فرایندهای توسعه محصول

در این بخش با ایده گرفتن از چارچوب طبقه بندی فرایند ارائه شده از مرکز بهره وری و کیفیت امریکا (APQC)، فرایندهای توسعه محصول جدید در شش سطح فرایندی ارائه شده است. لازم به توضیح است که چارچوب طبقه بندی فرایند APQC از شناخته شده ترین و جامع‌ترین طبقه بندی های فرایندهای سطح کسب و کار است که با توجه به نگاه چندگانه به صنایع مختلف تولیدی و خدماتی تهیه شده است. نسخه اولیه این طبقه بندی با مشارکت حدود هشتاد سازمان علاقه‌مند به فرایند الگوگیری در سطح امریکا و سراسر دنیا انجام پذیرفت. شرکت های بوئینگ، فورد، آی. بی.ام صرفاً سه مورد از شرکت های بسیار معروفی هستند که تاکنون در تدوین نسخه‌های بعدی این چارچوب مشارکت داشته اند:

فرایندهای مورد نیازی که سازمان و تیم پروژه توسعه محصول جدید در طی چرخه عمر توسعه محصول با آن درگیر هستند در شش سطح به شرح زیر طبقه بندی شده‌اند:

  • فرایندهای سطح استراتژیک سازمان
  • فرایندهای سطح فنی محصول جدید
  • فرایندهای سطح فروش و پشتیبانی فروش محصول جدید
  • فرایندهای سطح مدیریت و پشتیبانی پروژه
  • فرایندهای سطح مدیریت تأمین
  • فرایندهای سطح مدیریت زیرساخت، قابلیت و دانش.

توسعه خدمات جدید

توسعه خدمات جدید مشابه همان چیزی است که درشرکت های تولیدی آن را«تحقیق و توسعه» می نامند، اما با توصیف یک «بسته خدمات» به عنوان خدمتی که قابل تحویل می باشد. در شکل (2-6) چرخه فرایند توسعه خدمات جدید آورده شده است.

طرح خدمات از فرایند خلاقیت و ویژگی های سیستم تحویل پیروی می کند.

  • طرح خدمات،مشابه مهندسی محصول،همان سیستم تحویل خدمات است،زیرا برای خدمات، محصول همان فرایند است.

شیوه هاي دستیابی به اهداف فرآیند توسعه محصول جدید

  1. فرآیندهاي متوالی در مقابل فرآیندهاي نیمه موازي (مهندسی همزمان)

قبل از فرآیند توسعه نیمه موازي ، اغلب شرکت هاي بزرگ از فرآیند توسعه متوالی استفاده می کردند . فرآیندهاي متوالی شامل تعدادي مقطع بود که در آنها مدیران در این باره تصمیم می گرفتند که آیا ادامه دهند و به مرحله بعد بروند ، پروژه را براي تجدید نظر به مرحله پیشین بازگردانند یا به آن پایان دهند . یک فرآیند متوالی هیچگونه سیستم هشدار دهنده اي براي نشان دادن این امر ندارد که ویژگی هاي طراحی شده قابل تولید نیستند . در نتیجه زمان سیکل ممکن است به دلیل تکرار مجدد پروژه و عقب و جلو رفتن میان مراحل طراحی محصول و طراحی فرآیند ، طولانی شود.

 به منظور کوتاه کردن فرآیند توسعه و اجتناب از رفت و برگشت هاي زمان بر و پرهزینه میان مراحل چرخه توسعه ، بسیاري شرکت ها از فرآیند توسعه نیمه موازي استفاده کرده اند (که گاه به آن مهندسی هم زمان نیز گفته می شوند) .فرآیند توسعه نیمه موازي، فرآیند توسعه اي است که در آن برخی (یا کلیه) فعالیت هاي توسعه دست کم تا حدي به طور هم زمان انجام می گیرند . یعنی اگر فعالیت الف در یک فرآیند توسعه نیمه موازي مقدم بر فعالیت ب قرار دارد فعالیت ب ممکن است پیش از اتمام فعالیت الف آغاز شود.

طراحی محصول پیش از به پایان رسیدن توسعه مفهوم آغاز می شود و طراحی فرآیند بسیار پیش از به پایان آمدن طراحی محصول آغاز شده است تا هماهنگی بسیار بیشتري میان مراحل گوناگون را میسر سازد و این امکان را که بخش تحقیق و توسعه به طراحی محصولاتی بپردازد که تولید آن ها دشوار یا پرهزینه باشد به حداقل می رساند. این امر باید نیاز به رفت و برگشت هاي زمان بر میان مراحل طراحی را از میان ببرد و زمان سیکل کل را کوتاه کند.

  1. حامیان پروژه

شماري از مطالعات که درباره توسعه محصول جدید به عمل آمده اند ، به این نتیجه دست یافته اند که شرکت ها باید یکی از اعضاي ارشد شرکت را به عنوان حامی پروژه توسعه محصول جدید تعیین ( یا به این امر تشویق) کنند. مدیران ارشد اجرایی از این قدرت و اختیارات برخوردارند که از یک پروژه حمایت و براي تامین نیازهاي آن مبارزه کنند .

آنها می توانند تخصیص منابع انسانی و سرمایه به فعالیت هاي توسعه را تسهیل کنند و تضمین کننده این امر باشند که زمان سیکل به خاطر محدودیت منابع افزایش نیابد و به تضمین این کمک کنند که پروژه می تواند از سرعت لازم براي غلبه بر موانعی که لاجرم پدید خواهند آمد ، برخوردار شود . وجود یک حامی ارشد براي پروژه هم چنین می تواند محرك ارتباطات و همکاري میان گروه هاي وظیفه اي گوناگونی باشد که در فرآیند توسعه مشارکت دارند . به فرض اینکه ارتباطات و همکاري بین وظیفه اي هم براي کوتاه کردن زمان سیکل و هم دست یابی به یک تطابق مناسب میان خصوصیات محصول و احتیاجات مشتري لازم باشد ، حامیان اجرایی می توانند اثربخشی فرآیند توسعه را افزایش دهند .

  1. شرکت دادن مشتریان و تامین کنندگان در فرآیند توسعه

بسیاري از محصولات به این دلیل که نمی توانند احتیاجات مشتري را از نظر عملکرد و قیمت برآورده سازند یا به بازار آمدن آنها بسیار به طول می انجامد ، از عهده تأمین بازده اقتصادي عاجز می مانند هردوي این مشکلات را می توان با دخالت  دادن مشتریان و تامین کنندگان در فرآیند توسعه کاهش داد.

شرکت دادن مشتریان

مشتري اغلب کسی است که بیش از هرکس دیگر قادر است قابلیت هاي لازم براي بیشترین عملکرد و نیز حداقل خدماتی را که لازم است محصول جدید ارائه دهد تشخیص دهد . گنجاندن مشتري در تیم توسعه واقعی یا در طراحی نسخه هاي اولیه محصول و تشویق وارد کردن اصلاحات در محصول به سود کاربران ، می تواند به شرکت کمک کند تا فعالیت هاي توسعه خود را بر پروژه هایی متمرکز سازد که بهتر با نیازهاي مشتري تطابق دارند.

برخی اندیشمندان معتقدند که شرکت ها باید به جاي انتخاب نمونه بزرگی از مشتریان ، توجه خود را بر کاربران پیشگام متمرکز سازند .کاربران پیشگام ، مشتریانی هستند که با همان نیازهاي عمومی بازار رو به رو هستند اما محتمل است که این نیازها را ماه ها یا سال ها زودتر از باقی بازار تجربه کنند و از این شانس برخوردار شوند که از راه حل هایی که براي این نیازها ارائه می شود به شکل قابل ملاحظه اي در قیاس با کل بازار بهره مند گردند .

شرکت دادن تأمین کنندگان

همان منطقی که در پشت شرکت دادن مشتریان در فرآیند توسعه محصول جدید وجود دارد ، در مورد شرکت دادن تأمین کنندگان در این روند نیز مطرح است . یک شرکت با بهره گیري از پایگاه دانش تأمین کنندگانش ، منابع اطلاعاتی اش را گسترش می دهد . تأمین کنندگان می توانند اعضاي واقعی تیم محصول باشند یا به عنوان یک شریک اتحاد طرف مشورت قرار گیرند . در هر حالت آنها می توانند ایده هایی براي بهبود محصول یا افزایش کارآیی توسعه در اختیار شرکت قرار دهند.

 براي مثال ممکن است یک تأمین کننده بتواند نهاده (یا ترکیب بندي متفاوتی از نهاده ها) پیشنهاد کند که با هزینه کمتر به کارکرد مشابه دست یابد . علاوه براین مدیران می توانند با هماهنگی تأمین کنندگان به تضمین این امر کمک  کنند که نهاده ها به موقع دریافت شوند و اینکه براي به حداقل رساندن زمان توسعه تغییرات لازم به سرعت اعمال گردند. هماهنگ با این استدلال تحقیقات نشان داده اند که بسیاري از شرکت ها با گنجاندن تأمین کنندگان در فعالیت هاي یکپارچه توسعه محصول خود ، توانسته اند محصولات جدید را در زمان کمتر ، باهزینه کمتر و با کیفیت بالا تولید کنند .

منبع

مردشتی ، رابطه بین توسعه خدمات جدید، گرایش بازار و عملکرد بازاریابی(1394)،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0