فرایند خلاقیت و مراحل آن ازدید والاس  

خلاقیت را می توان روشی برای حل مسائل دانست به این معنی که در واقع فرد به کمک مهارت خلاقیت خود دائماً در حال راه حل یابی برای مشکل و نیاز خاصی بسر می برد . ایجاد و پرورش ابداع و خلاقیت ، معمولاً دارای مراحلی است که نه به عنوان یک پرورش علمی و فرموله شده ، بلکه به عنوان یک راهنما می تواند برای افراد در همه جا مفید باشد .براساس آنچه که پوانکارهطرح نمود و با الهام از مراحلی که ذکر کرد والاس تقسیم بندی معروف خویش از مراحل خلاقیت را ارائه نمود .

مراحل خلاقیت از دیدگاه والاس : مدل گراهام والاس که پایه و وجه مشترک بیشتر مدل های خلاقیت است فرایند خلاقیت را در چهار مرحله خلاصه می کند :

  • مرحله آمادگی : این مرحله مطالعۀ آگاهانه بر اساس تجربه های قبلی است که شخص می کوشد مسأله را روشن کند و آن را به عناصر و عوامل تشکیل دهنده اش تجزیه کند .
  • مرحله نهفتگی (خواب) : در این مرحله راه حل های مختلفی به ذهن شخص می رسند و او نمی تواند از بین آنها ، راه حل مناسب را انتخاب کند .
  • مرحله روشن سازی (بصیرت ) : این مرحله پیدایش ناگهانی راه حل است . در یک لحظه شخص متوجه راه حل مسأله شده و می گوید آهان (Aha  ) فهمیدم .
  • مرحله تمیز و تجدیدنظر (آزمایش و ارزش گذاری ) : در این مرحله راه حل پیدا شده ، مورد تجدید نظر دقیق قرار می گیرد

منبع

جوکار ، جواد (1394) ،رابطه رشد قاوت اخلاقی باخلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول ارسنجان ،پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاداسلامی واحد ارسنجان

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0