ تامین مالی از طریق بدهی خواهد گردید. لذا یکی دیگر از انگیزه های دستکاری سود کاهش احتمال عدم رعایت تعهدات موضوع قرارداد خواهد بود.

منبع

احمدزاده ،معصومه(1393)، ارتباط بین بدهی های کوتاه مدت ومدیریت سودمبتنی براقلام تعهدی درشرکتها،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0