فرآیند تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها

نوآوری مالی؛ عمده­ای که در دهه 1980 پای گرفت و بر نقش واسطه­های مالی در بازار سرمایه اثر عمیقی گذاشت، پدیده ؛تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی­ها  است، و اولین بار در دهة 1980 به عنوان یک نوآوری مالی در آمریکا ظهور کرد  و سپس به بازارهای مالی اروپا، آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی ؛ ابتدا ژاپن نفوذ یافته است . طی این فرآیند، دارایی­های مؤسسه وام­دهنده به طریقی از ترازنامه آن مؤسسه جدا می‌شود، در عوض، تأمین وجوه توسط سرمایه­گذارانی انجام می­شود که یک ابزار مالی قابل معامله را می­خرند و ابزارنمایانگربدهکاری مزبور است، بدون اینکه به وام­دهندة اولیه مراجعه­ای صورت پذیرد. در واقع، این فرایند شامل یک کاسه کردن یا تجمیع وام‌ها و فروش اوراق بهادار با ضمانت و پشتوانه آن­ها است. نسبت اوراق بهادار منتشر شده به پشتوانة وام‌های رهنی به تولید ناخالص داخلی در این کشور، طی این سال‌ها افزایش یافته است. به گونه‌ای که، این نسبت از سال 1996 تا 2008، تقریباً نزدیک به دو برابر افزایش یافته است و از 32 درصد به 62 درصد رسیده است.

فرآیند ؛ تبدیل سررسید  ، تعهدات کوتاه‌مدت به وام‌های بلندمدت

واحدهای اقتصادی دارای مازاد، معمولاً تمایل دارند که هرگاه خواستند، بتوانند به وجوه خودشان دسترسی داشته باشند و با پیش‌آگهی کوتاه‌ مدتی بتوانند آن را برداشت کنند. در حالی‌که واحدهای اقتصادی مواجه با کسری، معمولاً مایل هستند وجوهی را تأمین کنند و آن را در افق‌های زمانی بلندمدت مورد استفاده قرار دهند و نمی‌توانند پیرو دریافت پیش‌آگهی کوتاه‌مدت، آن را پس دهند. فرآیند تبدیل تعهدات کوتاه‌مدت به دارایی‌های بلندمدت‌تر را ؛ تبدیل سررسید  می‌نامند و به این صورت است که، واسطه‌های مالی مانند بانک‌های تجاری، وجوه سپرده‌گذار را برای دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت و معمولاً کمتر از یک سال پذیرش می‌کنند و این ؛ تعهدات را به دارایی‌های بلندمدت‌تری مانند : وام   تبدیل می‌سازند. زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل این تغییر شکل سررسیدها، این است که این واسطه‌ها ؛ بانک‌های تجاری با تعداد زیادی از واحد‌های اقتصادی مواجه با کسری و مازاد سروکار دارند؛ بدین‌مفهوم که جریان ورودی و خروجی وجوه نزد آن‌ها، پیش‌بینی شدنی است و به همین خاطر، می‌توانند با نگهداشت اندکی ذخایر نقدی، پاسخگوی مشتریان خود باشند. از این‌رو، می‌توانند با تبدیل ؛ تعهدات کوتاه‌مدت  به  وام‌های بلندمدت ، واحدهای اقتصادیِ فعالِ متقاضیِ وجوه در بازار سرمایه را تأمین مالی نمایند.

منبع

سیلانی،شیما(1393)، تاثیر تغییرات شاخص بازار سهام و نرخها ی ارز و سود  بانکی،پایان نامه کارشناسی ارشد،مدیریت صنعتی، مرکز آموزش عالی رجایی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0