عوامل موثر در توزیع بیماری ام اس 

عوامل متعددی در توزیع این بیماری نقش دارند:

عوامل جغرافیایی : شیوع ام اس در نقاط مختلف جهان یکسان نیست، بطوریکه در برخی از مناطق جغرافیایی پدیده ای کاملا نادر با ریسک کم : شیوع کمتر از پنج  مورد در صد هزار نفر به شمار می رود ، در حالی که در برخی از مناطق با ریسک بالا : بیشتر از سی  نفر در صد هزار به مراتب شایع تر است. بطورکلی ودر سطح جهانی ام اس در مناطق گرمسیری واستوایی نادر است وبا افزایش عرض جغرافیایی یا دور شدن از خط استوا در هر نیمکره این شیوع افزایش می یابد. بیشترین شیوع در مناطقی با عرض جغرافیایی بالاتر از پنجاه درجه شمالی یا پایین تر از پنجاه درجه جنوبی دیده می شود . شمال اروپا ، جنوب کانادا ، استرالیاونیوزلند جزء مناطق با ریسک بالا ، جنوب اروپا ، جنوب امریکا ، خاور میانه ، جنوب افریقا وهند جزء مناطق با ریسک متوسط وژاپن ، چین ، امریکا ی لاتین جزء مناطق کم خطر محسوب می شود، عامل نژاد نیز در شیوع ام اس در عرض های جغرافیایی موثر است ، به طوریکه شیوع بالای ام اس در بریتانیا  هشتادوپنج  نفر در صد هزار وشیوع پایین آن در ژاپن  چهار نفر در در صد هزار نفر  که هر دو در یک عرض جغرافیایی قرار دارند ، با دخالت عامل نژاد توجیه می شوند. شیوع ام اس در یک منطقه جغرافیایی نیز در بین افراد نژادهای گوناگون متفاوت است .

نژاد وژنتیک: اگرچه ام اس در هر سه نژاد سفید ، زرد وسیاه دیده می شود ، ولی شیوع آن در سفید پوستان به مراتب بیشتر است . البته با در نظر گرفتن عامل جغرافیایی ، تنوع زیادی در بروز این بیماری چه در سفید پوستان وچه در سیاه پوستان مشاهده می شود . ام اس در نژاد اروپایی شمالی شایعتر است ، ولی افراد افریقا یی واسیایی نیز ایمن نیستند .  در برخی از جمعیتها شواهد ژنتیکی خاصی در افراد مبتلا به ام اس یافت شده است .ولی هنوز هیچ ژن خاصی به عنوان عامل ایجاد ام اس شناخته نشده است ، اگر چه ارتباط انواع خاصی از ژنها با بروز ام اس مورد تصور است. تحقیقات گستر ده ای برای شناسایی ژنهای چند گانه دخیل در بروز ام اس ادامه دارد. مطالعات نشان داده است که عوامل ژنتیک شانس بروز ام اس را در برخی افراد بیشتر می کند . البته این بدان معنا نیست که ام اس ارثی است بالاترین خطر تخمین در مورد احتمال ابتلا به ام اس در فرزند فرد مبتلا به ام اس تنها سه در صد است .

 ام اس در مناطق معتدل بیشتر از مناطق گرمسیری است ولی در مناطقی که آب وهوای یکسانی دارند اختلافاتی از نظر شیوع بیماری وجود دارد، بنابر این بروز بیماری تنها تحت تاثیر درجه حرارت وعرض جغرافیایی نمی باشد .

 مهاجرت: در مورد افرادی که از یک نقطه به نقطه ای دیگر از جهان مهاجرت می کنند نتایج شگفت انگیزی در مورد میزان بروز ام اس بدست آمده است .  به نظر می رسد خطر ابتلا به ام اس در مهاجرین ، مطابق با محل اقامت جدید تعیین می شود .  این مساله فرضیه دخالت یک عامل محیطی را در بروز ام اس تقویت می کند . چنانچه فردی در سنین کودکی , زیر پانزده  سال  از کشوری به کشور دیگر مهاجرت کند خطر بروز ام اس در این افراد در نهایت معادل افرادی است که در مقصد سکونت دارند ولی چنانچه این مهاجرت در سنین بالاتر از پانزده  سال انجام شود خطر بروز ام اس در فرد ، معادل خطر بروز در هموطنان اصلی وی ,  والدین  باقی خواهد ماند .

 سن: خطر بروز ام اس از دوران کودکی با افزایش سن افزایش یافته ودر سی سالگی به حداکثر می رسد سپس به تدریج کاهش یافته ودرشصت  سالگی وبعد از آن به حداقل ممکن کاهش می یابد . اغلب افراد مبتلا در سنین بین بیست تاچهل سالگی تشخیص داده می شوند . تنها پنج درصد از موارد ام اس در سنین کمتر از بیست ویک سال تشخیص دادهمی شود که به آن ام اس ؛ زود رس می گویند ودر نه ونیم درصداز موارد نیز ام اس در بالای پنجاه سالگی مشخص می شود که نوع ؛ دیر رس  نام دارد. جنس : شیوع ام اس در زنان  دوتاسه برابربیشتر از مردان است .  عوامل هرمونی وتداخلات سیستم ایمنی در این تفاوت نقش دارند .  در سنین بالاتر ، ظهور بیماری در هر دو جنس تقریبا یکسان می شود . آنچه در مورد توزیع جغرافیایی ام اس خواندید این عقیده را تقویت می کند که مواجهه با یک عامل محیطی در افرادی که استعداد ابتلا به ام اس را دارند به عنوان یک نقطه شروع برای بروز ام اس به شمار می رود .  برخی مطالعات در انگلستان نیز نشان دادند که شیوع ام اس در بین خانواده ها ی مرفه ، از نظر سطح اقتصادی , اجتماعی  بیشتر از سایرین است . عده ای نیز بروز ام اس را را با عواملی همچون سابقه عمل جراحی ، بیهوشی ، مواجهه با حیوانات خانگی ونیز پر کردن پوسیدگیهای دندان با آمالگام که حاوی جیوه است ، مرتبط دانسته اند .  البته هیچ یک از موارد فوق اثبات نشده است ودر نهایت باید گفت که هر کسی در هر سنی ودر هر کجای جهان ممکن است به ام اس مبتلا شود.

منبع

حبیبی،اعظم(1393)، مقایسه ویژ گی های شخصیتی وسبک زندگی  در بیماران ام. اس تاثیر پذیر و عدم تاثیرپذیر،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاداسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0